Από κρέας έως ζάχαρη και από καφέ έως απορρυπαντικά θα περιλαμβάνει το καλάθι των 50 προϊόντων που θα παρουσιάσουν έως το τέλος του μήνα οι επιχειρήσεις των μεγάλων σουπερμάρκετ, στο πλαίσιο της συμφωνίας με το υπουργείο Ανάπτυξης για την προσπάθεια συγκράτησης των τιμών και ανάσχεσης της ακρίβειας. Ειδικότερα, τα προϊόντα που θα συνθέτουν το επίμαχο καλάθι θα καλύπτουν τις καθημερινές ανάγκες των νοικοκυριών και θα προέρχονται από 20 κατηγορίες ειδών. Θα είναι επώνυμα αλλά και προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας σε αναλογία που θα επιλέξουν οι επιχειρήσεις, με βασικό στόχο, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, το κόστος του να κυμαίνεται στο ύψος της μέσης δαπάνης των νοικοκυριών, το οποίο υπολογίζεται σε περίπου 275 ευρώ τον μήνα.
Ειδικότερα, στη λίστα των 50 προϊόντων που θα συνθέτουν το επίμαχο καλάθι θα περιλαμβάνονται κρέας, λαχανικά και φρούτα, άλευρα, γάλα, καφές, έλαια, ψωμί, τυριά, γιαούρτι, ρύζι, ζυμαρικά, όσπρια, τοματοειδή, απορρυπαντικά (πιάτων και ρούχων και είδη καθαρισμού γενικής χρήσης), χαρτικά, αναψυκτικά, είδη προσωπικής υγιεινής, μπισκότα και σοκολατοειδή. Το καλάθι θα αναπροσαρμόζεται ανάλογα με τις εξέλιξη των τιμών αλλά και τις επιλογές των επιχειρήσεων.
Η ανάρτηση των τιμών του καλαθιού θα γίνεται μέσω ηλεκτρονικής εφαρμογής και θα υπάρχει αναρτημένο στο e-katanalotis, έτσι ώστε να μπορεί ο κάθε καταναλωτής να συγκρίνει και να αγοράζει αυτό που είναι κατάλληλο για τις ανάγκες του. Τo Ινστιτούτο Ερευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) θα αναλάβει την παροχή τεχνικής βοήθειας.
Κανένα σπίτι χωρίς τα βασικά
Η συνάντηση της περασμένης Τετάρτης ανάμεσα στην ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης και φορείς του εμπορικού κόσμου, με βασικούς πρωταγωνιστές τα σουπερμάρκετ, οδήγησε στην παραδοχή απ’ όλες τις πλευρές ότι είναι δύσκολη η αναχαίτηση των ανατιμήσεων. Ωστόσο, συμφώνησαν ότι μπορεί να βρεθεί τρόπος να βοηθηθούν οι οικονομικά ασθενέστεροι και τα βασικά αγαθά να μη λείψουν από κανένα σπίτι τον δύσκολο χειμώνα που έρχεται.
«Είναι μια προσπάθεια να βοηθηθούν οι πλέον ευάλωτοι καταναλωτές» αναφέρει ο πρόεδρος του ΣΕΛΠΕ Αντώνης Μακρής που συμμετείχε στη συνάντηση, τονίζοντας ότι οι επιλογές θα αφορούν όλη την γκάμα των βασικών αγαθών, ενώ η ανάρτηση του καλαθιού και η δυνατότητα του καταναλωτή να γνωρίζει τις προτάσεις κάθε επιχείρησης μπορεί να ενισχύσουν τον ανταγωνισμό υπέρ των καταναλωτών.
Ο πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου της Αθήνας, Γιάννης Χατζηθεοδοσίου, υπογραμμίζει την ευθύνη των μεγάλων επιχειρήσεων σουπερμάρκετ σε αυτή τη δύσκολη συγκυρία να συγκρατήσουν τις τιμές για να αντέξουν τα νοικοκυριά και η μικρομεσαία επιχειρηματικότητα, προσθέτοντας πως «η Πολιτεία πρέπει να κινηθεί για την επίτευξη αυτού του στόχου». Υπογραμμίζει πως μετά τη συνάντηση του υπουργού Ανάπτυξης με εκπροσώπους του κλάδου «έγινε ένα πρώτο βήμα, εκτιμώ όμως ότι δεν θα είναι αρκετό».
Την ερχόμενη εβδομάδα αναμένεται συνάντηση της ηγεσίας του υπουργείου και με τους εκπροσώπους των βιομηχανιών και των προμηθευτών των σουπερμάρκετ. Σύμφωνα με ανθρώπους της αγοράς αλλά και στελέχη της κυβέρνησης οι επιλογές των προϊόντων που θα μπουν στο καλάθι θα αλλάξουν τα δεδομένα στις σχέσεις των λιανεμπόρων και προμηθευτών όσον αφορά τις μεταξύ τους διαπραγματεύσεις.