Σε νάρκη για την ευημερία της χώρας εξελίσσεται η συνεχής μείωση του πληθυσμού της. Δεν υπάρχει τομέας, είτε αφορά οικονομικά είτε κοινωνικά μεγέθη, που να μην επηρεάζεται καθοριστικά από το δημογραφικό πρόβλημα. Η πτωτική τάση στις γεννήσεις από τα τέλη της δεκαετίας του ’70 έως σήμερα, όπως διαφαίνεται από σχετική έρευνα της διαΝΕΟσις, επιδρά καθοριστικά στις μακροοικονομικές προοπτικές, καθώς θέτει σε κίνδυνο τη δημοσιονομική σταθερότητα, τη βιωσιμότητα του ασφαλιστικού συστήματος, τη δυνατότητα στήριξης του κοινωνικού κράτους, την παιδεία, τη διαγενεακή αλληλεγγύη, την ποιότητα, εντέλει, του κοινωνικού μοντέλου.
Το θέμα ανέδειξε χθες η διοίκηση της Eurobank, παρουσιάζοντας τη νέα πρωτοβουλία «Μπροστά», η οποία αφορά ένα διευρυμένο πλέγμα δράσεων Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης για τη στήριξη της οικογένειας και την αναστροφή της υπογεννητικότητας. Επιδίωξη της τράπεζας είναι η υλοποίηση σειράς ενεργειών με μακροπρόθεσμη δέσμευση, συνέπεια και θετικό αντίκτυπο, σε συνεργασία με αναγνωρισμένους φορείς και οργανώσεις, όπως η «Αποστολή» της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών, η ΜΚΟ «Be-Live» και η Ενωση «Μαζί για το παιδί».
ΔΥΝΑΤΗ Η ΘΕΤΙΚΗ ΑΛΛΑΓΗ. Την παρουσίαση των νέων δράσεων από τον διευθύνοντα σύμβουλο της Eurobank Φωκίωνα Καραβία τίμησαν με την παρουσία τους μεταξύ άλλων η Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κατερίνα Σακελλαροπούλου, ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και Πάσης Ελλάδος Ιερώνυμος Β’ και ο αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Μαργαρίτης Σχοινάς.
Στην ομιλία του ο κ. Καραβίας επισήμανε πως «το δημογραφικό, ως ζήτημα, έχει σημαντικές ιδιαιτερότητες. Εξέχουσα ανάμεσά τους είναι ο συντελεστής του χρόνου. Απαιτεί πρωτοβουλίες, συνέπεια στις επιλογές, μακροπρόθεσμη δέσμευση στις αποφάσεις». Σύμφωνα με τον ίδιο, «η θετική αλλαγή είναι δυνατή. Θα έρθει όμως αργά και με κόπο. Θα είναι καρπός των ορθών κινήσεων αλλά και της υπομονής μέχρι να αποδώσουν».
Απαντώντας στο ερώτημα «τι μπορούμε να κάνουμε;» ο CEO της Eurobank υποστήριξε πως η λύση του δημογραφικού δεν μπορεί παρά να έρθει και μέσα από τη στήριξη της οικογένειας. Στο πλαίσιο αυτό, πρόσθεσε, «με μια σειρά ενεργειών, στόχος μας είναι πρώτα από όλα να βοηθήσουμε όσους θέλουν παιδιά να μπορέσουν να αποκτήσουν, περιορίζοντας κατά το δυνατόν τα αντικειμενικά, υλικά εμπόδια».
ΟΙ 5 ΑΞΟΝΕΣ. Αναλυτικότερα, η πρωτοβουλία της Eurobank αρθρώνεται γύρω από πέντε άξονες:
– Πρώτον, ενέργειες κοινωνικής ευθύνης. Συνεργασία με φορείς υψηλού κύρους που αναπτύσσουν σχετική δράση, όπως με την «Αποστολή» της Αρχιεπισκοπής Αθηνών, την Be-Live, που βοηθά ζευγάρια να γίνουν γονείς με υποβοηθούμενη αναπαραγωγή, και τη ΜΚΟ Μαζί για το Παιδί. Θα αναπτυχθούν δράσεις στην αρχή κατά κύριο λόγο σε ένα γεωγραφικό πεδίο που εκτείνεται στα ανατολικά σύνορά μας, από τον Εβρο, τα νησιά του ΒΑ Αιγαίου, έως τα Δωδεκάνησα και το Καστελλόριζο.
– Δεύτερον, στην ίδια γεωγραφική περιοχή η Eurobank σχεδίασε και διαθέτει μια σειρά από τραπεζικά και ασφαλιστικά προϊόντα που ανταποκρίνονται, πρωτίστως με κοινωνική στόχευση και όχι ως επιχειρηματική προτεραιότητα ή λογική, στις ανάγκες των νέων τη στιγμή που αποφασίζουν να κάνουν παιδιά.
– Τρίτον, η επιστημονική προεργασία για μια νέα πολιτική για το δημογραφικό. Για τον σκοπό αυτόν η Eurobank θα χρηματοδοτήσει την εκπόνηση μιας «λευκής βίβλου» για το δημογραφικό, με τη συμμετοχή κορυφαίων ελλήνων και ξένων επιστημόνων, με όλες τις ενδεδειγμένες πολιτικές, ως έναν οδικό χάρτη για τη διαμόρφωση εθνικής πολιτικής.
– Τέταρτον, η δημιουργία ενός δικτύου επιχειρήσεων με στόχο την ανταλλαγή εμπειριών και βέλτιστων πρακτικών για την ενίσχυση του σχεδίου στήριξης των νέων.
– Πέμπτον, εφαρμογή εντός της Eurobank ενός εκτεταμένου και πολύπλευρου προγράμματος στήριξης των δικών της εργαζομένων και των νέων υπαλλήλων που ξεκινούν ή βρίσκονται σε φάση διεύρυνσης της οικογένειάς τους.