Η έλλειψη μικροτσίπ συνεχίζει να ταλανίζει την παραγωγή αυτοκινήτων την ώρα που οι τιμές των νέων μοντέλων αναπόφευκτα θα πάρουν τον ανήφορο εξαιτίας των νέων προτύπων Euro7 που θα υιοθετήσουν οι εταιρείες έως το 2025. Σχεδόν έπειτα από δύο χρόνια, οι καθυστερήσεις στην παραγωγή των οχημάτων εξαιτίας της έλλειψης των ημιαγωγών δοκιμάζουν σκληρά την παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία και τις αντοχές των εργοστασίων και την ομαλή παραγωγή εκατομμυρίων οχημάτων σε όλο τον κόσμο. Οι μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες δείχνουν να έχουν ομαλοποιήσει το σοβαρό θέμα που έχει αποσυντονίσει τους χρόνους παράδοσης των νέων μοντέλων. Υπολογίζεται ότι σχεδόν 4,4 εκατομμύρια αυτοκίνητα δεν θα παραδοθούν εξαιτίας της έλλειψης των μικροτσίπ σε παγκόσμιο επίπεδο.

Οπως αναφέρει το AutoForecast Solutions, μόνο στη Βόρεια Αμερική η παραγωγή των τοπικών εργοστασίων μειώθηκε μέσα σε μία εβδομάδα κατά 79.000 μονάδες. Στα εργοστάσια της Ευρώπης, η παραγωγή έχει απομειωθεί κατά 1,38 εκατομμύρια οχήματα. Πάντως, το τελευταίο διάστημα διαφαίνεται μια ομαλοποίηση στον εφοδιασμό των εργοστασίων με ημιαγωγούς, κάτι που θα τονώσει και τη ζήτηση των πελατών για την αγορά αυτοκινήτου. Εκτός από την έλλειψη των μικροτσίπ οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν να λύσουν έναν ακόμη δύσκολο γρίφο, αυτόν των απανωτών αυξήσεων στις τιμές των μοντέλων τους, που έχει ξεπεράσει κατά μέσο όρο το 15%-20% στις περισσότερες φίρμες. Μια νέα αύξηση στις τιμές εξαιτίας της αύξησης των πρώτων υλών ίσως να είναι πολύ κοντά. Οπως αναφέρεται, η Toyota εξετάζει μια νέα αύξηση στις τιμές των μοντέλων της, με το νέο επιπλέον κόστος να το επωμίζονται και πάλι οι νέοι πελάτες. Και όλα αυτά τη στιγμή που η δέσμευση τιμής είναι για πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες… όνειρο θερινής νυκτός με πολλές φίρμες.

Aναπόφευκτες αλλαγές

 

Ενας ακόμη νέος παράγοντας που αναμένεται να συμπαρασύρει τις τιμές των νέων αυτοκινήτων προς τα πάνω είναι η θέσπιση των νέων προτύπων Euro7 στις εκπομπές ρύπων, που θα ισχύσουν σε όλα τα νέα αυτοκίνητα, τόσο στα επιβατικά όσο και στα επαγγελματικά, από τον Ιούλιο του 2025.

Τα νέα πρότυπα προϋποθέτουν και την εφαρμογή νέων τεχνολογιών για την απομείωση των ρύπων στα επίπεδα που έχει ορίσει η EE. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα οι τιμές των αυτοκινήτων προδιαγραφών Euro7 αναπόφευκτα να ακολουθήσουν ανοδική πορεία. Τα συγκεκριμένα πρότυπα θα ισχύσουν για τουλάχιστον 10 χρόνια με στόχο οι εταιρείες να δημιουργήσουν μοντέλα που θα εκπέμπουν ακόμη λιγότερους ρύπους. Στα ντίζελ αυτοκίνητα οι νέες τεχνολογίες θα είναι ακόμη πιο δαπανηρές, μιας και τα νέα πρότυπα προβλέπουν μείωση στο μέγιστο όριο για το οξείδιο του αζώτου (NOx) στα 60 mg/χλμ. από 80 mg/χλμ. Στα μοντέλα βενζίνης το όριο είναι τα 60 mg/χλμ. Οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες καλούνται να ξοδέψουν χρηματικά ποσά-μαμούθ για το κόστος προσαρμογής στα νέα δεδομένα. Η VW είναι πιθανόν να χρειαστεί να επενδύσει πάνω από 400 εκατομμύρια ευρώ για την ανάπτυξη νέων τεχνολογιών που απαιτείται ώστε να εφαρμοστεί ο νέος κανονισμός. Τεράστια είναι τα ποσά που θα πρέπει να δαπανήσουν οι κατασκευαστές φορτηγών, μιας και τα επαγγελματικά οχήματα έχουν ιδιαίτερα υψηλές τιμές στις εκπομπές ρύπων και οι νέες τεχνολογίες θα επιβαρύνουν δραστικά την τελική τιμή στα νέα μοντέλα.