Η επιστροφή στις μεγάλες αγορές της Ευρώπης, οι οποίες διαχρονικά αποτελούν σημείο αναφοράς αλλά και η πτώση σε κάποιες κατηγορίες χωρών εκτός ΕΕ, συνθέτουν την εικόνα των ελληνικών εξαγωγών στο πρώτο τρίμηνο του 2022, οι οποίες διατηρούν τη δυναμική τους παρ’ όλες τις αντιξοότητες. Αυτό προκύπτει από την ανάλυση του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων και του Κέντρου Εξαγωγικών Ερευνών και Μελετών (ΚΕΕΜ), επί των προσωρινών στοιχείων της ΕΛΣΤΑΤ. Είναι ενδεικτικό ότι οι αποστολές ελληνικών προϊόντων προς όλες σχεδόν τις οικονομικές ενώσεις κινήθηκαν ανοδικά, με πιο χαρακτηριστική την περίπτωση των 18 χωρών της Ευρωζώνης (+35,7%), εξαιρουμένων των χώρων BRICS (Βραζιλία, Ρωσία, Ινδία, Κίνα, Νότιος Αφρική -35,3%), της Ευρασιατικής Οικονομικής Ενωσης (-9,8%) και των χωρών MERCOSUR (Αργεντινή, Βραζιλία, Παραγουάη και Ουρουγουάη -17,6%).

Ιταλία, Γερμανία, Κύπρος, Βουλγαρία και Τουρκία συνθέτουν την κορυφαία πεντάδα που κατευθύνονται τα ελληνικά προϊόντα, με την Ισπανία και το Ηνωμένο Βασίλειο να ακολουθούν στην έκτη και έβδομη θέση, αντίστοιχα. Στην 8η θέση βρίσκονται οι ΗΠΑ (από 7η) προς την οποία καταγράφεται μεγάλη άνοδος των εξαγωγών (+38,5%) και έπεται η Γαλλία, ενώ την πρώτη δεκάδα συμπληρώνει η Ρουμανία. Από τις υπόλοιπες μετακινήσεις στην κατάταξη ξεχωρίζουν η Εσθονία (έφθασε στην 54η θέση από την 80η σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2021) αλλά και η πτώση της Σιγκαπούρης (53η θέση από 27η). Οσον αφορά στις κατηγορίες προϊόντων, καύσιμα, βιομηχανικά προϊόντα και τρόφιμα βρίσκονται στην αιχμή και αποτελούν τους απόλυτους «πρωταγωνιστές» στον αγώνα της εξωστρέφειας.

ΟΙ ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ. Σχολιάζοντας τα παραπάνω η πρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Εξαγωγέων, Χριστίνα Σακελλαρίδη, υπογραμμίζει ως ιδιαίτερα ενθαρρυντική την πορεία των εξαγωγικών επιχειρήσεων εν μέσω μιας δύσκολης συγκυρίας, φθάνοντας στα 11,43 δισ. ευρώ το διάστημα Ιανουαρίου – Μαρτίου (+32%), κάτι που όπως λέει δείχνει και τις δυνατότητες του κλάδου για ακόμη μεγαλύτερη ανάπτυξη στο μέλλον.