Η πρωτοφανής εθνική τραγωδία που στοίχισε τη ζωή τόσων δεκάδων νέων παιδιών, και όχι μόνον, στη σιδηροδρομική γραμμή Αθήνας – Θεσσαλονίκης έχει βυθίσει την Ελλάδα σε ένα πένθος βαρύτερο από κάθε άλλο. Και, ταυτόχρονα, έχει εγείρει την, επίσης εθνική, απαίτηση της πλήρους, διαφανούς και ταχείας διαλεύκανσης των πραγματικών αιτιών αυτής της καταστροφής. Με τρόπο που δεν θα επιδέχεται αμφισβητήσεις και που δεν θα επιτρέψει την ατιμωρησία με κανένα πρόσχημα, σε κανένα επίπεδο, για κανέναν εμπλεκόμενο. Πέρα όμως από τα παραπάνω, εγείρει και μία επιπλέον άμεση, απόλυτα αυτονόητη εξίσου άμεση αναγκαιότητα: την πλήρη αναστολή όλων των σιδηροδρομικών δρομολογίων στη χώρα μέχρι να αντιμετωπιστούν ολοκληρωτικά οι δομικές ελλείψεις ασφαλείας στην κυκλοφορία των συρμών, που ήρθαν στο φως με τον πιο φρικτό δυνατό τρόπο.

Είναι αδιανόητο ότι η πολιτεία επέτρεπε τη λειτουργία των σιδηροδρομικών δρομολογίων έχοντας γνώση των δεδομένων ελλειμμάτων ασφαλείας. Εδώ και δεκαετίες, τα τρένα θεωρούνται παγκοσμίως ο ασφαλέστερος τρόπος μετακινήσεων. Κι όμως, στην Ελλάδα του 21ου αιώνα, το κράτος επέτρεπε να λειτουργούν σιδηροδρομικές συνδέσεις που δεν πληρούσαν στοιχειώδεις όρους και προϋποθέσεις ασφαλείας για χώρες όχι του ευρωπαϊκού, αλλά ακόμα και του τρίτου κόσμου. Οι άνθρωποι χρησιμοποιούσαν καθημερινά τους συρμούς για τις μετακινήσεις τους πιστεύοντας αυτομάτως ότι η ζωή και η ασφάλειά τους βρίσκονταν σε καλά χέρια. Αλλά συνέβαινε το ακριβώς αντίθετο: ήταν αφημένες στην τύχη. Μέχρι που ήρθε η ανείπωτη καταστροφή.

Θα είναι πολλαπλά αδιανόητο αν τα τρένα στην Ελλάδα συνεχίσουν να κινούνται πριν λυθούν ολοκληρωτικά και πιστοποιημένα πλήρως από εθνικούς και ευρωπαϊκούς αρμόδιους φορείς όλες τα ζητήματα ασφαλείας που η απουσία τους οδήγησε σε αυτή την τραγωδία. Η κυβέρνηση έχει ως ελάχιστο χρέος να καθηλώσει έως τότε όλους τους συρμούς. Οπως ασφαλώς όφειλε να είχε κάνει προτού συμβεί η καταστροφή. Και τίποτε άλλο δεν πρέπει να μετρήσει σε μία τέτοια απόφαση. Που πρέπει να ληφθεί και να ανακοινωθεί αμέσως, χωρίς δεύτερες και τρίτες σκέψεις.