Μια διαφορετική χρονιά ξεκίνησε από χθες 1η Ιανουαρίου για την παγκόσμια ναυτιλία, καθώς τέθηκε σε εφαρμογή από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ) ένας νέος κανονισμός, με στόχο τη βελτίωση της περιβαλλοντικής αποδοτικότητας των πλοίων. Από χθες η αποδοτικότητα θα υπολογίζεται βάσει των ανθρακικών εκπομπών ανά τόνο ανά μίλι (dwt ton-mile) και ο κανονισμός μετράει τον δείκτη έντασης άνθρακα (Carbon Intensity Indicator-CII).
Ομως η αποτελεσματικότητα και ωφελιμότητα του δείκτη CII έχει αμφισβητηθεί από τη διεθνή ναυτιλία καθώς θεωρείται ότι οδηγεί σε αύξηση ουσιαστικά των ρύπων σε απόλυτο μέγεθος. Ο δείκτης μετρά τις εκπομπές άνθρακα κατά τη λειτουργία ενός πλοίου σε διάρκεια ενός έτους και ισχύει για όλα τα πλοία άνω των 5.000 κόρων (GT). Η κατάταξη του πλοίου αποτιμάται σε κλίμακα από Α έως Ε, με τα πιο αποδοτικά επιχειρησιακά πλοία να κατατάσσονται στην κατηγορία Α και τα λιγότερα αποδοτικά στην Ε. Στην περίπτωση που ένα πλοίο βρίσκεται στην κατηγορία D ή E για περίοδο 3 ετών, θα πρέπει να υποβάλλει σχέδιο που θα περιγράφει πώς θα επιτευχθεί η άνοδος κατηγορίας (σε C ή ανώτερη).
Δεδομένου ότι ο δείκτης αποτυπώνει την περιβαλλοντική απόδοση του πλοίου εν λειτουργία, ο εν λόγω δείκτης ευνοεί το πλοίο που κάνει πολλά και μακρινά δρομολόγια, ενώ υποβαθμίζεται το πλοίο που παραμένει περισσότερο χρόνο σε λιμάνι. Ο εν λόγω δείκτης πλήττει πολύ τα επιβατηγά πλοία αλλά και τα πλοία που δραστηριοποιούνται στη spot αγορά.