Εως και το 2022 αναμένεται να επηρεάζει την οικονομία και την αγορά η πανδημία, εκτιμούν τα επτά στα δέκα στελέχη επιχειρήσεων, ενώ στο 5% αναμένεται να είναι η εκτιμώμενη αύξηση του λειτουργικού κόστους λόγω COVID-19 για το λιανεμπόριο τροφίμων.

Αυτό προκύπτει από την κυλιόμενη Ερευνα Τάσεων στο Λιανεμπόριο FMCG του Ινστιτούτου Ερευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) που καταγράφει τις απόψεις των στελεχών επιχειρήσεων του κλάδου για τα κύρια κλαδικά θέματα και προκλήσεις, η οποία πραγματοποιήθηκε στο διάστημα από 12 έως 23 Φεβρουαρίου 2021.

Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας, το 85% θεωρεί ότι οι πολίτες έχουν κουραστεί από τα παρατεταμένα μέτρα και το 51% ότι το προσωπικό των επιχειρήσεων έχει κουραστεί επίσης, ενώ δύο στα τρία στελέχη θεωρούν ότι οι αλλαγές στα μέτρα, όπως οι αλλαγές στο ωράριο λειτουργίας των καταστημάτων ή οι επιτρεπόμενες κατηγορίες πώλησης, είναι πολύ συχνές.

Επιπλέον η διάρκεια και η ένταση της πανδημίας επηρεάζουν και τη χρηματοοικονομική εικόνα των επιχειρήσεων. Σε σχέση με τη λειτουργία των επιχειρήσεων καταγράφεται μια αρκετά σημαντική αύξηση του λειτουργικού κόστους τους. Μόλις το 12% των στελεχών θεωρεί ότι δεν υπάρχει αύξηση στα λειτουργικά κόστη, το 65% εκτιμά αύξηση 1%-5% και το υπόλοιπο 23% πάνω από 5%. Εκτιμάται ότι το συνολικό επιπλέον κόστος για το οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων για το 2020 ξεπέρασε τα 160 εκατ. ευρώ. Το μεγαλύτερο μερίδιο κόστους προκύπτει από το επιπλέον εργασιακό κόστος, το οποίο εκτιμάται ήδη σε 130 εκατ. ευρώ. Η βασική πηγή αυτού του κόστους είναι οι νέες προσλήψεις που πραγματοποίησαν οι αλυσίδες σουπερμάρκετ λόγω της επέκτασης του ωραρίου λειτουργίας των καταστημάτων αλλά και της αξιοποίησης νέων καναλιών πώλησης, όπως π.χ. τα ηλεκτρονικά σουπερμάρκετ, οι τηλεφωνικές παραγγελίες. Η δεύτερη μεγαλύτερη κατηγορία κόστους αφορά την παράδοση κατ’ οίκον, η οποία εκτιμάται σε περίπου 14 εκατ. ευρώ. Η τρίτη κατηγορία είναι τα υλικά συσκευασίας, πάνω από 12 εκατ. ευρώ.