Τον σημαντικό ρόλο της διεθνούς – και ειδικότερα της ελληνικής ναυτιλίας – εν μέσω του πολέμου ανέδειξε στην παρέμβαση του ο πρόεδρος της Capital Maritime & Trading Corp., Βαγγέλης Μαρινάκης. Οπως σημείωσε, οι έλληνες πλοιοκτήτες ελέγχουν ποσοστό μεγαλύτερο από το 32% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενοπλοίων και πάνω από το 22% του στόλου των πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αέριου (LNG). Εάν μάλιστα, όπως υπογράμμισε, «αναλύσουμε τις θέσεις που έχουμε στη Δύση, ίσως να υπερβαίνουμε το 50% της διαθέσιμης χωρητικότητας (τονάζ) που μεταφέρει πετρέλαιο σε αυτή την πλευρά του πλανήτη».

Οπως επεσήμανε ο κ. Μαρινάκης, η ελληνική ναυτιλία εγγυάται ασφάλεια και σταθερότητα, καθώς η μεταφορά της ενέργειας με τα πλοία, δεν επηρεάζεται από τον πολιτικό κίνδυνο που διατρέχει, για παράδειγμα, ένας αγωγός, σε περίπτωση πολέμου. Συν τοις άλλοις, δεν απαιτείται όλος αυτός ο χρόνος που θα χρειαζόταν για να κατασκευαστεί ένας αγωγός, ο οποίος υπόκειται παράλληλα και σε γεωπολιτικούς κινδύνους.

Στάθηκε ιδιαίτερα στο πλεονέκτημα που διασφαλίσει η Ελλάδα, στο πλαίσιο της ΕΕ και του ΝΑΤΟ, να διαθέτει την ισχύ που της παρέχει ένα τόσο μεγάλο τονάζ, το οποίο αποτελεί καταλύτη των εξελίξεων σε αυτή τη νέα εποχή. «Αυτό έχει ως αποτέλεσμα», όπως εξήγησε, «να εξαρτόμαστε πολύ λιγότερο – ή ίσως και καθόλου – από το φυσικό αέριο και το πετρέλαιο από τη Ρωσία».

Αναφερόμενος στο άλλο μεγάλο θέμα των ημερών, τις επιπτώσεις στο περιβάλλον, ο ιδρυτής και πρόεδρος της Capital Maritime & Trading ανέφερε χαρακτηριστικά πως, αν αθροίσουμε όλα τα φορτία που μεταφέρονται καθημερινά σε όλο τον κόσμο, τα πλοία είναι υπεύθυνα μόλις για το 3% της παγκόσμιας ρύπανσης. Και αυτό, όπως ανέφερε, είναι κάτι που ίσως πολλοί στον κόσμο δεν έχουν συνειδητοποιήσει.

ΠΡΟΤΡΟΠΗ.  Σε ό,τι αφορά στις γεωπολιτικές εξελίξεις στην ευρύτερη περιοχή, μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, ο κ. Μαρινάκης εξέφρασε την προσδοκία, «να δούμε τους πολιτικούς στην Ευρώπη να αναλαμβάνουν περισσότερες πρωτοβουλίες για την εξεύρεση ειρηνευτικής λύσης». Κι αυτό, γιατί πέραν των προφανών ανθρωπιστικών λόγων, «η παγκόσμια οικονομία υποφέρει – βλέπουμε τις τιμές  ρεκόρ στο φυσικό αέριο και το πετρέλαιο – και δεν μπορεί να αντέξει για πολύ ακόμα». Συνεπώς, είναι απαραίτητο να ληφθούν αμέσως δραστικά μέτρα για να ξεκινήσει η ειρηνευτική διαδικασία.

Κληθείς να σχολιάσει τα όσα είχε πει νωρίτερα στο ίδιο συνέδριο ο πρόεδρος της Ουκρανίας Βολοντίμιρ Ζελένσκι για τις ποσότητες ρωσικού πετρελαίου που μεταφέρονται από ελληνικά πλοία, ο κ. Μαρινάκης αφού διευκρίνισε ότι «όλο το πετρέλαιο που έρχεται από τη Ρωσία στις ευρωπαϊκές χώρες είναι νόμιμο, βάση προθεσμιών που έχει ορίσει η Ευρωπαϊκή Ενωση μέχρι το τέλος του έτους», τόνισε πως «η ανεξαρτησία από το ρωσικό πετρέλαιο δεν μπορεί να επιτευχθεί εν μιά νυκτί» και κατά συνέπεια «αυτό που μεταφέρουν τα ελληνικά πλοία είναι πετρέλαιο που καλύπτεται ήδη από συμβόλαια και έχει εγκριθεί από την ΕΕ και το έχουν ανάγκη οι χώρες μας απεγνωσμένα. Αρα, δεν παραβιάζουμε κάποιον νόμο ή κάποιο εμπάργκο. Είναι κάτι απαραίτητο και, δόξα τω Θεώ, είμαστε εδώ για να εξασφαλίσουμε αυτή τη σταθερότητα».

ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΦΡΑΓΚΟΥ. Η πρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος του Ομίλου Navios Αγγελική Φράγκου, για το συγκεκριμένο θέμα, με παρέμβαση της, προέτρεψε τους διεθνείς θεσμούς «να θεσμοθετήσουν κανόνες κι εμείς θα τους ακολουθήσουμε». Ξεκαθάρισε δε ότι «το 95% του παγκόσμιου στόλου ακολουθεί τις κυρώσεις. «Εχουμε νομική ομάδα που μας συμβουλεύει τι να κάνουμε. Και σε κάθε περίπτωση, δεν παραβιάζονται οι κυρώσεις».

ΚΙΝΑ. Σε ό,τι αφορά στο κεφάλαιο «Κίνα», το οποίο επίσης μπήκε στη συζήτηση ο Βαγγέλης Μαρινάκης, αφού διευκρίνισε ότι «κατά την άποψη μου αυτό που κάνουν οι πλοιοκτήτες είναι να ενώνουν τον κόσμο, μέσω των εμπορικών σχέσεων μαζί της ή τη ναυπήγηση πλοίων εκεί», επεσήμανε την αλλαγή που έχει επέλθει συνολικότερα την τελευταία δεκαπενταετία διεθνώς στις σχέσεις με την Κίνα, η οποία, όπως διευκρίνισε «δεν εισάγει μόνο, αλλά πλέον και εξάγει όλο και περισσότερο».

ΣΙΤΗΡΑ. Ερωτηθείς, τέλος, για το πόσο γρήγορα ο ναυτιλιακός τομέας μπορεί να συμβάλει στη μεταφορά ουκρανικών σιτηρών, εάν το επιτρέψει η κατάσταση, ο κ. Μαρινάκης απάντησε πως όταν ανοίξουν τα λιμάνια «μπορούμε να προχωρήσουμε αμέσως».

Σχετικό ήταν και το σχόλιο της κυρίας Φράγκου η οποία τόνισε όσον αφορά την επισιτιστική κρίση ότι «υπάρχει η χωρητικότητα, υπάρχουν τα πλοία να μεταφέρουν τα σιτηρά. Ομως το θέμα είναι πολιτικό. Η ναυτιλία μπορεί να δώσει λύση στην αστάθεια και μάλιστα γρήγορα».

ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ. Ο κ. Μαρινάκης τέλος με αφορμή την προηγούμενη τοποθέτηση του κ. Πομπέο την χαρακτήρισε ως μια πολιτική και παράλληλα επιχειρηματική ρεαλιστική προσέγγιση: «Αυτό χρειαζόμαστε, μια πραγματιστική προσέγγιση από τους πολιτικούς μας σήμερα.  Διότι υπάρχουν πολλά προβλήματα σε όλο τον κόσμο και έχουμε ανάγκη από ηγεσίες. Και το θέμα είναι ότι καθώς ο χρόνος περνά, αντί να βλέπουμε καλύτερες ηγεσίες σε Ευρώπη και ΗΠΑ, διαπιστώνουμε την έλλειψή τους».