Δύσκολοι καιροί σημαίνουν δύσκολες αποφάσεις. Τα τελευταία χρόνια, όλο και περισσότεροι αγοραστές έχουν δώσει χρήματα για βιολογικά και φυτικά προϊόντα. Ομως ο επίμονος πληθωρισμός και τα λιγοστά εισοδήματα θα κάνουν τη χρονιά αυτή δύσκολη για τους συνειδητοποιημένους καταναλωτές και τις εταιρείες που τους εξυπηρετούν.

Ας πάρουμε για παράδειγμα τα υποκατάστατα κρέατος φυτικής προέλευσης. Παράγουν 30%-90% λιγότερες εκπομπές από τα αντίστοιχα ζωικής προέλευσης, αλλά ένα κιλό κοστίζει στους αγοραστές διπλάσια, σύμφωνα με το Good Food Institute. Κάτι τέτοιο βάζει το ψεύτικο κρέας στο στόχαστρο από τη στιγμή που οι αγοραστές προσέχουν το πορτοφόλι τους. Η Numerator, μια εταιρεία έρευνας αγοράς, υπολογίζει ότι το 29,8% των αμερικανικών νοικοκυριών αγόρασε εναλλακτικά προϊόντα κρέατος φυτικής προέλευσης το έτος έως τις 30 Σεπτεμβρίου – 1,1 ποσοστιαίες μονάδες χαμηλότερα από ό,τι τους προηγούμενους 12 μήνες.

Κάτι τέτοιο αποτελεί μέρος μιας ευρύτερης οικολογικής απάθειας. Η εταιρεία ερευνών αγοράς Kantar διερεύνησε τη στάση απέναντι στη χρήση πλαστικού μεταξύ σχεδόν 100.000 καταναλωτών σε 24 αγορές. Το ποσοστό των αγοραστών που «ανησυχούσαν πολύ» για τα απορρίμματα και έλαβαν ανάλογα μέτρα μειώθηκε κατά 4 ποσοστιαίες μονάδες σε σχέση με πέρυσι, σε μόλις 18%. Εν τω μεταξύ, το 44% των καταναλωτών ήταν αδιάφοροι και δεν έλαβαν καθόλου ή ελάχιστα μέτρα, μια αύξηση 7 ποσοστιαίων μονάδων.

Οι εταιρείες που ακολουθούν το «κύμα της βιωσιμότητας» προετοιμάζονται για πιο δύσκολους καιρούς. Η Beyond Meat, εταιρεία παραγωγής μπιφτεκιών με βάση τα φυτά, ανακοίνωσε τον Οκτώβριο ότι απολύει το 19% του εργατικού δυναμικού της και στοχεύει σε θετικές λειτουργικές ταμειακές ροές το δεύτερο εξάμηνο του 2023. Ομως, η αδύναμη ζήτηση θα επιβαρύνει τα οικονομικά της, ενώ το υψηλό κόστος εισροών θα πιέσει τα περιθώρια κέρδους. Η τιμή της απομονωμένης πρωτεΐνης μπιζελιού στις ΗΠΑ – βασικό συστατικό σε πολλά υποκατάστατα κρέατος – αυξήθηκε κατά 10% μεταξύ Απριλίου 2021 και Νοεμβρίου 2022, σύμφωνα με τις τιμές αναφοράς της Mintec.

Οι προβλέψεις που συνέταξε η Refinitiv δείχνουν ότι τα έσοδα της Beyond Meat θα συρρικνωθούν σχεδόν κατά 1% το 2023 και οι λειτουργικές ταμειακές ροές της εξακολουθούν να είναι αρνητικές κατά το δεύτερο εξάμηνο του έτους. Οι πωλήσεις της Oatly, η οποία παρασκευάζει υποκατάστατα γάλακτος από βρώμη, προβλέπεται να αυξηθούν κατά 25%, αλλά ενδέχεται να χρειαστεί και πάλι να αντλήσει χρήματα μέσω δανεισμού.

Υπάρχουν κάποια σημάδια ελπίδας για τους ηθικούς καταναλωτές. Οι αναλυτές της UBS σημειώνουν ότι οι σημαντικές αυξήσεις στην τιμή των σιτηρών, που χρησιμοποιούνται στις ζωοτροφές, θα μπορούσαν να ανεβάσουν το κόστος του συμβατικού κρέατος περισσότερο από αυτό των εναλλακτικών προϊόντων φυτικής προέλευσης. Αυτό θα έφερνε τα υποκατάστατα κρέατος πιο κοντά στον στόχο τους να κοστίζουν μια μέρα το ίδιο ή λιγότερο από τα αντίστοιχα ζωικής προέλευσης. Αλλά μέχρι να συμβεί αυτό, το 2023 φαίνεται ότι θα αφήσει μια «ξινή» γεύση.

REUTERS BREAKINGVIEWS

Πηγή: Ot.gr