Ολοένα και περισσότερο κλιμακώνεται το «μποτιλιάρισμα» στα εμπορικά λιμάνια του κόσμου, με τα πλοία που μεταφέρουν εμπορευματοκιβώτια να περιμένουν αγκυροβολημένα σε ατελείωτες ουρές. Οπως τονίζεται, η αυξανόμενη ζήτηση για καταναλωτικά προϊόντα, η αναστάτωση που έχει προκαλέσει η πανδημία στα δρομολόγια των containerships, ο πόλεμος στην Ουκρανία, οι απεργίες και οι ελλείψεις λιμενεργατών έχουν συνεισφέρει σε αυτήν τη χαοτική κατάσταση που διαρκώς επιδεινώνεται.
ΣΕ ΦΑΣΗ ΡΕΚΟΡ. Σύμφωνα με τα στοιχεία η διαταραχή στη ναυτιλία καλά κρατεί και δύο στα τρία πλοία βρίσκονται σε «κυκλοφοριακή συμφόρηση». Μάλιστα, αν ρίξει κανείς μια ματιά στις πύλες της ανατολικής ακτής των ΗΠΑ θα δει ότι το «μπλοκάρισμα» των λιμανιών εισήλθε ξανά σε φάση ρεκόρ και όπως τονίζουν αναλυτές το φαινόμενο αυτό είναι πιο μεγάλο από ποτέ.
Μπορεί η συμφόρηση στα λιμάνια να παρουσίαζε σημάδια εκτόνωσης πριν από δύο μήνες, ωστόσο τα πράγματα έγιναν χειρότερα. Στις 8 Ιουλίου περίμεναν 125 πλοία στους δύο μεγαλύτερους τερματικούς σταθμούς του Ατλαντικού, στις 13 Ιουλίου 136 πλοία και στις 19 Ιουλίου 140. Τέλος, την περασμένη εβδομάδα 153 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων περίμεναν για να μπουν στα λιμάνια του Λος Αντζελες και της Νέας Υόρκης και να ξεφορτώσουν. Μιλάμε για μία αύξηση των μποτιλιάρισμων πλοίων κατά 66% τις τελευταίες εβδομάδες.
Σε επίπεδο «κουτιών» στα λιμάνια της ανατολικής ακτής της Βορείου Αμερικής η συμφόρηση αυξήθηκε κατακόρυφα σε επίπεδα ρεκόρ του 1,2 εκατομμυρίων teu στα μέσα Ιουλίου, μία άνοδος 30% σε σύγκριση με τον Ιούνιο που ο μέσος όρος ήταν 950.000 εμπορευματοκιβώτια.
Σε ό,τι αφορά τον αντίκτυπο, ένα από τα βασικά «όπλα» της παγκόσμιας ναυτιλίας είναι η ακεραιότητα του χρονοδιαγράμματος – πόσα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων φτάνουν και αναχωρούν έγκαιρα – και στο πλαίσιο αυτό πάνω από το 60% των containerships παγκοσμίως βγαίνουν εκτός προγράμματος.
ΕΓΚΛΩΒΙΣΜΕΝΟΙ. Επιπλέον, το θαλάσσιο αυτό μποτιλιάρισμα έχει ως αποτέλεσμα να μειωθεί η προσφερόμενη χωρητικότητα πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, τα οποία σε ποσοστό που μπορεί να φτάνει μέχρι και το 37,9% του παγκόσμιου στόλου, είναι εγκλωβισμένα. Αυτός ο αριθμός ξεπερνά το προηγούμενο ρεκόρ του περασμένου Οκτωβρίου, ενώ είναι πολύ πάνω από τον μέσο όριο στην προ πανδημίας εποχή και πιο συγκεκριμένα την περίοδο 2016-2019 που κυμάνθηκε στο 31,5%.
Καθώς η συμφόρηση στα ανοιχτά των λιμανιών συμβάλει στην περαιτέρω έλλειψη χωρητικότητας, οι ναύλοι απογειώνονται. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, ο δανέζικος κολοσσός της ναυτιλίας και των εφοδιαστικών αλυσίδων Maersk, ο οποίος αναθεώρησε για δεύτερη φορά προς τα πάνω τις εκτιμήσεις για τα μεγέθη του στο 2022.
«Η συμφόρηση στις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού που οδηγεί σε υψηλότερους ναύλους συνεχίστηκε περισσότερο από ό,τι αναμενόταν αρχικά», ανέφερε η Maersk μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο με μερίδιο αγοράς περίπου 17%.
Οπως ανέφεραν στελέχη των logistics η τρέχουσα συμφόρηση, όχι μόνο στα λιμάνια αλλά και στις υποδομές στην ξηρά, θα μας προβληματίζουν τουλάχιστον μέχρι το 1ο τρίμηνο του 2023. Σύμφωνα με τις ίδιες αναφορές το αυξανόμενο κόστος αποστολής, οι μεγαλύτεροι χρόνοι διέλευσης και η μεγαλύτερη αβεβαιότητα θα είναι το «νέο φυσιολογικό» για τη ναυτιλιακή βιομηχανία.