Από τις πρώτες ημέρες η ΕΛ.ΑΣ. είχε πληροφορίες για τον 51χρονο Γ.Σ., δράστη της κλοπής του Πικάσο από την Εθνική Πινακοθήκη! Σύμφωνα με τα έγγραφα που αποκαλύπτουν «ΤΑ ΝΕΑ», το τηλέφωνο του «φαντομά» ήταν σε παρακολούθηση από τις πρώτες εβδομάδες μετά την αρπαγή του ανεκτίμητου πίνακα. Κι αυτό γιατί είχε θεωρηθεί ο πιο βασικός ύποπτος από σαφή αναφορά άγνωστου πληροφοριοδότη που είχε από τις πρώτες ημέρες η ΕΛ.ΑΣ. Ομως στελέχη των Αρχών Ασφαλείας εκτίμησαν ότι δεν προχωρούσε σε καμιά ύποπτη κίνηση και έχασαν στη συνέχεια τα ίχνη του, εγκαταλείποντας την παρακολούθησή του με κίνδυνο να χανόταν για πάντα ο πολύτιμος πίνακας. Ο 51χρονος συνελήφθη πριν από 1,5 χρόνο, χωρίς όμως να δοθεί μια σαφής απάντηση τι ακριβώς συνέβη στην «κλοπή του αιώνα» από την Εθνική Πινακοθήκη. Κι αυτό γιατί από τη συνεχή έρευνα της ΕΛ.ΑΣ., σε συνεργασία με ξένες διωκτικές υπηρεσίες τους τελευταίους μήνες, δεν προέκυψαν τελικά σαφή στοιχεία ότι υπήρχε πολυεθνικό κύκλωμα κλοπής έργων τέχνης που στόχευσε τον «ελληνικό» Πικάσο. Ομως και οι εξηγήσεις του 51χρονου ότι σκόπευσε σαν «μοναχικός λύκος» «τυφλά» τους πίνακες, προκειμένου να τους βάλει στη «συλλογή» του, δεν θεωρήθηκαν από τους υπευθύνους της επαρκείς.
Σύνθετη δράση
Εξάλλου, όπως σημειώνουν, το γεγονός ότι ο αρχικός πληροφοριοδότης του 2012 τον προσδιόριζε από την αρχή ως δράστη της κλοπής δείχνει ότι κάθε άλλο παρά μεμονωμένη δραστηριότητα είχε και ό,τι εκανε ήταν γνωστό σε έναν ευρύτερο κύκλο ατόμων. Επιπλέον σημειώνουν ότι μια σύντροφός του από την Ολλανδία, που αποκάλυψε το 2021 στις ελληνικές Αρχές ότι εκείνος ήταν ο κάτοχος του κλεμμένου Πικάσο, φαίνεται να συμπλήρωνε ότι η δράση του ήταν πιο σύνθετη. Ομως αυτή η γυναίκα δεν εμφανίστηκε στο ελληνικό δικαστήριο.
Πάντως ο νομικός εκπρόσωπος του καταδικασθέντος Σάκης Κεχαγιόγλου σημειώνει ότι ο πελάτης του ήταν απολύτως ειλικρινής, «ότι δεν είχε συνεργούς και ότι στη δίκη ακούστηκε η αλήθεια, καθώς και το θετικό είναι η επιστροφή του πίνακα στην Εθνική Πινακοθήκη με την υπόδειξη και του πελάτη μου».
Στην Ολλανδία
Από τις αίθουσες της «παλιάς» Εθνικής Πινακοθήκης εκλάπη το ξημέρωμα της 9ης Ιανουαρίου 2012 το «Γυναικείο κεφάλι της Ντόρα Μάαρ» – με αριθμό έργου 1357 – που φιλοτέχνησε ο Πικάσο το 1939, το έργο «Ανεμόμυλος Στάμερ» από την πρώτη περίοδο του Ολλανδού Πιτ Μοντριάν και ένα σχέδιο που αποδίδεται στον Ιταλό Γκουλιέλμο Κάτσια. Η ΕΛ.ΑΣ. μετά το αδιέξοδο των αρχικών αναζητήσεων του πρώτου μεγάλου «υπόπτου», που αποδείχθηκε τελικά και ο δράστης της κλοπής, προχώρησε σε δέκα τουλάχιστον μεγάλους κύκλους. Ωσπου στις αρχές του 2021 μια γυναίκα που γνώριζε τον 51χρονο (σ.σ. αυτός εμφανιζόταν να εργάζεται περιστασιακά σε εταιρείες πώλησης τροφίμων, επίπλων στο εξωτερικό) στην Ολλανδία, μέσω ενός έλληνα δικηγόρου και ερευνητών έργων τέχνης στην Ολλανδία, ενημέρωσαν την Ασφάλεια Αττικής ότι αυτός κατείχε τον πίνακα του Πικάσο. Δηλαδή ο πρωτος ύποπτος! Ακολούθησε πολύμηνη έρευνα του Τμήματος Διαρρηκτών της ΕΛ.ΑΣ., με τον πίνακα να εντοπίζεται σε ένα ρέμα στην Κερατέα στα τέλη Ιουνίου 2021. Τότε η ΕΛ.ΑΣ. σε συνεργασία με την Ιντερπολ άρχισε να ερευνά την εμπλοκή του 51χρονου σε διάφορες κλοπές, όπως την αρπαγή – τον Οκτώβριο του 2012 – επτά σημαντικών πινάκων, συμπεριλαμβανομένων έργων του Πικάσο, του Μονέ, του Ματίς και άλλων από το μουσείο Κρουστάλ στο Ρότερνταμ. Χωρίς όμως συνέχεια.
Στην απολογία του στο δικαστήριο ο 51χρονος υποστήριξε ότι «δεν ήμουν επαγγελματίας κλέφτης. Η κλοπή ήταν τόσο απλή και χαζή που κανείς δεν μπορούσε να φανταστεί ότι αυτό θα συνέβαινε από έναν απλό πολίτη». Και συμπλήρωσε πως τον πίνακα του Πικάσο τον έκλεψε… τυχαία όταν τον είδε μπροστά του.