Λίγες μόνο ημέρες πριν από την αδιανόητη τραγωδία στα Τέμπη, και συγκεκριμένα στις 15 Φεβρουαρίου, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είχε λάβει την απόφαση να παραπέμψει την Ελλάδα στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, λόγω μη εκπλήρωσης των υποχρεώσεών της βάσει της οδηγίας για τη δημιουργία ενιαίου ευρωπαϊκού σιδηροδρομικού χώρου (2012/34/ΕΕ), η οποία κάνει ρητή αναφορά και στην ανάγκη χρήσης στο σύστημα ECTS.

Επιπλέον, η οδηγία διευκρινίζει ότι τα κράτη – μέλη όφειλαν να εξασφαλίσουν τη σύναψη συμβατικής συμφωνίας μεταξύ της εθνικής αρμόδιας αρχής και του διαχειριστή σιδηροδρομικής υποδομής το αργότερο έως τις 16 Ιουνίου 2015 και τη δημοσίευσή της εντός μηνός. «Η σύναψη και δημοσίευση της εν λόγω συμφωνίας είναι ιδιαίτερα σημαντική για τη διαφάνεια των επικείμενων έργων στο δίκτυο σιδηροδρομικής υποδομής. Η συμφωνία αυτή θα πρέπει να περιέχει ουσιαστικές διατάξεις, όπως αναφορικά με το ύψος των κονδυλίων που διατίθενται για τις υπηρεσίες υποδομής, καθώς και στόχους επιδόσεων προσανατολισμένους στους χρήστες (για παράδειγμα, ταχύτητα γραμμής, ικανοποίηση πελατών ή προστασία του περιβάλλοντος)», ανέφερε η Κομισιόν, επισημαίνοντας πως, παρά τις ανταλλαγές επιστολών μεταξύ της Επιτροπής και της Ελλάδας, οι εθνικές αρχές εξακολουθούν να μην έχουν υπογράψει και δημοσιεύσει τη συμβατική συμφωνία με τον ελληνικό οργανισμό διαχείρισης της σιδηροδρομικής υποδομής, τον ΟΣΕ. Είχε προηγηθεί το πρόστιμο των 2,5 εκατ. (που βεβαιώθηκε τον Ιανουάριο του 2019 και στις 24 Ιουνίου του ίδιου έτους κοινοποιήθηκε από το υπουργείο Οικονομικών στην ΕΡΓΟΣΕ), με αφορμή τις καθυστερήσεις στην υλοποίηση της Σύμβασης 717 και της πράξης «Εκσυγχρονισμός σηματοδότησης – τηλεδιοίκησης και εγκατάσταση ETCS Level 1 σε εντοπισμένα τμήματα του σιδηροδρομικού άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας (πλην Τιθορέα – Δομοκός)». Σύμφωνα με το έγγραφο που παρουσιάζουν «ΤΑ ΝΕΑ», το πρόστιμο των 2.423.816,72 ευρώ επιβλήθηκε λόγω «μη εκπόνησης και έγκρισης μελετών» και «μη παροχή της εξειδικευμένης εμπειρίας και τεχνογνωσίας κατά τη διάρκεια εκτέλεσης των εργασιών».

Στο «μικροσκόπιο». Η Σύμβαση 717 – που υπεγράφη μεν τον Σεπτέμβριο του 2014, όμως έχει λάβει… επτά παρατάσεις -, τους τελευταίους μήνες έχει τεθεί στο «μικροσκόπιο» και της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας. Αντικείμενο της έρευνας, που βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη και ξεκίνησε πολύ πριν από το δυστύχημα, είναι ανώνυμη καταγγελία που κατατέθηκε τον Μάιο του 2022 περί κακοδιαχείρισης στο πλαίσιο της υλοποίησης της σύμβασης, εις βάρος των οικονομικών συμφερόντων της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Αμέσως μόλις οι καταγγελίες περιήλθαν εις γνώσιν της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας ζητήθηκε από τις ελληνικές εισαγγελικές αρχές να απαντήσουν εάν υπήρχε ανάλογη ανοιχτή δικογραφία. Οπως έγινε γνωστό, λοιπόν, η Οικονομική Εισαγγελία στη χώρα μας διενήργησε έρευνα, αλλά η δικογραφία τέθηκε στο αρχείο. Παρ όλ’ αυτά, η ευρωπαϊκή εισαγγελική αρχή ζήτησε να διαβιβαστεί αντίγραφο του φακέλου, προκειμένου να ερευνηθεί τι ακριβώς είχε συμβεί σε σχέση με τη διαχείριση των κοινοτικών κονδυλίων. Ετσι, ο φάκελος βρίσκεται πλέον στα χέρια του Ευρωπαίου Εισαγγελέα Δημήτρη Ζημιανίτη και στο πλαίσιο της έρευνας θα εξεταστούν το ύψος της ενδεχόμενης ζημίας και μαρτυρίες περί κακοδιαχείρισης.