Με το ποσό των 3,6 δισεκατομμυρίων ευρώ αναμένει να ζεσταθεί η αγορά τις φετινές γιορτές, με το λιανεμπόριο να ελπίζει ότι το δώρο των Χριστουγέννων αλλά και με το επίδομα των 250 ευρώ σε 2,3 εκατ. δικαιούχους που αντιμετωπίζουν άμεσες ανάγκες θα είναι η ένεση που αναμένουν για να γεμίσουν τα ταμεία τους.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της αγοράς, αν και ο πληθωρισμός παρουσιάζει κάμψη τον Νοέμβριο στο 8,5%, η ακρίβεια επιμένει και αναζητούνται τρόποι για τον περιορισμό των αυξήσεων στο χριστουγεννιάτικο τραπέζι. Σε αυτό το πλαίσιο είναι δεδομένο ότι τα νοικοκυριά προσπαθούν να αντεπεξέλθουν στις αυξημένες τιμές των τροφίμων και της ενέργειας και φυσικά η προσπάθεια αυτή έχει αντίκτυπο στις προτιμήσεις των καταναλωτών, παρά το γεγονός ότι η πλειοψηφία των νοικοκυριών στην Ελλάδα θα ήθελε να γιορτάσει τα Χριστούγεννα, όπως και τα προηγούμενα χρόνια.
Η πρόσφατη μελέτη της NielsenIQ δείχνει ότι φέτος, αν και σχεδόν οι επτά στους δέκα καταναλωτές στην Ελλάδα (66% αγαπούν τις γιορτές και ό,τι τις συνοδεύει, όπως τα δώρα) φέτος θα είναι περισσότερο επιφυλακτικοί και προσεκτικοί ως αγοραστές.
Για το τραπέζι
Σύμφωνα με τα στοιχεία της NielsenIQ, το τυρί (81% του δείγματος απάντησε ότι θα αγοράσει), το φρέσκο κρέας (74%) και τα χριστουγεννιάτικα γλυκά (64%) είναι οι τρεις πιο δημοφιλείς κατηγορίες τροφίμων που οι καταναλωτές προγραμματίζουν να αγοράσουν τα Χριστούγεννα, ενώ μεταξύ των κατηγοριών των ποτών αναμένεται να έχουν θέση στη λίστα με τα ψώνια οι μπίρες (61%) και το κρασί (60%). Σημειώνεται ότι το ερωτηματολόγιο της έρευνας δεχόταν πολλαπλές απαντήσεις (π.χ. ο καταναλωτής μπορεί να αγοράσει και τυρί και κρέας και μπίρες).
Οσο για τα δώρα σε συγγενείς και φίλους ανάμεσα στα χριστουγεννιάτικα δώρα, οι έλληνες καταναλωτές δηλώνουν ότι θα επιλέξουν φέτος κυρίως ρούχα και παπούτσια (55%), παιχνίδια (43%), ενώ ακολουθούν στις προτιμήσεις τα προϊόντα τεχνολογίας (28%), ομορφιάς (37%) καθώς και δώρα που θα χαρίσουν «εμπειρία» (27%) βρίσκονται επίσης στη λίστα αγορών.
Πάντως στις φετινές γιορτές σχεδόν τέσσερις στους δέκα καταναλωτές (35%) είναι πολύ πιθανό φέτος να μειώσουν τις αγορές σε σχέση με προηγούμενα χρόνια καθώς η αύξηση των τιμών των καυσίμων, του πετρελαίου και της ενέργειας τους έχει πλήξει. Η πλειονότητα των καταναλωτών αναμένεται να διατηρήσει τον προϋπολογισμό των Χριστουγέννων όπως άλλοτε, καθώς η αναμενόμενη δαπάνη για φέτος τα Χριστούγεννα είναι ίση ή μεγαλύτερη από πέρυσι. Το 45% των νοικοκυριών στην Ελλάδα δηλώνουν ότι ο προϋπολογισμός τους για τρόφιμα και ποτά στο σπίτι ή για κατανάλωση εκτός σπιτιού, δώρα και ταξίδια θα είναι ίδιος με αυτόν του 2021. Επίσης το 40% θα ήθελε να ξοδέψει λιγότερα χρήματα σε αυτές τις κατηγορίες φέτος, ενώ το 15% των αγοραστών δηλώνουν ότι θα αυξήσουν τον προϋπολογισμό τους την ερχόμενη εορταστική περίοδο.
Πάντως, ο εμπορικός κόσμος της χώρας αισιοδοξεί ότι η φετινή εορταστική περίοδος μπορεί να «συμπληρώσει» σε τζίρο μέρος των απωλειών 2 δισ. ευρώ, των δύο προηγούμενων ετών της πανδημίας. Ο Δεκέμβριος είναι παραδοσιακά ο καλύτερος μήνας για την αγορά και εύλογα οι λιανεμπορικές επιχειρήσεις προσδοκούν για γεμάτα ταμεία.