Ζωντανό παραμένει το… τέρας του πληθωρισμού παρά τη μικρή υποχώρησή του κατά τον μήνα Ιούλιο.
Αν και ο γενικός δείκτης τιμών του περασμένου μήνα κατέβηκε στο 11,6% από 12,3% τον Ιούνιο, εντούτοις με βάση τα στοιχεία ανά ομάδα αγαθών και υπηρεσιών προκύπτει πως οι καταναλωτές επιβαρύνθηκαν με πρωτοφανείς αυξήσεις τιμών.
Φυσικά, πρωταγωνίστρια ήταν η ενέργεια, καθώς τον Ιούλιο σε σχέση με τον αντίστοιχο περσινό μήνα οι τιμές του φυσικού αερίου αυξήθηκαν κατά 178,9%, του ηλεκτρισμού 55,8%, του πετρελαίου θέρμανσης 65,1% και των καυσίμων και λιπαντικών 33%.
Το ράλι των ανατιμήσεων, όμως, συνεχίστηκε και σε άλλα βασικά είδη διαβίωσης όπως στα τρόφιμα. Μεγάλες αυξήσεις σημειώθηκαν στα έλαια και λίπη με 27,3%, στο ψωμί και τα δημητριακά με 16,7%, στα γαλακτοκομικά και αβγά με 16,4%, τα κρέατα με 16,7% και τα λαχανικά 13,4%. Εκρηκτικές αυξήσεις καταγράφονται στον τομέα των υπηρεσιών με αυξήσεις 62,3% στα εισιτήρια των αεροπλάνων, 25,4% στα εισιτήρια των πλοίων, 32% στα ταξί και 20% στο κόστος διαμονής σε ξενοδοχεία και μοτέλ.
ΟΙ ΕΚΠΤΩΣΕΙΣ. Πάντως, στη μικρή αποκλιμάκωση του γενικού δείκτη τιμών καταναλωτή φαίνεται ότι συνέβαλαν οι θερινές εκπτώσεις αφού οι τιμές των προϊόντων της ομάδας «ένδυση – υπόδηση» έπεσαν 23,3% αλλά και στα καύσιμα και στα εισιτήρια των μεταφορών που μειώθηκαν κατά 0,9%.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ η αύξηση του γενικού δείκτη καταναλωτή κατά 11,6% τον Ιούλιο, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο περσινό δείκτη, προήλθε κυρίως από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:
n 13,% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αβγά, έλαια και λίπη, λαχανικά (γενικά), ζάχαρη – σοκολάτες – γλυκά – παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ – κακάο – τσάι, μεταλλικό νερό – αναψυκτικά – χυμούς φρούτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα νωπά φρούτα.
n 1,5% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
n 3,4% στην ομάδα Ενδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
n 30,9% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης, στερεά καύσιμα.
n 8,2% στην ομάδα Διαρκή αγαθά – Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και διακοσμητικά είδη, υφαντουργικά προϊόντα οικιακής χρήσης, οικιακές συσκευές και επισκευές, υαλικά – επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.
n 0,7% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ιατρικά προϊόντα, ιατρικές, οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα φαρμακευτικά προϊόντα.
n 20,6% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, καύσιμα και λιπαντικά, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, μεταφορά επιβατών με ταξί, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με πλοίο.
n 2% στην ομάδα Αναψυχή – Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού, μικρά είδη αναψυχής – άνθη – κατοικίδια ζώα, κινηματογράφους – θέατρα, γραφική ύλη και υλικά σχεδίασης, πακέτο διακοπών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: οπτικοακουστικό εξοπλισμό – υπολογιστές – επισκευές.
n 0,9% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
n 6,4% στην ομάδα Ξενοδοχεία – Καφέ – Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία – καφενεία, ξενοδοχεία – μοτέλ – πανδοχεία.
n 2,5% στην ομάδα Αλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα άλλα είδη ατομικής φροντίδας.