Οι κινεζικές μάρκες αυτοκινήτων έκαναν δυναμική εμφάνιση στο Σαλόνι Αυτοκινήτου του Παρισιού, το οποίο ξεκίνησε την Τρίτη. Με αυτόν τον τρόπο δείχνουν τις μεγάλες φιλοδοξίες τους στην ευρωπαϊκή αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Πριν από λίγο καιρό, τα ονόματά τους – Great Wall, BYD για το «Build Your Dreams» ή MG, από τα αρχικά για το «Modern Gentleman», που καμία σχέση δεν έχουν με την κλασική βρετανική μάρκα -, αλλά και η τάση τους να αντιγράφουν το στυλ επιτυχημένων ξένων μοντέλων, αποτελούσαν αντικείμενο χλευασμού. Πλέον όμως με τα κινεζικά εμπορικά σήματα δεν γελά κανείς.

Επειτα από μεγάλη παύση λόγω της υγειονομικής κρίσης, το Σαλόνι Αυτοκινήτου του Παρισιού 2022, που θα διαρκέσει έως τις 23 Οκτωβρίου, συμπίπτει με τις πρώτες μεγάλες προσπάθειες των κινέζων κατασκευαστών να κάνουν αισθητή την παρουσία τους στην ευρωπαϊκή αγορά. Η κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία δεν κρύβει πια τις παγκόσμιες φιλοδοξίες της. Εδώ και δύο χρόνια, κυριαρχεί ήδη στην τεράστια κινεζική αγορά (26 εκατομμύρια ταξινομήσεις το 2021), τη μεγαλύτερη στον κόσμο και μία από τις μοναδικές που εμφάνισαν αύξηση φέτος. Και τώρα προκαλούν τους Ευρωπαίους στο δικό τους έδαφος. Η Νοτιοανατολική Ασία, προνόμιο των Ιαπώνων, είναι επίσης στο στόχαστρό τους, πριν προσπαθήσουν να κατακτήσουν την αγορά των ΗΠΑ.

Παράθυρο ευκαιρίας

Οι κινέζοι κατασκευαστές γνωρίζουν ότι ο χρόνος είναι κατάλληλος, γράφει η γαλλική εφημερίδα «Le Monde». Η σταδιακή μετατροπή της Ευρώπης σε αμιγώς ηλεκτρική – κάτι που δεν ενθουσιάζει τις ιστορικές μάρκες – μοιάζει θεόσταλτη. Θέτοντας όλους τους παίκτες σε ισότιμη βάση, η ηλεκτροκίνηση επέτρεψε την κατάργηση της απαγορευτικής τεχνολογικής κατωτερότητας που τους είχε επιβληθεί από την κυριαρχία της μηχανής εσωτερικής καύσης. Η παγκόσμια ιεραρχία των αυτοκινητοβιομηχανιών, η οποία είχε καθοριστεί για δεκαετίες, κλονίζεται τώρα.

Επί δέκα χρόνια, το Πεκίνο οργάνωσε και υποστήριξε αυτή τη μετάβαση με ποσοστώσεις και επιδοτήσεις, ενθαρρύνοντας τις αυτοκινητοβιομηχανίες Great Wall Motors, Geely, BYD, SAIC, Xpeng, FAW, Chang’an, Brilliance, Dongfeng και GAC να επενδύσουν στην ηλεκτροκίνηση. Δεν θα επιβιώσουν όλα τα μοντέλα, αλλά το αποτέλεσμα είναι δεδομένο: στην Κίνα πωλείται διπλάσιος αριθμός μοντέλων που κινούνται 100% με ηλεκτρική ενέργεια από ό,τι στις ΗΠΑ, την Ιαπωνία και την Ευρώπη μαζί. Και αυτή η προετοιμασία για τη μάχη δεν ξεχνά τις υποδομές: στην Κίνα, υπάρχει ένα δημόσιο σημείο φόρτισης για κάθε τρία ηλεκτρικά ή επαναφορτιζόμενα υβριδικά οχήματα, ενώ η Ευρώπη προσπαθεί να φτάσει στο ένα για κάθε οκτώ οχήματα.

Βοηθούμενοι, μεταξύ άλλων, από την εμπειρία που συσσωρεύτηκε μέσω των κοινοπραξιών που δημιουργήθηκαν με ξένα εμπορικά σήματα, οι κινεζικοί όμιλοι έχουν αποκτήσει υψηλή τεχνογνωσία. Επιπλέον, έχουν τη δυνατότητα να μειώσουν το κόστος παραγωγής εκμεταλλευόμενες τις οικονομίες κλίμακας που επιτρέπει το μέγεθος της εγχώριας αγοράς τους. «Η γενίκευση του ηλεκτρικού αυτοκινήτου σημαίνει να στρώσουμε το κόκκινο χαλί για τα εμπορικά σήματα από την Κίνα» λέει στην εφημερίδα εκπρόσωπος του ομίλου Stellantis, ιδιοκτήτη των εμπορικών σημάτων Peugeot, Fiat, Chrysler και Citroën.

Κερδίζοντας φήμη

Παρόντες σε αυτό το Σαλόνι Αυτοκινήτου, που οι περισσότεροι από τους μεγάλους δυτικούς κατασκευαστές (εκτός από τις Renault, Peugeot, DS και Jeep) αποφεύγουν, οι ξένοι από την Απω Ανατολή θα μπορέσουν να αποκτήσουν λίγη από τη φήμη που τους λείπει προς το παρόν. Τα περίπτερα που έχουν εγκατασταθεί στο εκθεσιακό κέντρο Porte de Versailles είναι εξίσου επιβλητικά με εκείνα των γαλλικών εμπορικών σημάτων. Για τους νεοεισερχόμενους, η στόχευση στην Ευρώπη δεν είναι μόνο εμπορικός στόχος. Αυτή η αγορά θεωρείται η πιο απαιτητική από όλες, κάτι που σημαίνει ότι πρέπει να συνηθίσεις να σφυρηλατείς μια ισχυρή ταυτότητα μάρκας και να σχεδιάζεις μοντέλα με παγκόσμια απήχηση.

Στην πραγματικότητα, τα κινεζικά εμπορικά σήματα αποτελούν ήδη μέρος της εικόνας. Σύμφωνα με την Jato Dynamics, το 19% των ηλεκτρικών αυτοκινήτων που πωλούνται στην Ευρώπη κατασκευάζονται ήδη στην Κίνα. Αυτό ισχύει για το Dacia Spring καθώς και για ορισμένα Tesla και το νέο Smart #1. Σύμφωνα με τον Inovev, οι κινέζοι κατασκευαστές φέτος θα φτάσουν τις 150.000 μονάδες. Αυτό απέχει ακόμη πολύ από τα αποτελέσματα των Ιαπώνων και των Κορεατών, αλλά οι ρυθμοί ανάπτυξης είναι σταθεροί.

ΜΕΓΑΛΕΣ ΦΙΛΟΔΟΞΙΕΣ

Προχωρούν βήμα βήμα

«Διαθέτουμε σημαντικούς πόρους, αλλά η πρόθεσή μας είναι να προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή σχέση ποιότητας – τιμής προχωρώντας βήμα προς βήμα, αργά αλλά σταθερά, συμπεριλαμβανομένης της παραγωγής σε ευρωπαϊκό έδαφος», συνοψίζει εκπρόσωπος της Great Wall, η έδρα της οποίας βρίσκεται στο Μόναχο. Αυτή η συγκρατημένη δήλωση, εμπνευσμένη από τη μακροπρόθεσμη στρατηγική που ξεκίνησε τη δεκαετία του 1980 από τους Ιάπωνες και στη συνέχεια, τη δεκαετία του 2000, από τους Κορεάτες, μόλις και μετά βίας κρύβει την έκταση των κινεζικών φιλοδοξιών. Σύμφωνα με τη Roland Berger, η Great Wall σκοπεύει να αυξήσει τις πωλήσεις της εκτός Κίνας από 143.000 σε 1,2 εκατομμύρια το 2025, εκ των οποίων το 25% θα είναι στη Γηραιά Ηπειρο, ενώ η SAIC θέλει να τις διπλασιάσει σε 1,5 εκατομμύριο το 2025, εκ των οποίων το 20% θα είναι στην Ευρώπη.