«Πότε μαύρα, πότε άσπρα, πότε κόκκινα, πότε βάφεις τα μαλλιά σου σαν την πρόσφυγα». Είναι ένα από τα πολλά τραγούδια που περιέγραψαν έναν καινούργιο τύπο γυναίκας, που φρόντιζε τον εαυτό της και πρόσεχε την εξωτερική της εμφάνιση. Εκτός από τη ζήλια, οι Μικρασιάτισσες και οι Σμυρνιές ερχόμενες στην Ελλάδα προκάλεσαν και τον φόβο στις ντόπιες, οι οποίες τις είδαν ανταγωνιστικά. Αυτή είναι μια από τις πολλές εικόνες που θα αναδυθεί στην τελευταία συναυλία της σειράς «Ρεμπέτικα Συναξάρια», με τίτλο «Η “Δερβίσαινα” – Γυναίκες “σε πρώτο πρόσωπο” στο προπολεμικό ρεμπέτικο», με την υπογραφή του εθνομουσικολόγου Λάμπρου Λιάβα. Πρόκειται για ένα Μουσικό Αναλόγιο με θέμα τα μικρασιάτικα ρεμπέτικα του Μεσοπολέμου ως «καθρέφτη» των κοινωνικών μετασχηματισμών. Με τις γυναίκες να διεκδικούν παρουσία, κοινωνικό ρόλο και, μέσα από τα τραγούδια, να μιλούν «σε πρώτο πρόσωπο» για τα πάθη και τους πόθους τους, όπως οι κορυφαίες τραγουδίστριες της εποχής Ρόζα Εσκενάζυ, Ρίτα Αμπατζή, Μαρίκα Πολίτισσα και Αγγελίτσα Παπάζογλου, και στα «γυναικεία» τραγούδια τους.
Το παρόν άρθρο, όπως κι ένα μέρος του περιεχομένου από tanea.gr, είναι διαθέσιμο μόνο σε συνδρομητές.
Είστε συνδρομητής; Συνδεθείτε
Ή εγγραφείτε
Αν θέλετε να δείτε την πλήρη έκδοση θα πρέπει να είστε συνδρομητής. Αποκτήστε σήμερα μία συνδρομή κάνοντας κλικ εδώ