H διάρκεια του πολέμου στην Ουκρανία θα κρίνει και εάν θα έχουμε νέο ιστορικό ρεκόρ ναυλώσεων mega yachts στην Ελλάδα το φετινό καλοκαίρι, σύμφωνα με τους ανθρώπους του κλάδου. Η Ελλάδα αποτελεί έναν από τους ελκυστικότερους προορισμούς για τα σκάφη αναψυχής στην Ευρώπη, με τους Αμερικανούς να είναι οι καλύτεροι πελάτες όσον αφορά τις ναυλώσεις στη χώρα μας, τους Ρώσους να ακολουθούν και τους Ουκρανούς και άλλες εθνικότητες να έχουν πολύ μικρότερα μερίδια αγοράς.

Το 2021 ήταν μια πολύ καλή χρονιά για το yachting στην Ελλάδα, έναν κλάδο που συνεισφέρει με περισσότερα από 1,6 δισ. ευρώ έσοδα στην ελληνική οικονομία. Το σκάφος αναψυχής προσέφερε μια ασφάλεια έναντι του κορωνοϊού και εξ αυτού του λόγου η περσινή χρονιά ήταν πολύ καλή, παρά τους αρχικούς περιορισμούς στις διεθνείς αφίξεις.

Το 2022 προβλεπόταν ακόμη καλύτερο, αναφέρει στα «ΝΕΑ» ο πρόεδρος της Ενωσης Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού (ΕΠΕΣΤ) Αντώνης Στελλιάτος, καθώς ξεκίνησε πολύ δυνατά. «Θα ήταν μια εκπληκτική χρονιά, αλλά μας φρέναρε ο πόλεμος στην Ουκρανία. Ακυρώθηκαν όλα τα ναυλοσύμφωνα των Ουκρανών και των Ρώσων για ευνόητους λόγους, ενώ σε ένα ποσοστό 12%-13% έχουμε ακυρώσεις και από Αμερικανούς», επισημαίνει ο Αντώνης Στελλιάτος, για να προσθέσει: «Ευελπιστούμε ότι μόλις τελειώσει αυτή η θλιβερή κατάσταση με την πολεμική σύγκρουση θα υπάρξει σίγουρα επανάκαμψη».

Αν δεν είχε ξεσπάσει ο πόλεμος, θα πηγαίναμε φέτος για νέο ρεκόρ στις ναυλώσεις mega yachts, σημειώνει ο πρόεδρος της Greek Yachting Association Μιχάλης Σκουλικίδης. Κάτι που άλλαξε μετά την έναρξη του πολέμου, καθώς Ρώσοι και Ουκρανοί προχώρησαν σε ακυρώσεις, ενώ ακυρώσεις αρχίζουν να καταγράφονται και από Αμερικανούς. Ωστόσο, η αισιοδοξία παραμένει, καθώς όλοι ελπίζουν ότι η κατάσταση θα βελτιωθεί σύντομα και η εικόνα θα αντιστραφεί.

ΤΟ ΣΧEΔΙΟ ΝOΜΟΥ. Στο μεταξύ, οι εκπρόσωποι της αγοράς σκαφών αναψυχής έχουν στρέψει το ενδιαφέρον τους στη Βουλή, όπου συζητείται το σχέδιο νόμου «Εκσυγχρονισμός του θεσμικού πλαισίου για τη δραστηριοποίηση των πλοίων αναψυχής και των τουριστικών ημερόπλοιων». Αν και σε γενικές γραμμές όλοι συμφωνούν ότι το υπουργείο Ναυτιλίας έκανε μια σοβαρή προσπάθεια στην κατεύθυνση εκσυγχρονισμού του θεσμικού πλαισίου, το άρθρο 8 του σχεδίου νόμου διχάζει τον κλάδο.

Το άρθρο 8 προβλέπει τους όρους και τις προϋποθέσεις για τη δραστηριοποίηση πλοίων αναψυχής με ξένη σημαία, τα οποία θα μπορούν να εκτελούν σύμβαση ολικής ναύλωσης για διάστημα 21 ημερών.

Οσοι αντιδρούν στην εν λόγω ρύθμιση υποστηρίζουν ότι από τη στιγμή που τα σκάφη με ξένη σημαία, ήτοι σκάφη με πολύ πιο ευνοϊκούς όρους εποπτείας, στελέχωσης και λειτουργίας στη χώρα τους, θα απολαμβάνουν το ίδιο καθεστώς με τα σκάφη ελληνικής σημαίας, τα οποία λειτουργούν σε αρκετά πιο αυστηρό πλαίσιο εποπτείας, επάνδρωσης και λειτουργίας, είναι σαφές ότι αρκετά σκάφη θα αλλάξουν αναγκαστικά σημαία προκειμένου να παραμείνουν ανταγωνιστικά, με ό,τι συνεπάγεται αυτό σε απώλεια φόρων, ασφαλιστικών εισφορών, θέσεων εργασίας ελλήνων ναυτικών, ενώ θα εγκαθιδρυθεί στρέβλωση αγοράς και παγιοποίηση αθέμιτου ανταγωνισμού.

Από την άλλη πλευρά οι υποστηρικτές του άρθρου θεωρούν ότι έχει γίνει ένα βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση απελευθέρωσης της αγοράς και προτείνουν την πλήρη άρση κάθε χρονικού περιορισμού. Το υπουργείο Ναυτιλίας υποστηρίζει ότι με νόμο του 2017 υπάρχουν πολλά αντικίνητρα για τη δραστηριοποίηση επαγγελματικών πλοίων αναψυχής, ιδίως άνω των 35 μέτρων, με σημεία εκκίνησης / κατάληξης του ταξιδιού και ελλιμενισμού (home porting) σε λιμάνια της χώρας μας. Με το νέο σχέδιο νόμου απελευθερώνεται, υπό όρους και προϋποθέσεις, η δραστηριοποίηση επαγγελματικών πλοίων mega – super – giga yachts υπό σημαία άλλη, πλην της ελληνικής, άνω των 35 μέτρων, και οδηγούμαστε σε μεγάλη ανάπτυξη του σημαντικού και προσοδοφόρου τομέα του yachting, ιδιαιτέρως για σκάφη άνω των 35 μέτρων.