Σε πλήρη ανάπτυξη θα βρίσκονται εντός του 2023 τα δύο από τα συνολικά πέντεFSRUs (πλωτές μονάδες αποθήκευσης υγροποιημένου φυσικού αερίου – LNG) που σχεδιάζουν ιδιώτες επενδυτές.
Μέχρι το τέλος της επόμενης χρονιάς το ένα εξ αυτών είναι πολύ πιθανό να βρίσκεται σε θέση να εξάγει τις πρώτες ποσότητες φυσικού αερίου προς τα Βαλκάνια κάνοντας την αρχή για την πλήρη αντικατάσταση του ρωσικού καυσίμου από τις χώρες της περιοχής.
Ο λόγος για τοFSRU Αλεξανδρούπολης με τους μετόχους τηςGastrade να δίνουν έναν αγώνα ταχύτητας ώστε η υποδομή να μπορέσει να κατασκευαστεί και να λειτουργήσει τον Δεκέμβριο του 2023. Το δεύτεροFSRU που θα ακολουθήσει θα είναι αυτό τηςMotor Oil, το «ΔιώρυγαGas», το οποίο ολοκληρώνει το δεσμευτικό Market test στις 15 Ιανουαρίου. Οι εκτιμήσεις θέλουν τη συγκεκριμένη πλωτή μονάδα αποθήκευσης LNG και αεριοποίησης να είναι έτοιμη αν όχι στο τέλος του 2023 στις αρχές του 2024. Αναλυτικά οι πέντε πλωτές μονάδες είναι:
FSRU Αλεξανδρούπολης.Το έργο ύψους 380 εκατ. ευρώ άρχισε να κατασκευάζεται και ανήκει στην εταιρεία Gastrade.
Το FSRU, χωρητικότητας 153.500 κυβικών μέτρων LNG, θα συνδεθεί με το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου της Ελλάδας με αγωγό μήκους 28 χλμ., μέσω του οποίου το αεριοποιημένο LNG θα προωθείται στις αγορές της Βαλκανικής και της Μολδαβίας και Ουκρανίας. Ο τερματικός σταθμός αναμένεται να λειτουργήσει στα τέλη του 2023, με τη συμβολαιοποιημένη δυναμικότητα αεριοποίησης να φθάνει ήδη μέχρι και το 50% της τεχνικής δυναμικότητας των 5,5 δισ. κ.μ. ανά έτος.
Διώρυγα Gas. Στην ανάπτυξη FSRU κινείται και ο όμιλος της Motor Oil. Το «Διώρυγα Gas» θα βρίσκεται νοτιοδυτικά του διυλιστηρίου της Motor Oil στην περιοχή των Αγίων Θεοδώρων Κορινθίας. Η χωρητικότητα αποθήκευσης της μονάδας είναι έως 210.000 κυβικά, με δυναμικότητα αεριοποίησης 132.000 MWhs / ημέρα και ετήσια εκτιμώμενη ζήτηση 2,5 δισ. κ.μ. Η Motor Oil λόγω του αυξημένου ενδιαφέροντος αγοραστών των ποσοτήτων αερίου που θα διαθέτει μέσω του FSRU έδωσε παράταση μέχρι τις 15 Ιανουαρίου για την υποβολή δεσμευτικών προσφορών στο Market test.
FSRU Θράκης.Ανήκει επίσης στην Gastrade και θα αναπτυχθεί επίσης στο Θρακικό Πέλαγος, ανοικτά της Αλεξανδρούπολης. Είναι πιθανό να λειτουργήσει το 2024. Το FSRU θα έχει ικανότητα αποθήκευσης 170.000 κ.μ. LNG και θα μπορεί να παραδώσει έως και 22,7 εκατ. κ.μ. φυσικού αερίου ημερησίως ή 5,5 δισ. κ.μ. ετησίως.
ARGO FSRU.Στο στάδιο της προετοιμασίας βρίσκεται και το ARGO FSRU της Mediterranean Gas ανοιχτά του Βόλου. Η εταιρεία πρόσφατα έκανε γνωστό πως ολοκληρώθηκε με επιτυχία η πρώτη μη δεσμευτική φάση του Market test με την εκδήλωση ενδιαφέροντος από ελληνικές και διεθνείς εταιρείες.
Η δυναμικότητα επαναεριοποίησης του ARGO θα ανέρχεται σε 5,2 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου ετησίως. «Βρίσκεται στην καρδιά της Ελλάδας, στη μέση του ΕΣΜΦΑ, προσφέροντας υψηλή πίεση για τη σωστή λειτουργία και βιωσιμότητα του Εθνικού Συστήματος και ευελιξία στους χρήστες του τερματικού, καθώς και ένα ευρύ φάσμα υπηρεσιών», αναφέρει χαρακτηριστικά η εταιρεία.
Thessaloniki FSRU.Στην ανάπτυξη FSRU προχωρά και η Elpedison. Το νέο έργο, «Thessaloniki FSRU», θα αναπτυχθεί στον Θερμαϊκό Κόλπο, ανοικτά της Θεσσαλονίκης και αναμένεται να λειτουργεί εντός του 2025. Το FSRU θα έχει ικανότητα αποθήκευσης 170.000 κ.μ. LNG και θα μπορεί να παραδώσει έως και 20 εκατ. κ.μ. φυσικού αερίου ημερησίως ή 5,5 δισ. κ.μ. ετησίως.