Ηταν τέσσερις το απόγευμα της Τετάρτης, όταν στα ελληνικά ραντάρ φάνηκε το στίγμα δύο τουρκικών F-16 που εισέρχονταν παρανόμως, ως πειρατές, στον εθνικό εναέριο χώρο, χωρίς να καταθέσουν σχέδιο πτήσης, όπως προβλέπεται από τους διεθνείς αεροπορικούς κανονισμούς. Αμέσως σήμανε στην αεροπορική βάση του Βόλου αλλά και της Σκύρου «scrabble», δηλαδή εντολή για άμεση απογείωση μαχητικών. Ούτε πέντε λεπτά δεν χρειάστηκαν για να βρεθούν δύο ελληνικά F-16 στον αέρα για να κυνηγήσουν τον εναέριο εισβολέα.

Τελευταίως άλλωστε οι Τούρκοι κάνουν αρκετές πονηριές στο Αιγαίο και λένε συνεχώς χονδροειδή ψέματα αναμειγνύοντας στις προκλήσεις τους και αεροσκάφη του ΝΑΤΟ, ώστε να κρύβονται από τα ελληνικά μαχητικά και να παρουσιάζουν τους έλληνες πιλότους ως… επιτιθέμενους. Το έκαναν πριν από λίγες ημέρες με το γιγαντιαίο βομβαρδιστικό B-52, το κάνουν και τώρα με ένα awacks (ιπτάμενο ραντάρ), χωρίς όμως να υπάρχει άσκηση του ΝΑΤΟ. Αποτέλεσμα ήταν ένα καλοκαίρι γεμάτο με αναχαιτίσεις, γεμάτο με τουρκικές προκλήσεις, με παραβιάσεις του εθνικού εναέριου χώρου, με παραβάσεις των κανόνων εναέριας κυκλοφορίας, με υπερπτήσεις πάνω από νησιά και βραχονησίδες, με τις επικίνδυνες εικονικές αερομαχίες. Ετσι πέρασε ολόκληρο το καλοκαίρι στο Αιγαίο, αφού οι Τούρκοι δεν τήρησαν τη συμφωνία Παπούλια – Γιλμάζ για την αποφυγή προκλήσεων στους θερινούς (τουριστικούς) μήνες.

Lock από τα ελληνικά F-16

Το ζεύγος των ελληνικών F-16 πλησίασε στο μεταξύ τα τουρκικά F-16. Η ώρα πήγε 4.15 μ.μ. και τα τουρκικά πετούσαν εκείνη την ώρα δυτικά της Λέσβου σε ύψος 21.000 πόδια. Οι έλληνες πιλότοι τα πλησίασαν, τα αναγνώρισαν και επιχείρησαν να τα αναχαιτίσουν («πιάνοντας» την ουρά τους). Οταν συνέβη αυτό και αντί οι τούρκοι πιλότοι να βάλουν την ουρά στα σκέλια και να απομακρυνθούν, έκαναν μια στροφή (μανούβρα) και επιχείρησαν να αναχαιτίσουν αυτοί τα ελληνικά, μέσα στον εθνικό εναέριο χώρο μας. Και τότε προκλήθηκαν εικονικές αερομαχίες, «dogfights» τις λένε οι πιλότοι σε όλον τον κόσμο. Οι έλληνες πιλότοι των F-16 εφάρμοσαν όλους τους κανόνες εμπλοκής και δεν είχαν άλλη επιλογή παρά να «λοκάρουν» τα τουρκικά αεροσκάφη. Με το «λοκάρισμα» οι Τούρκοι κατάλαβαν πως έπρεπε να απομακρυνθούν και μάλιστα ταχύτατα προς το FIR Κωνσταντινούπολης, προβάλλοντας (για τη φυγή τους) κάποια επιχειρήματα του τύπου «για τιμή των όπλων», ότι δηλαδή τους τελειώνουν τα καύσιμα και άλλες τέτοιου είδους δικαιολογίες.

Διαστρέβλωση

Γνώριζαν ωστόσο πολύ καλά ότι τα ελληνικά μαχητικά τα είχαν εγκλωβίσει στους στόχους τους και ότι ουσιαστικά εάν βρισκόμαστε εν καιρώ πολέμου ίσως να ήταν διαφορετικά τα πράγματα για αυτούς.

Επέστρεψαν, λοιπόν, οι Τούρκοι στη βάση τους και κατήγγειλαν (ως μαθητούδια) στους προϊσταμένους τους ότι δήθεν συμμαχικά αεροσκάφη τους… λόκαραν σε άσκηση μάλιστα του ΝΑΤΟ. Και οι προϊστάμενοί τους με τη σειρά τους κατήγγειλαν τους έλληνες πιλότους στο υπουργείο Εξωτερικών και στο υπουργείο Αμυνας της Τουρκίας και να σου ο έλληνας στρατιωτικός ακόλουθος στο τουρκικό υπουργείο Αμυνας, να λαμβάνει διάβημα διαμαρτυρίας.

Τι είχε όμως στην πραγματικότητα συμβεί;

Στην εκδοχή της υποτιθέμενης παρενόχλησης τουρκικών F-16 από ελληνικά μαχητικά αεροσκάφη, οι μη κατονομαζόμενες πηγές του τουρκικού υπουργείου Αμυνας που μίλησαν στο τουρκικό κρατικό πρακτορείο ειδήσεων Anadolu, πρόσθεσαν τον ισχυρισμό ότι τα τουρκικά αεροσκάφη μετείχαν σε άσκηση του ΝΑΤΟ στο Αιγαίο.

Η υποτιθέμενη «νατοϊκή» άσκηση στην οποία συμμετείχαν μόνο τουρκικά μαχητικά αεροσκάφη είχε σχεδιαστεί να διεξαχθεί σε τουρκικό εναέριο χώρο. Αλλά τι είδους νατοϊκή άσκηση ήταν αυτή; Είναι γνωστό στους πάντες στο ΝΑΤΟ ότι στις εθνικές ασκήσεις μπορεί να καλέσει μια χώρα του ΝΑΤΟ νατοϊκά αεροσκάφη εγκαίρου προειδοποίησης (ιπτάμενα ραντάρ) για να συμμετάσχουν στην άσκηση. Στο παρελθόν το έκαναν και τα ελληνικά αεροσκάφη σε εθνικές ασκήσεις, προχθές το έκαναν και τα τουρκικά. Καμία όμως σχέση με άσκηση του ΝΑΤΟ.

Τουρκική προβοκάτσια

Με προφανή σκοπό να στήσουν προβοκάτσια ότι δήθεν η Ελλάδα δημιουργεί προβλήματα σε ασκήσεις του ΝΑΤΟ, οι Τούρκοι έστειλαν δύο μαχητικά τύπου F-16 στον ελληνικό εναέριο χώρο, ΒΑ της Λέσβου, χωρίς να έχουν καταθέσει προηγουμένως σχέδιο πτήσης στις αρμόδιες ελληνικές Αρχές.

Μετά την είσοδο των τουρκικών F-16 στο FIR Αθηνών και την παραβίαση του ελληνικού εναέριου χώρου (στα δέκα ναυτικά μίλια), ελληνικά μαχητικά αεροσκάφη F-16 επιφυλακής απογειώθηκαν και αναγνώρισαν τα τουρκικά αεροσκάφη, όπως προβλέπεται από τους διεθνείς κανόνες. Οταν, όπως αναφέρθηκε παραπάνω, τα τουρκικά μαχητικά αεροσκάφη αρνήθηκαν να επιστρέψουν στον τουρκικό εναέριο χώρο αλλά αντέστρεψαν και ενεπλάκησαν σε αερομαχία με τα ελληνικά μαχητικά, οι έλληνες πιλότοι λόκαραν τα τουρκικά F-16 στα ραντάρ τους – όπως προβλέπεται από τους κανόνες εμπλοκής.

Αλλά δεν αρκέστηκαν σε αυτό. Εστειλαν στην περιοχή ακόμη πέντε ζεύγη τουρκικών F-16, τέσσερα από τα οποία ήταν οπλισμένα και ακολούθησαν ακόμη δύο εικονικές αερομαχίες με τα ελληνικά μαχητικά αεροσκάφη επιφυλακής.

Συνολικά την Τετάρτη καταγράφηκαν 10 παραβάσεις του FIR Αθηνών (είσοδος τουρκικών F-16 στον χώρο ελέγχου πτήσεων της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας χωρίς κατάθεση σχεδίου πτήσης) και 8 παραβιάσεις του ελληνικού εναέριου χώρου. Σε τρεις περιπτώσεις, τουρκικά μαχητικά προκάλεσαν dogfights – εικονικές αερομαχίες ή εμπλοκές – με τα ελληνικά μαχητικά αεροσκάφη επιφυλακής.

Σύστημα «μπες – βγες»

Γεγονός είναι ότι οι έλληνες πιλότοι είχαν αυτό το καλοκαίρι αρκετή δουλειά. Υπήρξαν μεν πολλές παραβιάσεις, αλλά φέτος κάπως διαφορετικές. Οι Τούρκοι έστελναν στο Αιγαίο τριών ειδών αεροσκάφη: μαχητικά (F-16 και Phantom), ελικοφόρα ναυτικής συνεργασίας (CN-235) και μη επανδρωμένα κατασκοπευτικά αεροσκάφη (UAV). Το διαφορετικό ήταν ότι οι Τούρκοι μεν προκαλούσαν αλλά δεν έμεναν για πολύ στον εθνικό εναέριο χώρο μας. Ισως επειδή ήθελαν απλώς να γκριζάρουν εναέριες περιοχές, ή επειδή δεν είχαν προσωπικό, ή τέλος, λόγω των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν με ανταλλακτικά τα αεροσκάφη τους. Γεγονός είναι ότι έκαναν αυτό το καλοκαίρι το σύστημα του… «μπες και βγες», πάντοτε με τον φόβο μη συναντήσουν κανένα ελληνικά μαχητικό και δουν στα ραντάρ τους την ώρα που πετούν στο FIR Αθηνών ότι έχουν… λοκαριστεί.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΝΕΑ