Η πανδημία του Covid-19 και η ανάγκη συνέχισης της λειτουργίας της οικονομίας με όσο το δυνατόν μικρότερες συνέπειες, ανέδειξε τις δυνατότητες της τηλεργασίας, αλλά και τα οφέλη που αυτή μπορεί να επιφέρει μελλοντικά σε εργαζόμενους και επιχειρήσεις.
Ήδη, μέσα από την πανδημία, αναδύθηκε ένα νέο μοντέλο εργασίας. Η ανάγκη να κρατηθούν οι αποστάσεις, να αποφευχθεί ο συγχρωτισμός των εργαζομένων, αλλά ταυτόχρονα να διατηρηθεί και η παραγωγική δραστηριότητα, οδήγησε στην επέκταση και εδραίωση της εργασίας από το σπίτι. «Από την άλλη, η πανδημία έδωσε σημαντική ώθηση σε εργασιακές μεταβολές, οι οποίες μπορεί να πάρουν μόνιμο χαρακτήρα, αλλάζοντας ριζικά το εργασιακό τοπίο», επισημαίνουν παράγοντες της ελληνικής αγοράς εργασίας. Παρά το γεγονός της αύξησης της τηλεργασίας μέσα στην πανδημία, προσθέτουν οι ίδιοι, «οι πραγματικές της δυνατότητες είναι ακόμα μεγαλύτερες και συμβαδίζουν με τον ψηφιακό μετασχηματισμό των επιχειρήσεων».
Ήδη, πολλές επιχειρήσεις αξιολογούν τις δυνατότητες μετάβασης, μετά την πανδημία, σε ένα υβριδικό μοντέλο εργασίας, με συνδυασμό της φυσικής παρουσίας στη δουλειά και της τηλεργασίας. Το μοντέλο αυτό, φαίνεται ότι κερδίζει έδαφος και στις προτιμήσεις των εργαζομένων και στην Ελλάδα.
Το μοντέλο της Vodafone. Τα βασικά διλήμματα του υβριδικού μοντέλου εργασίας για κάθε εργαζόμενο είναι τα εξής: Πώς θα σας φαινόταν να πηγαίνετε στο γραφείο, πρακτικά όποτε σας αρέσει, αποφεύγοντας την οδήγηση, το πάρκινγκ και το μποτιλιάρισμα; Θα θέλατε να συνεχίσετε να δουλεύετε από το σπίτι, παρέα με τους οικείους σας, από το αγαπημένο σας σημείο στο σαλόνι; Θα σας άρεσε να μπορείτε να επεκτείνετε για λίγες μέρες ένα city break στο εξωτερικό και να δουλέψετε από εκεί;
Είναι σίγουρο ότι αρκετοί από τους εργαζόμενους θα ενέδιδαν στις προτάσεις αυτές, που δεν είναι καθόλου συνηθισμένες στη χώρα μας. Ήδη, υπάρχει μία εταιρεία στην Ελλάδα, για την οποία αυτές οι πρακτικές δεν αποτελούν κάποιο υποθετικό μελλοντικό σενάριο, αλλά είναι πλέον η νέα εργασιακή πραγματικότητα για τους εργαζομένους της.
Συγκεκριμένα, πριν από λίγες ημέρες, η εταιρεία Vodafone έφερε πρώτη στην Ελλάδα ένα νέο υβριδικό μοντέλο εργασίας, το οποίο ονομάζει #FutureReady, έχοντας ως στόχο να συνδυάσει τα πλεονεκτήματα της τηλεργασίας, με τα οφέλη της εργασίας στο γραφείο.
Σκοπός της εταιρείας, όπως αναφέρουν τα αρμόδια στελέχη της, είναι να προσφέρει πλέον σε μόνιμη βάση κάτι ιδιαίτερα πολύτιμο: Μεγαλύτερη ευελιξία, αλλά και ισορροπία μεταξύ της επαγγελματικής και της προσωπικής ζωής.
60% τηλεργασία και 40% γραφείο. Το νέο αυτό υβριδικό μοντέλο εργασίας, το οποίο δημιουργήθηκε αρχικά για να καλύψει τις ανάγκες τις πανδημίας, σύμφωνα με τα ίδια στελέχη, αποτελεί το μέλλον στην αγορά εργασίας και η Vodafone αποφάσισε να το φέρει στο σήμερα, κατανέμοντας τον χρόνο εργασίας σε ποσοστό 60% με τηλεργασία και 40% με φυσική παρουσία στο γραφείο.
Επιπλέον, ως μέλος ενός παγκόσμιου οργανισμού, η Vodafone παρέχει στους εργαζομένους της τη δυνατότητα εργασίας έως 20 ημέρες από το εξωτερικό.
Με αυτόν τον τρόπο, η εταιρεία παρέχει ακόμα περισσότερες επιλογές στους εργαζομένους της με βάση τις πραγματικές τους ανάγκες και τους επιτρέπει να διαμορφώσουν την καθημερινότητα τους με πιο ευέλικτο τρόπο και όπως στην πραγματικότητα τους αρέσει.
Τεχνολογία και διαφορετικότητα. Η Vodafone εργάζεται συστηματικά για να προσφέρει καινοτόμες λύσεις και ψηφιακά εργαλεία, προσφέροντας τον μελλοντικό τρόπο εργασίας σήμερα. Όπως επισημαίνουν τα στελέχη της εταιρείας, «η Vodafone εμπιστεύεται τους ανθρώπους της, καθώς γνωρίζει έμπρακτα ότι η παραγωγικότητα συνδέεται με την καλή κατάσταση και την ικανοποίηση των εργαζομένων και όχι με τον τόπο εργασίας τους».
Επιπλέον, ενισχύει τη δημιουργικότητα και την καινοτομία και προωθεί τη διατμηματική συνεργασία, ενώ «ανανεώνει τη γνωστή, αναγνωρισμένη και υπερήφανη δέσμευσή της στη διαφορετικότητα και τη συμπερίληψη». Πρόκειται για ένα μοντέλο που επιτρέπει σε περισσότερες γυναίκες, καθώς και σε όσους έχουν περιορισμένη πρόσβαση στην αγορά εργασίας, όπως άτομα με αναπηρία ή άλλες μη προνομιούχες ομάδες, να έχουν ισότιμες ευκαιρίες απασχόλησης και εξέλιξης.
Στο επίκεντρο ο άνθρωπος. «Οι άνθρωποί μας αποτελούν την καρδιά της Vodafone», εξηγεί η κυρία Ηρώ Μέλλιου, διευθύντρια ανθρώπινου δυναμικού της Vodafone στην Ελλάδα. «Με πολλή δουλειά κι εκπαίδευση, έχουμε επιτύχει κάθε στέλεχός μας να μπορεί ελεύθερα να είναι ο εαυτός του – εντός και εκτός της εταιρίας», σημειώνει.
«Η ελευθερία του ανθρώπου να αυτοπροσδιορίζεται και να εξελίσσεται, χωρίς διακρίσεις και αποκλεισμούς, βρίσκεται στον πυρήνα της λειτουργίας μας», τονίζει η κυρία Μέλλιου και προσθέτει: «Αυτός είναι ο καλύτερος και πλέον σύντομος δρόμος για την καινοτομία και την ανάπτυξη μίας επιχείρησης. Το παλιό μοντέλο δεν δουλεύει πια. Στόχος μας είναι να προσελκύουμε, να αναπτύσσουμε και να κρατάμε κοντά μας εξαιρετικούς ανθρώπους. Και είμαστε βέβαιοι ότι ορίζουμε τον πήχη στην ελληνική αγορά».