Ο Σεπτέμβρης είναι ένας μήνας αλλαγών, αναθεωρήσεων και αναπροσαρμογών στόχων και στρατηγικών. Για τη διοίκηση του μεγάλου τουρκικού ομίλου συσκευασμένων τροφίμων και ποτών Chobani η απόφαση που πήρε δεν ήταν εύκολη: «πάγωσε» τη διαδικασία εισαγωγής της εταιρείας στη Wall Street. Δεν είναι όμως η μοναδική εταιρεία που αναβάλλει τη δημόσια προσφορά της. Το ξέσπασμα του πολέμου στην Ουκρανία και τα συνακόλουθά του (ενεργειακή κρίση και πληθωρισμός) πολλαπλασίασαν τις αποτρεπτικές για τον κόσμο των επενδύσεων αβεβαιότητες που είχε ήδη από τις αρχές του 2020 σπείρει στις αγορές η πανδημία.
Η Chobani είχε υποβάλει τον περασμένο Νοέμβριο αίτηση για να εισαχθεί η μετοχή της στην αγορά του Nasdaq. Σύμφωνα με το Reuters, η χρηματιστηριακή αξία της διάσημης σε ολόκληρο τον κόσμο για το γιαούρτι της επιχείρησης ξεπερνά τα 10 δισ. δολάρια. Ομως οι καιροί ου μενετοί. Το δεύτερο τρίμηνο στις ΗΠΑ έγιναν μόλις 41 δημόσιες προσφορές, αριθμός μειωμένος κατά 71% συγκριτικά με το αντίστοιχο χρονικό διάστημα πέρυσι σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της ΕΥ. «Ουσιαστικά η Chobani κάνει ό,τι και η εταιρεία διαχείρισης εργατικού δυναμικού Justworks, η αλυσίδα σουπερμάρκετ Fresh Market και η εταιρεία μεταφοράς ηλεκτρονικών φακέλων WeTransfer: ακυρώνει τα σχέδιά της να μπει στο χρηματιστήριο εφέτος», σημειώνει χαρακτηριστικά το αμερικανικό CNBC.
Σε ανακοίνωσή της που διένειμε μέσω Διαδικτύου η Chobani αποδίδει την απόφασή της στις συνθήκες που επικρατούν στην αγορά. Τα τελευταία χρόνια η Chobani επεκτάθηκε από το γιαούρτι και σε άλλα γαλακτοκομικά προϊόντα. Στην αίτηση για εισαγωγή στον Nasdaq η εταιρεία είχε αναφέρει αύξηση 5,2% στις πωλήσεις της το 2020, που έφθασαν σε 1,4 δισ. δολάρια. Είχε εμφανίσει όμως τριπλάσιες ζημίες ύψους 58,7 εκατ. δολαρίων τη χρονιά εκείνη λόγω επενδύσεων για αύξηση των δραστηριοτήτων της που είχε κάνει. Τον περασμένο Μάρτιο όμως, ενώ καθυστερούσε η δημόσια προσφορά, ξέσπασε μια διοικητική κρίση στην επιχείρηση με την παραίτηση του τότε διευθυντή λειτουργιών της επιχείρησης Πίτερ Μακ Γκίνες. Οπως μεταδίδει το CNBC, δόθηκε η εντύπωση ότι υπάρχουν σοβαρές διαφωνίες ανωτάτου επιπέδου για την εισαγωγή της Chobani στο χρηματιστήριο.
Η κόντρα με τη ΦΑΓΕ. Η επιχείρηση που ίδρυσε ο τούρκος εμιγκρές Χαμντί Ουλουκάγια είχε μακρά διαμάχη με τη ΦΑΓΕ λόγω του σφετερισμού της ελληνικής εθνικότητος στα προϊόντα που παρήγαγε. Δεν διατεινόταν βέβαια ότι πουλάει «τουρκικό γιαούρτι», αλλά από το 2007 πουλούσε στις ΗΠΑ κεσεδάκια που έγραφαν στις ετικέτες τους «ελληνικά υπερπρωτεϊνούχα γιαούρτια».
Το προϊόν έκανε θραύση, ο χαρισματικός δημοσιοσχεσίτης Ουλουκάγια έγινε περιζήτητος από τα αμερικανικά ΜΜΕ για να μιλάει για θέματα υγείας και να προτείνει συνταγές μαγειρικής, αλλά τον Ιούλιο του 2014 η ελληνική εταιρεία έβαλε τα πράγματα στη θέση τους – στη βρετανική αγορά τουλάχιστον – όταν βρετανικό δικαστήριο υποχρέωσε την Chobani να αναγράφει στα κεσεδάκια της «γιαούρτι ελληνικού τύπου».