Στην αγορά των τροφίμων κατευθύνεται πάνω από το 1/5 του εισοδήματος (περίπου 20%) των καταναλωτών, σύμφωνα με στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής από την «Ερευνα Οικογενειακών Προϋπολογισμών 2020». Το ποσοστό αυτό είναι μεγαλύτερο στα φτωχά νοικοκυριά, τα οποία χρειάζεται να ξοδέψουν το 35,9% του εισοδήματός τους για να καλύψουν το κόστος των αγορών σε είδη διατροφής και μη αλκοολούχα ποτά.

Το 2020 οι δαπάνες των νοικοκυριών επηρεάστηκαν από την εφαρμογή μέτρων για την προστασία της δημόσιας υγείας και την αντιμετώπιση της πανδημίας Covid-19. Τα μέτρα αυτά επηρέασαν, σε μεγάλο βαθμό, πέραν από την κανονική λειτουργία της αγοράς και τα νοικοκυριά που βρέθηκαν να διαθέτουν χαμηλότερα εισοδήματα για την εξυπηρέτηση των αναγκών τους σε σχέση με το 2019 άλλα και τα προηγούμενα χρόνια. Ετσι, η μέση ετήσια δαπάνη των νοικοκυριών για αγορές το 2020 διαμορφώθηκε σε 15.981,96 ευρώ (δηλαδή 1.331,83 τον μήνα), καταγράφοντας μείωση 9,9% ή 1.756,68 ευρώ λιγότερα σε σχέση με το 2019. Σε πραγματικούς όρους, η μέση ετήσια δαπάνη των νοικοκυριών μειώθηκε σε ποσοστό κατά 7,8% ή κατά 1.348,70 ευρώ λόγω της επίδρασης του πληθωρισμού.

Την ίδια ώρα, η μέση ετήσια δαπάνη για κάθε άτομο, το 2020, ανήλθε στα 6.255,60 ευρώ, καταγράφοντας μείωση -9,9% (δηλαδή 687,24 ευρώ λιγότερα ετησίως) σε σύγκριση με το 2019. Οι νέες συνθήκες άλλαξαν και την κατανομή των εξόδων στους προϋπολογισμούς των νοικοκυριών. Ετσι, το 2020 το μεγαλύτερο μερίδιο των δαπανών του μέσου προϋπολογισμού των νοικοκυριών αφορούσε είδη διατροφής και μη οινοπνευματώδη ποτά (23,1%), στέγαση (15,3%) και μεταφορές (12,3%), ενώ το μικρότερο μερίδιο των δαπανών (3,5%) αφορούσε υπηρεσίες αναψυχής και πολιτισμού.

ΤΑ ΑΣΤΙΚΑ ΚΕΝΤΡΑ. Πάντως, για μια ακόμη χρονιά φάνηκε ότι οι δαπάνες διαβίωσης στις αστικές περιοχές ήταν μεγαλύτερες, αφού τα νοικοκυριά σε αγροτικές περιοχές ξόδεψαν κατά μέσο όρο 22,7% λιγότερα χρήματα για να καλύψουν τα ίδια έξοδα. Αυτό που επίσης φαίνεται από τα στοιχεία είναι ότι οι Ελληνες περιόρισαν τις αγορές σε είδη ένδυσης και υπόδησης (-27,4%), σε διαρκή αγαθά (-15,8%), σε μεταφορές (16,8%) και αναψυχή (35,4%) ενώ αύξησαν τις δαπάνες σε είδη διατροφής (4,2%), αλκοολούχα ποτά (3,9%), υγεία (1,3%), εκπαίδευση (2,6%) και επικοινωνίες (0,8%).