Διαθέτει στις συλλογές του το Μουσείο Γκέτι τμήμα τοιχογραφίας που έχει λεηλατηθεί από την Πομπηία; Τον ισχυρισμό αυτό διατυπώνει ο έλληνας αρχαιολόγος που εξειδικεύεται στις αρχαιότητες – θύματα παράνομης διακίνησης Χρήστος Τσιρογιάννης και ζητά από το ίδρυμα του Λος Αντζελες να επιστρέψει στην Ιταλία το εν λόγω τμήμα, καθώς διατείνεται ότι διαθέτει στοιχεία που το συνδέουν με τον διαβόητο έμπορο αρχαιοτήτων Ρόμπερτ Χεκτ.

Στο απόσπασμα της τοιχογραφίας απεικονίζεται μια νεαρή γυναίκα που στέκεται σε ένα μπαλκόνι. Φορά χιτώνα και πίνει από ένα ρηχό κύπελλο που κρατά στο δεξί της χέρι. Η φωτογραφία της τοιχογραφίας βρισκόταν στο αρχείο του εμπόρου τέχνης, που πέθανε το 2012, έχοντας αντιμετωπίσει κατηγορίες ότι διακινούσε παρανόμως αντικείμενα αρχαιολογικής αξίας. Στο ίδιο αρχείο συμπεριλαμβάνονταν φωτογραφίες αρχαιοτήτων που μόλις είχαν αποκαλυφθεί από το έδαφος, ανάμεσά τους και ο περίφημος κρατήρας του αθηναίου ζωγράφου Ευφρονίου που πούλησε το 1972 στην τιμή – ρεκόρ, για τα δεδομένα της εποχής, του 1 εκατ. δολαρίων, στο Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης, και ο οποίος επεστράφη στην Ιταλία το 2008.

Το τμήμα της τοιχογραφίας είχε δωρηθεί στο αμερικανικό μουσείο το 1996 από έναν ιδιώτη συλλέκτη που το είχε αγοράσει από έναν από τους μεσάζοντες του Χεκτ εν έτει 1987.

Το 2000, ο κορυφαίος αρχαιολόγος του Κέιμπριτζ, λόρδος Κόλιν Ρένφριου, χαρακτήρισε το θραύσμα ως αρχαιότητα «άγνωστης προέλευσης» και αμφισβήτησε το γεγονός ότι το μουσείο το απέκτησε μέσω ιδιώτη συλλέκτη. Την περασμένη εβδομάδα, μάλιστα, κάλεσε το Γκέτι να το επιστρέψει στην Ιταλία και ανέφερε στην «Observer»: «Θα έλεγα ότι είναι ξεκάθαρα ένα παράδειγμα λεηλατημένης αρχαιότητας. Υπάρχουν διάφορα μέρη από τα οποία μπορεί να προέρχεται, αλλά η Πομπηία είναι σίγουρα μια πιθανότητα».

Ο Χρήστος Τσιρογιάννης, αναπληρωτής καθηγητής στο Ινστιτούτο Προηγμένων Σπουδών στο Πανεπιστήμιο του Ααρχους στη Δανία, πιστεύει ότι αυτό το θραύσμα θα μπορούσε κάλλιστα να προέρχεται από την Πομπηία και έχει ενημερώσει το γραφείο του εισαγγελέα στη Νέα Υόρκη.

Οι υποψίες ότι το τμήμα της τοιχογραφίας ενδεχομένως προέρχεται από παράνομη διακίνηση ενισχύονται από το ήδη βεβαρημένο προφίλ του μουσείου, που ιδρύθηκε από τον αμερικανό βιομήχανο Τζον Πολ Γκέτι, καθώς η πρώην έφορος αρχαιοτήτων του, Μάριον Τρου, κατηγορήθηκε το 2005 – μαζί με τον Χεκτ – στην Ιταλία για συμμετοχή σε κύκλωμα διακίνησης κλεμμένων αρχαιοτήτων και έργων τέχνης, αλλά οι κατηγορίες αποσύρθηκαν λόγω παραγραφής.

Το Μουσείο Γκέτι από την πλευρά του σχολίασε μέσω εκπροσώπου του ότι «ερευνά συνεχώς την προέλευση των αντικειμένων που συνθέτουν τη συλλογή του και εξετάζει νέα στοιχεία όταν παρουσιάζονται. Εχουμε μια μακροχρόνια πολιτική επιστροφής αντικειμένων στη χώρα προέλευσης ή ανακάλυψής τους, όταν η έρευνα υποδεικνύει ότι αυτό είναι δικαιολογημένο».