Επιβιβάζονται σε μη αξιόπλοες βάρκες και σκάφη από κάποιο σημείο στα τουρκικά παράλια με προορισμό, όχι την Ελλάδα, αλλά απευθείας την Ιταλία. Το νέο modus operandi των διακινητών θέλει όλο και περισσότερες… καραβιές να ακολουθούν αυτή την εναλλακτική μεταναστευτική διαδρομή.
Το μεσημέρι της Δευτέρας συναγερμός σήμανε στις Λιμενικές Αρχές της Νεάπολης Βοιών, των Κυθήρων αλλά και των Χανίων, καθώς ένα μηχανοκίνητο λευκό ξύλινο σκάφος, μήκους περίπου 10,5 μέτρων, έπλεε ακυβέρνητο στην ευρύτερη θαλάσσια περιοχή των Αντικυθήρων. Σε αυτό επέβαιναν 30 αλλοδαποί, εκ των οποίων τέσσερις γυναίκες και εννέα ανήλικα, και οι οποίοι τελικά εντοπίστηκαν σε βραχώδη περιοχή κοντά στην παραλία «Τηγάνι» Γραμβούσας και μεταφέρθηκαν με ασφάλεια στο λιμάνι Κισσάμου Χανίων.
Πρόκειται για το πιο πρόσφατο αλλά όχι το τελευταίο περιστατικό, όπου διακινητές επιλέγουν διαφορετικές διαδρομές, με στόχο να αφήσουν τους αλλοδαπούς επιβαίνοντες σε ευρωπαϊκό έδαφος. Είναι, άλλωστε, γνωστό πως οι ελληνικές Αρχές εντοπίζουν όλο και πιο συχνά μεγάλα σκάφη με περισσότερους από 50 επιβαίνοντες να επιχειρούν την είσοδο στα ελληνικά χωρικά ύδατα.
Λίγες μέρες νωρίτερα, 26 ναυτικά μίλια νοτιοδυτικά της Ζακύνθου εντοπίστηκε σκάφος με 69 πρόσφυγες και μετανάστες, οι οποίοι είχαν ξεκινήσει τέσσερις ημέρες νωρίτερα από άγνωστο σημείο τουρκικών ακτών κοντά στη Σμύρνη, με τελικό προορισμό την Ιταλία. Είναι ενδεικτικό ότι μέσα σε ένα 24ωρο, στα μέσα Αυγούστου εντοπίστηκαν σε δύο περιστατικά διάσωσης 165 υπήκοοι τρίτων χωρών στην ευρύτερη περιοχή των Κυθήρων.
Οι εναλλακτικές αυτές διαδρομές εμφανίζονται κάθε καλοκαίρι, όπου οι καιρικές συνθήκες ευνοούν τον απόπλου. Αλιευτικές βάρκες και ιστιοφόρα φορτωμένα με υπεράριθμους επιβάτες φεύγουν από τα τουρκικά παράλια για την Ιταλία, διασχίζοντας το Κεντρικό Αιγαίο. Πηγές του υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου τόνιζαν στα «ΝΕΑ» πως η Ελλάδα πλέον δεν αποτελεί την πρώτη επιλογή στους τελικούς προορισμούς των διακινητών, λόγω της αποτελεσματικής φύλαξης των συνόρων καθώς και του πλαισίου χορήγησης ασύλου.
Οπως χαρακτηριστικά επεσήμανε ο υπουργός Νότης Μηταράκης, στο προχθεσινό του άρθρο στα «ΝΕΑ», «βλέπουμε να αναπτύσσονται νέες μέθοδοι σε στεριά και θάλασσα. Με την προώθηση μεταναστών σε ακατοίκητες νησίδες του ποταμού Εβρου, αλλά και με τη χρήση ιστιοπλοϊκών σκαφών με προορισμό την Ιταλία αντίστοιχα».
Σχεδόν 8.400 πρόσφυγες και μετανάστες έχουν περάσει μέχρι σήμερα στην Ελλάδα από την αρχή του έτους. Την ίδια στιγμή, σχεδόν διπλάσιος αριθμός – περίπου 15.000 – έφτασε απευθείας από τα τουρκικά παράλια στην Ιταλία μέσω Αιγαίου.
Στον Εβρο
Σε ό,τι δε αφορά τις ροές μέσω των χερσαίων συνόρων, σύμφωνα με υπουργικές πηγές, σχεδόν καθημερινά τον φετινό Αύγουστο γίνονταν περίπου 1.000-1.500 αποτροπές εισόδου από τον Εβρο.
Στη χθεσινή του ομιλία, κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης της Διαρκούς Επιτροπής Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης, ο Νότης Μηταράκης αναφέρθηκε στην εργαλειοποίηση των νησίδων του Εβρου, πρακτική τής «ως διά μαγείας» εμφάνισης μεταναστών σε ακατοίκητες νησίδες του Εβρου. «Στις 27 Ιουνίου, έθεσα το θέμα στη συνεδρίαση της Μόνιμης Επιτροπής Εσωτερικών Υποθέσεων (LIBE) του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Η ΕΕ είναι πλήρως ενήμερη αυτής της πρακτικής. Η διαδικασία είναι σταθερή. Πρώτον, οι λαθροδιακινητές ή ακόμα και οι τουρκικές Αρχές μεταφέρουν μετανάστες στην τουρκική όχθη και τους προωθούν μέσα στο ποτάμι, πριν από τον φράκτη που προστατεύει τα ελληνικά σύνορα».
Οι τραγικοί αριθμοί
Πάντως, και αυτή η εναλλακτική διαδρομή είναι άκρως επικίνδυνη, μιας και για να φτάσουν οι δεκάδες επιβαίνοντες σε κάθε σκάφος στις ιταλικές ακτές θα πρέπει να διασχίσουν όλο το Κεντρικό Αιγαίο, το Κρητικό και το Ιόνιο Πέλαγος. Σύμφωνα με στοιχεία που ανακοίνωσε η Υπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες το πρώτο δεκαήμερο του Αυγούστου, το πρώτο εξάμηνο του 2022 εκτιμάται ότι σχεδόν 1.200 άνθρωποι έχουν ήδη χάσει τη ζωή τους ή αγνοούνται στη θάλασσα στην προσπάθειά τους να φτάσουν στην Ευρώπη μέσω της Μεσογείου και της βορειοδυτικής αφρικανικής θαλάσσιας οδού. Στον αριθμό αυτόν περιλαμβάνονται τουλάχιστον 25 νεκροί ή αγνοούμενοι στην Ανατολική Μεσόγειο. Αντίστοιχα, πέρυσι, ακόμη 3.100 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους ή αγνοούνται επιχειρώντας τα ίδια επικίνδυνα ταξίδια.