Θέσαμε υπόψη του υφυπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού, αρμόδιου για θέματα Σύγχρονου Πολιτισμού, Νικόλα Γιατρομανωλάκη ορισμένα από τα σημεία αιτιάσεων στις ανακοινώσεις της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Θεάματος – Ακροάματος και άλλων συλλόγων. Οσον αφορά το αίτημα για άμεση απόσυρση του ΠΔ σχολιάζει ως εξής: «Προφανώς δεν μπορεί να αποσυρθεί “μερικώς” ένα ΠΔ που αφορά εκατοντάδες κλάδους και ειδικότητες και αφορά τις προσλήψεις του Δημοσίου, μπορεί όμως να εξαιρεθεί μια ομάδα και έτσι εξαιρέθηκαν με τροπολογία οι ειδικότητες των καλλιτεχνών όπως ζητήθηκε».
Στις ανακοινώσεις θιγόταν και το κρίσιμο σημείο να επανέλθουν τα καλλιτεχνικά επαγγέλματα στο καθεστώς της Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (ΤΕ), όπως ίσχυε πριν από το 2003. «Το συγκεκριμένο αίτημα έτσι όπως είναι διατυπωμένο αποκρύπτει κάτι», σχολιάζει ο υφυπουργός. «Οτι δεν ήταν έτσι τα πράγματα. Δεν ήταν ένας κλάδος που έγινε από ΤΕ, Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Η διάταξη Κονιόρδου (σ.σ.: που εισήχθη το 2017) επιβεβαιώνει ότι μετά το 2003 δεν υπήρχαν ΤΕ απόφοιτοι δραματικών σχολών. Σε κάθε περίπτωση το ΠΔ δεν άλλαζε και δεν έθιγε καθόλου το καθεστώς πρόσληψης καλλιτεχνών στη βαθμίδα ΤΕ, για να γίνεται λόγος για υποβάθμιση των διπλωμάτων. Ειδικότερα, κάτοχοι πτυχίων ή διπλωμάτων δραματικών σχολών ή σχολών χορού αναγνωρισμένων από το υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, τουλάχιστον τριετούς μεταλυκειακής φοίτησης αποκτηθέντων έως τις 10.06.2003 που έχουν λάβει ισοτιμία των τίτλων σπουδών τους από το Ινστιτούτο Τεχνολογικής Εκπαίδευσης ή τον Εθνικό Οργανισμό Πιστοποίησης Προσόντων και Επαγγελματικού Προσανατολισμού με τους τίτλους των Τεχνολογικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων μπορούσαν και με το ΠΔ να προσληφθούν και να αμειφθούν ως υπάλληλοι της βαθμίδας ΤΕ καθώς διατηρείται σε ισχύ το άρθρο 79 του ν. 4481/2017. Επίσης, εάν στους οργανισμούς φορέων υπήρχαν θέσεις κλάδων ΤΕ Ηθοποιών και ΤΕ Χορευτών/Χοροδιδασκάλων, αυτές θα μπορούσαν να καλυφθούν από διπλωματούχους των παραπάνω σχολών εφόσον πληρούσαν τις παραπάνω προϋποθέσεις. Από τη στιγμή που πλέον δια νόμου εξαιρείται ο κλάδος από το ΠΔ ούτε αυτό έχει σημασία καθώς γυρνάμε στο προ Προεδρικού Διατάγματος καθεστώς».
Πώς διασφαλίζεται, τέλος, η δίκαιη αμοιβή των καλλιτεχνών ανεξαρτήτως του δημόσιου φορέα στον οποίο εργάζονται; «Ηδη υπήρχε ο Ν. 4354/2015, ο νόμος του ενιαίου μισθολογίου του ΣΥΡΙΖΑ, ο οποίος στο άρθρο 22, παράγραφος 6 ανέφερε ότι “Οι κάθε είδους αποδοχές του καλλιτεχνικού προσωπικού των νομικών προσώπων δημόσιου (ΝΠΔΔ) και ιδιωτικού δικαίου (ΝΠΙΔ) καθορίζονται με κοινή απόφαση του υπουργού Οικονομικών και του εκάστοτε αρμόδιου υπουργού”. Σε αυτήν την παράγραφο, με ρύθμιση που καταθέσαμε χθες στη Βουλή προσθέσαμε και τους Δήμους, δηλαδή τους ΟΤΑ. Γιατί; Γιατί ξέραμε από τα σωματεία ότι οι Δήμοι κάποιες φορές δεν ακολουθούσαν τις ειδικές διαδικασίες για καλλιτέχνες. Σήμερα λοιπόν η ΠΟΘΑ καταγγέλλει την κυβέρνηση για τη διάταξη αυτή, γιατί προβλέπει ΚΥΑ για τον καθορισμό των αμοιβών. Το ενδιαφέρον, λοιπόν, είναι ότι η έκδοση ΚΥΑ για τον καθορισμό των αποδοχών των καλλιτεχνών προβλέπεται από το 2015, με νόμο από την εποχή ΣΥΡΙΖΑ. Αρα, δεν είναι καινούργια ρύθμιση αλλά για κάποιον λόγο εγκαλείται η σημερινή κυβέρνηση για μια διάταξη ηλικίας 8 ετών».