Νέα δεδομένα διαμορφώνει η σαφέστατη πια επιβράδυνση της οικονομικής δραστηριότητας στην αγορά των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, με αναλυτές να κάνουν λόγο για «ανώμαλη προσγείωση» στα containerships εξαιτίας των συνθηκών έντονης αβεβαιότητας και ρευστότητας που κυριαρχεί παγκοσμίως.
Καθώς οι ναύλοι στη spot αγορά καταγράφουν το τελευταίο διάστημα τη μεγαλύτερη πτώση τους από την έναρξη της πανδημίας, το βασικό ερώτημα που αναδύεται είναι εάν και σε ποιο επίπεδο θα βρεθεί ο πάτος στο βαρέλι αυτής της ολίσθησης. Βασικά σημεία αυτής της αναστροφής ή απλά διόρθωσης κατά πολλούς από τα εξωφρενικά υψηλά των περασμένων δύο ετών, αποτελούν η ομαλοποίηση της εφοδιαστικής αλυσίδας, η μείωση της καταναλωτικής ζήτησης, αλλά και η διαρκώς αυξανόμενη διαθέσιμη χωρητικότητα πλοίων.
Ειδικότερα, από τα ιστορικά υψηλά – μόλις πριν από έναν χρόνο – η ναυλαγορά κατέγραψε εβδομαδιαία μείωση 10%, τον τελευταίο μήνα, καθώς οι εταιρείες απέτυχαν «να δρέψουν τους καρπούς» από την παραδοσιακή περίοδο αιχμής και πολλά πλοία κατέληξαν να πραγματοποιούν δρομολόγια κενά φορτίου, κατά τη διάρκεια της «Χρυσής Εβδομάδας» στην Κίνα.
«Νομίζω ότι με την αγορά πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, πάντα γνωρίζαμε ότι η κατάρρευση από τα αστρονομικά υψηλά ερχόταν, ήταν απλώς θέμα χρόνου», ανέφερε ο Adam Kent, διευθύνων σύμβουλος της Maritime Strategies International (MSI). Βέβαια, ενώ το τέλος της «υπερκερδοφόρας» περιόδου των containerships θεωρείτο – σύμφωνα με ναυλομεσιτικούς οίκους – κάτι το αναμενόμενο, αυτό που επισημάνθηκε είναι η ταχύτητα με την οποία εξελίσσεται η πτώση.
Η ζήτηση
«Το πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε στον τομέα των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων είναι ότι χάσαμε την πλευρά της ζήτησης», επεσήμανε ο Kent, σημειώνοντας ότι κάποια γεγονότα οδήγησαν σε ένα απότομο boost ολόκληρη την αγορά, όπως το κλείσιμο μεγάλων λιμανιών στην Κίνα, εξαιτίας της πανδημίας, αλλά και το μπλόκο στη Διώρυγα του Σουέζ από την προσάραξη του «Ever Given» το 2021.
Πλέον, καθώς ο κλάδος ήρθε αντιμέτωπος με το κλείσιμο μεγάλων λιμανιών, το μποτιλιάρισμα και άλλους δυσμενείς παράγοντες για την ομαλή διεξαγωγή του θαλάσσιου εμπορίου, «βλέπει» στον – όχι και τόσο μακρινό – ορίζοντα ένα τεράστιο βιβλίο παραγγελιών που φτάνει στο 30% του υπάρχοντος στόλου, με πολλές νέες παραδόσεις να αγγίζουν ήδη το νερό. Αυτό, όπως καταγράφεται στο splash247, είναι κάτι που θα ασκήσει περαιτέρω πτωτική πίεση στις αγορές.
Οπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο Adam Kent θα έχουμε σύντομα μία απότομη και ανώμαλη προσγείωση για την αγορά των containerships. Πώς θα μοιάζει αυτή η προσγείωση; Σύμφωνα με τον ίδιο: «Εχουμε δει τα κέρδη να μειώνονται κατά 20% σε δύο εβδομάδες και αυτό θα μπορούσε να συνεχίσει με τους ίδιους ρυθμούς. Στο πλαίσιο αυτό, θα μπορούσαμε να δούμε τα κέρδη να κατακρημνίζονται μέσα σε μία περίοδο έξι έως οκτώ μήνες. Γενικά, προβλέπεται μια διετής περίοδος χαμηλών κερδών στην αγορά πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων».
Ολα αυτά συμβαίνουν την ώρα που οι προοπτικές για τον παγκόσμιο ναυτιλιακό κλάδο αναθεωρήθηκαν σε αρνητικό πρόσημο, με τη Moody’s να εκτιμά ότι συνολικό EBITDA της ναυτιλίας πιθανότατα έχει πιάσει ταβάνι και αναμένεται να μειωθεί απότομα το 2023. Οι εκτιμήσεις βασίζονται στο γεγονός ότι θα είναι δύσκολο να ξαναδούμε το 2023 τη ναυλαγορά των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τις θεματικές της επιδόσεις.
Από την πλευρά τους, οι εταιρείες ετοιμάζονται να διαχειριστούν τη μείωση της ζήτησης με ακύρωση ή και μείωση δρομολογίων, κάτι που είχαν κάνει και πριν από την πανδημία όταν αντιμετώπιζαν οικονομική πίεση επί τουλάχιστον μία δεκαετία.