Οι απεργίες και οι ελλείψεις προσωπικού έχουν αναγκάσει τις αεροπορικές εταιρείες να ακυρώσουν χιλιάδες πτήσεις για να αποφύγουν τις πολύωρες ουρές στα μεγάλα αεροδρόμια. Kάπως έτσι διαψεύστηκαν οι ελπίδες ότι το πρώτο καλοκαίρι μετά τα εκτεταμένες καραντίνες των προηγούμενων δύο ετών θα μας χάριζε ξεγνοιασιά. Εκατομμύρια επιβάτες σε όλον τον κόσμο ταλαιπωρήθηκαν βλέποντας τις πτήσεις τους να αναβάλλονται ή να ακυρώνονται και μην μπορώντας να παραλάβουν τις βαλίτσες τους.
Μόνο τον Αύγουστο, αεροπορικές εταιρείες σε όλον τον κόσμο ανέστειλαν περισσότερες από 25.000 από τις προγραμματισμένες πτήσεις τους. Περίπου το 60% από αυτές έγιναν σε ευρωπαϊκές χώρες. Η αναταραχή στα αεροδρόμια δεν προβλέπεται να σταματήσει και μέσα στο φθινόπωρο.
Μεταξύ των πιο αξιοσημείωτων προβλημάτων είναι αυτά που σημειώνονται στην Ισπανία, όπου το προσωπικό της Ryanair σχεδιάζει εβδομαδιαίες απεργίες για το υπόλοιπο του έτους, για μια περίοδο από τις 15 Αυγούστου έως τις 7 Ιανουαρίου 2023. Συγκεκριμένα, τα μέλη του ισπανικού συνδικάτου πληρώματος θαλάμου επιβατών της Ryanair σχεδιάζουν να απεργούν από Δευτέρα έως Πέμπτη κάθε εβδομάδα έως τις αρχές του επόμενου χρόνου, για να προωθήσουν αιτήματα για υψηλότερους μισθούς και καλύτερες συνθήκες εργασίας.
ΑΠΕΡΓΙΕΣ ΚΑΙ ΔΙΑΠΡΑΓΜΑΤΕΥΣΕΙΣ. Επειτα από σαρωτικές περικοπές θέσεων εργασίας και μισθών όταν η COVID-19 σταμάτησε τα ταξίδια, το προσωπικό σε όλον τον κλάδο, από πιλότους μέχρι χειριστές αποσκευών, ζητά μεγάλες αυξήσεις αμοιβών και καλύτερες συνθήκες εργασίας. Η Norwegian Air συμφώνησε τον Ιούνιο, έπειτα από αρκετές εβδομάδες διαπραγματεύσεων, να αυξήσει τους μισθούς των πιλότων κατά 3,7% μεταξύ άλλων παροχών. Η SAS και η Ryanair συμφώνησαν τον Ιούλιο με ορισμένα συνδικάτα που εκπροσωπούν τους πιλότους τους, ενώ η British Airways και η KLM υπέγραψαν μισθολογικές συμφωνίες με το προσωπικό εδάφους, καθώς οι απεργίες επηρέασαν εκατοντάδες χιλιάδες ταξιδιώτες κατά την περίοδο των διακοπών.
Η Lufthansa και το συνδικάτο πιλότων VC κατέληξαν σε συμφωνία σε μια μισθολογική διαφωνία μόλις χθες, αποτρέποντας μια δεύτερη απεργία που είχε προγραμματιστεί να ξεκινήσει σήμερα. Η συμφωνία ακολουθεί μια απεργία την περασμένη εβδομάδα που ανάγκασε την ακύρωση εκατοντάδων πτήσεων. Οι εργαζόμενοι της πορτογαλικής εταιρείας εξυπηρέτησης αεροδρομίων Portway πραγματοποίησαν τριήμερη απεργία στις 26 Αυγούστου στα κύρια αεροδρόμια της Λισαβόνας, του Πόρτο, του Φάρο και του Φουντσάλ, αναγκάζοντας την ακύρωση περίπου 90 πτήσεων.
Οι πιλότοι της EasyJet με έδρα την Ισπανία αποχώρησαν για εννέα ημέρες τον Αύγουστο από τις βάσεις στη Βαρκελώνη, τη Μάλαγα και την Πάλμα στη Μαγιόρκα για να απαιτήσουν καλύτερες συνθήκες εργασίας. Η αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους της IAG Iberia Express ακύρωσε 92 πτήσεις μετά την ανακοίνωση του συνδικάτου πληρώματος θαλάμου επιβατών USO για δεκαήμερη απεργία από τις 28 Αυγούστου.
Περικοπές πτήσεων. Αεροπορικές εταιρείες όπως η Lufthansa, η British Airways, η easyJet, η KLM και η Wizz Air προχώρησαν σε περικοπές χιλιάδων πτήσεων από τα καλοκαιρινά τους δρομολόγια προσπαθώντας να μειώσουν την αναστάτωση, ενώ μεγάλα αεροδρόμια όπως το Χίθροου του Λονδίνου και το Σίπχολ του Αμστερνταμ έχουν επεκτείνει τα ανώτατα όρια στον αριθμό των επιβατών μέχρι το φθινόπωρο.
Εχοντας προηγουμένως περικόψει το θερινό της πρόγραμμα και διακόπτοντας τις πωλήσεις εισιτηρίων για πτήσεις μικρών αποστάσεων που αναχωρούν από το Χίθροου μέχρι τα μέσα Αυγούστου, η British Airways ανακοίνωσε στις 22 Αυγούστου ότι θα προβεί σε περαιτέρω ακυρώσεις έως τα τέλη Οκτωβρίου, αφού το αεροδρόμιο επέκτεινε το ανώτατο όριο αναχώρησης επιβατών. Θα μειώσει επίσης το χειμερινό της πρόγραμμα κατά 8%, επηρεάζοντας περίπου 10.000 πτήσεις. Πάντως, το αεροδρόμιο Γκάτγουικ του Λονδίνου δεν σχεδιάζει να επεκτείνει τα όρια στον αριθμό των επιβατών τον Σεπτέμβριο, καθώς έχει αυξήσει το προσωπικό ασφαλείας.
Στελέχη του κλάδου των αερομεταφορών λένε ότι είναι δύσκολο να προσληφθούν νέοι εργαζόμενοι για σωματικά απαιτητική εργασία με σχετικά χαμηλές αμοιβές σε αεροδρόμια που βρίσκονται, τις περισσότερες φορές, εκτός πόλης. Η εκπαίδευση για τους νεοπροσληφθέντες και η απόκτηση άδειας ασφαλείας χρειάζονται επίσης μήνες.
ΧΩΡΙΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ. Το αεροδρόμιο Σίπχολ, ένα από τα πιο πολυσύχναστα αεροδρόμια της Ευρώπης, συμφώνησε να πληρώσει σε 15.000 καθαριστές, χειριστές αποσκευών και προσωπικό ασφαλείας 5,25 ευρώ επιπλέον ανά ώρα κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού. Χρειαζόταν να προσλάβει 500 άτομα για προσωπικό ασφαλείας μετά την έναρξη της σεζόν με περίπου 10.000 λιγότερους εργαζομένους από ό,τι πριν την πανδημία. Στα γερμανικά αεροδρόμιο προσλήφθηκαν μόνο περίπου 150 εργαζόμενοι – πολύ λιγότεροι από ό,τι αρχικά αναμενόταν. Θα βοηθήσουν στον χειρισμό αποσκευών στο πλαίσιο προσωρινών συμβάσεων που θα διαρκέσουν έως τις αρχές Νοεμβρίου.
Η εταιρεία ασφαλείας αεροδρομίου ICTS, η οποία δραστηριοποιείται στο Charles de Gaulle του Παρισιού, πρόσφερε εφάπαξ μπόνους 180 ευρώ σε όσους καθυστερούσαν τις διακοπές τους και τις ξεκινούσαν μετά τις 15 Σεπτεμβρίου και 150 ευρώ για τα μέλη του προσωπικού που προσελκύουν νέες προσλήψεις, δήλωσε εκπρόσωπος του συνδικάτου CGT.