Η αναβάθμιση της γεωπολιτικής σημασίας της Αλεξανδρούπολης, η οποία ενισχύθηκε ακόμα περισσότερο μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία τραβώντας την προσοχή της Ευρώπης και των ΗΠΑ, οδηγεί το Μαξίμου σε απόφαση-ανατροπή για την επόμενη ημέρα στο μεγαλύτερο λιμάνι της Θράκης. Σύμφωνα με απόλυτα αξιόπιστες πληροφορίες, υπάρχει κεντρική πολιτική απόφαση, σε συντονισμό με το υπουργείο Οικονομικών και το ΤΑΙΠΕΔ, για ματαίωση της διαγωνιστικής διαδικασίας η οποία αφορούσε την απόκτηση του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης.
Το «δεν πωλείται» που επιλέγει τελικά η κυβέρνηση για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης σε μια κρίσιμη συγκυρία διαμόρφωσης νέων προκλήσεων και ισορροπιών, προέκυψε έπειτα από προσεκτικό ζύγισμα κάθε παραμέτρου – ενεργειακής, στρατιωτικής, εμπορικής – με διακηρυγμένο άλλωστε τον κυβερνητικό στόχο να εξελιχθεί η ακριτική περιοχή σε οικονομικό και αμυντικό κόμβο.
Η σημασία του Λιμανιού
Είναι σαφές ότι μετά την ενίσχυση της Αλεξανδρούπολης μέσω της ένταξής της στο πλαίσιο της συμφωνίας αμοιβαίας αμυντικής συνεργασίας (MDCA) Ελλάδας – ΗΠΑ, οι επιπτώσεις από την εισβολή της Μόσχας στα ουκρανικά εδάφη έδωσαν νέες διαστάσεις στη σημασία του λιμανιού – ως συνδέσμου της Ανατολικής Μεσογείου με τη Νοτιοανατολική Ευρώπη και τη Μαύρη Θάλασσα. «Να γίνουμε περιφερειακός και διεθνής κόμβος μεταφοράς ενέργειας προς την Ευρώπη» έχει πει χαρακτηριστικά ο Κυριάκος Μητσοτάκης σε παλαιότερη επίσκεψή του στην Αλεξανδρούπολη. Και αυτό, δηλαδή η ενεργειακή πολιτική της χώρας στη βάση όσων εξελίσσονται σε διεθνές επίπεδο και της νέας στρατηγικής της ΕΕ, βάρυνε στην απόφαση μη αποκρατικοποίησης. Για υποδομή με στρατηγική σημασία για τα δυτικά συμφέροντα έκανε λόγο ο Economist προ λίγων μηνών, γράφοντας περί «ευαίσθητης στιγμής» για την ιδιωτικοποίηση του λιμανιού, με βάση τρία δεδομένα: η γεωγραφία του λιμανιού το καθιστά ελκυστικό για τους σχεδιαστές logistics του ΝΑΤΟ, έχει καλές οδικές και σιδηροδρομικές συνδέσεις, οι ΗΠΑ το χρησιμοποιούν για στρατιωτικές αποστολές, θα μπορούσε να εξελιχθεί και σε ενεργειακό κόμβο μέσα από τα σχέδια για δύο πλωτούς τερματικούς σταθμούς υγροποιημένου φυσικού αερίου.
Στην τελική φάση, σύμφωνα με το ΤΑΙΠΕΔ, είχαν περάσει με δεσμευτικές προσφορές δύο επενδυτικά σχήματα (Quintana Infrastructure & Development και κοινοπραξία Black Summit Financial, Euroports, EFA Group, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ), ωστόσο αναμένονται πλέον άμεσα οι ανακοινώσεις για τη ματαίωση του διαγωνισμού.
Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι η κυβέρνηση θέλει συνολικά ένα νέο επιχειρησιακό πλάνο για το λιμάνι, βάζοντας άρα στο τραπέζι την επεξεργασία νέων πρωτοβουλιών για την αξιοποίηση διαφόρων χρήσεων του λιμένα. Τους προηγούμενους μήνες υπήρξαν διαδοχικές αναβολές στη διαγωνιστική διαδικασία, οι οποίες φαίνεται να σχετίζονταν με την ετοιμότητα των ενδιαφερομένων και την πληρότητα των φακέλων τους, σύμφωνα με αρμόδιες πηγές, και όχι με τις νεότερες εξελίξεις. Ούτε αυτές σηματοδοτούν ένα συνολικό φρένο στο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων. Αντίθετα, όπως έχει διαμηνυθεί και από στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ, επιδιώκεται έμφαση στην περιφερειακή ανάπτυξη «με αξιοποίηση περιουσιακών στοιχείων που έχουν πολλαπλασιαστικά οφέλη για τις τοπικές κοινωνίες». Εξού και ο στόχος είναι να μην πέφτουν οι ρυθμοί σε ό,τι αφορά οποιαδήποτε μεγάλη υποδομή, ακίνητα, αλλά και έργα του Ταμείου Ανάκαμψης. Στο πλαίσιο αυτό βρίσκεται σε τελικό στάδιο η διαδικασία για τη ΛΑΡΚΟ και προχωρούν οι διαδικασίες για τα λιμάνια Καβάλας και Ηγουμενίτσας, τις Γούρνες Ηρακλείου, τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, την Αττική Οδό κ.ά.