Η ΕΜΑ ΣΤΟΟΥΝ. Θα ήταν λάθος να περιγράψει κανείς την εμφάνιση της Εμα Στόουν σαν «τσαλάκωμα» της κινηματογραφικής περσόνας της μέσα στη σκοτεινή, τραγικωμική και στοχαστική «Βληχή». Κι αυτό επειδή είναι ένας ρόλος – μικρός σε διάρκεια – στον οποίο η ηθοποιός καταφέρνει να αποδώσει πολλαπλές μεταμορφώσεις: από την αρχετυπική μαυροφορεμένη γυναίκα έως το ξέσπασμα του πόθου, την επανασύνδεση με τη ζωή μέσω του φαγητού, το «στοιχειό» που κατοικεί σ’ έναν τόπο. «Αφέθηκα στην επεξεργασία που ήθελε ο Γιώργος, οπότε αυτό από μόνο του ήταν υπέροχο. Δεν χρειάστηκε να αγωνιώ για κάποιο αποτέλεσμα ή να τοποθετώ τον εαυτό μου μέσα στα πλάνα. Το βασικό είναι να μπορείς να νιώθεις την πρόκληση. Αφήστε που είναι όνειρο σ’ αυτή τη δουλειά να μπορείς να παίζεις χωρίς να μιλάς».

«ΜΕΤΑΞΥ ΟΝΕΙΡΟΥ ΚΑΙ ΡΕΑΛΙΣΜΟΥ». Η «Βληχή», που προβάλλεται από σήμερα έως την Κυριακή με τη συνοδεία ζωντανής μουσικής, αποτελεί τη δεύτερη ανάθεση της Εθνικής Λυρικής Σκηνής από κοινού με τον οργανισμό ΝΕΟΝ, στο πλαίσιο του προγράμματος «The Artist on The Composer», που διασυνδέει σύγχρονους καλλιτέχνες με την κλασική μουσική και την όπερα. Ο καλλιτεχνικός διευθυντής της Λυρικής Γιώργος Κουμεντάκης, που έχει επιλέξει τα Υστέρνια της Τήνου ως προσωπικό «καταφύγιο», διάβασε χθες το – καίριο και καθόλου θεσμικό – σημείωμα που είχε στείλει στον Γιώργο Λάνθιμο όταν είδε το τελικό αποτέλεσμα: «Από μικρός στα μέρη που έζησα άκουγα απίστευτες ιστορίες που στριφογυρίζουν από γενιά σε γενιά και αποτυπώνονται στο γέρικο σκαμμένο δέρμα όσων τις αφηγούνται. Στις ιστορίες εκείνες, όπου το σεξ μπλέκεται με την πίστη, τη φύση, την απιστία και τον θάνατο, ποτέ δεν είσαι βέβαιος για το τι πραγματικά έχει συμβεί και τι είναι κομμάτι του φαντασιακού. Μια τέτοια ιστορία είδα στη “Βληχή”, μεταξύ ονείρου και ρεαλισμού. Στις μαυρόασπρες εικόνες της ταινίας είδα την ιστορία του κινηματογράφου μέσα από τη μοναδική κινηματογραφική προσωπικότητα του Λάνθιμου, με έναν απίστευτα σύγχρονο τρόπο».

ΑΦΗΓΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΕΞΩΣΤΡΕΦΕΙΑ. Από την πλευρά της η διευθύντρια του ΝΕΟΝ Ελίνα Κουντούρη επισήμανε τις νέες δυνατότητες που προσφέρει η γλώσσα του σύγχρονου κινηματογράφου: «Το πρόγραμμα “The Artist on the Composer” ξεκίνησε με τον κοινό σκοπό να εξερευνήσουμε τις δυνατότητες του σύγχρονου πολιτισμού να ρισκάρει και να προσφέρει νέα αφηγήματα. Στο αφήγημα της “Βληχής” αποτυπώνεται η ανθεκτικότητα του ανθρώπου και της φύσης, ενώ ο χρόνος μένει μετέωρος». Και ο  Παναγιώτης Παντελάτος, διευθυντής Επικοινωνίας του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ), με τη δωρεά του οποίου υλοποιείται το πρόγραμμα, ανέφερε, εκτός άλλων: «Η Εθνική Λυρική Σκηνή συνεχίζει να κάνει άλματα μπροστά, βρίσκοντας την εξωστρέφεια που της αξίζει».

ΚΑΙ ΕΝΑ ΣΧΟΛΙΟ. Προκαλεί πάντα αλγεινή εντύπωση – εντός του δημοσιογραφικού χώρου και εκτός – ότι πριν τεθεί μία ερώτηση προς το πάνελ σε συνέντευξη Τύπου οι παριστάμενοι πρέπει να υποστούν μια μικρή τοποθέτηση ή ένα σχόλιο του ερωτώντος (πόσω μάλλον όταν δεν προέρχεται από δημοσιογράφο, ενώ ο χρόνος τρέχει…). Το επίπεδο των ίδιων των ερωτήσεων – κατά πόσο δηλαδή αφορούν το περιεχόμενο της συνέντευξης – είναι ένα άλλο κεφάλαιο.