Mε την επιβολή ημερήσιου προστίμου 100.000 ευρώ απειλεί τον ΟΣΕ η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), ζητώντας από τη διοίκησή του να απομακρύνει από τον Οργανισμό όλο το προσωπικό που προσελήφθη μαζί με τον σταθμάρχη της Λάρισας, καθώς σύμφωνα με τις διαπιστώσεις της «δεν εκπαιδεύτηκε σωστά».
Στη διαπίστωση αυτή, ότι δηλαδή ο προφυλακισμένος για τη σύγκρουση των τρένων στα Τέμπη σταθμάρχης της Λάρισας δεν είχε εκπαιδευτεί σωστά πριν λάβει την πιστοποίηση και τη θέση του στον ΟΣΕ, προχώρησε καθυστερημένα η ΡΑΣ, μόλις χθες, εκδίδοντας σχετική ανακοίνωση. Είναι χαρακτηριστικό ότι η ΡΑΣ προχωράει σε αυτήν την παρέμβαση κατόπιν εορτής, μετά την τραγωδία, ενώ όφειλε να έχει ελέγξει τη διαδικασία εκπαίδευσης νωρίτερα.
Ελεγχοι. Οπως αναφέρεται στην ανακοίνωση, η ΡΑΣ με σειρά ελέγχων διερεύνησε τον κύκλο της εκπαίδευσης του Προσωπικού Κλάδου Κυκλοφορίας στον οποίο συμμετείχε και ο σταθμάρχης της Λάρισας που εμπλέκεται στο δυστύχημα της 28ης Φεβρουαρίου 2022, διαπιστώνοντας ότι «δεν τεκμηριώνεται η σωστή και ολοκληρωμένη θεωρητική και πρακτική εκπαίδευση των εκπαιδευόμενων του συγκεκριμένου κύκλου μαθητείας, σύμφωνα με τις απαιτήσεις που καταγράφονται στον Οδηγό Σπουδών».
Για τον λόγο αυτόν καλεί τον ΟΣΕ να σταματήσει να χρησιμοποιεί το συγκεκριμένο προσωπικό, καθώς σε διαφορετική περίπτωση θα του επιβληθεί ημερήσιο πρόστιμο 100.000 ευρώ.
Ειδικότερα, με τα έως σήμερα στοιχεία που έχει συγκεντρώσει η ΡΑΣ, διαβλέπει ισχυρές ενδείξεις ότι ο θεωρητικός και πρακτικός κύκλος εκπαίδευσης που παρείχε ο Διαχειριστής της Σιδηροδρομικής Υποδομής (ΟΣΕ) σε προσωπικό που επιτελεί κρίσιμα καθήκοντα (σταθμάρχες – κλειδούχους) υπήρξε ελλιπής και ως εκ τούτου ανεπαρκής.
Ετσι, η Ολομέλεια της ΡΑΣ αποφάσισε ομόφωνα τη λήψη έκτακτων προσωρινών μέτρων, «λόγω σοβαρών ενδείξεων παράβασης συγκεκριμένων διατάξεων της σιδηροδρομικής νομοθεσίας, η μη τήρηση των οποίων ενέχουν άμεση, σοβαρή και επικείμενη απειλή για τη δημόσια ασφάλεια».
Υποχρεώνει, μεταξύ άλλων, τον ΟΣΕ να μην απασχολεί σε θέσεις κρίσιμων καθηκόντων το σύνολο των υποψήφιων σταθμαρχών, οι οποίοι μετείχαν στον διερευνούμενο κύκλο εκπαίδευσης. Πρόκειται για το προσωπικό, το οποίο σύμφωνα με τη Διεύθυνση Ανθρώπινου Δυναμικού του ΟΣΕ, είχε προσληφθεί με δελτίο παροχής υπηρεσιών και μόνο δύο εξ αυτών είχαν μόνιμη υπαλληλική σχέση λόγω μετάταξης.
Υπογραμμίζεται ότι η κατάρτιση του προσωπικού του διαχειριστή υποδομής και των σιδηροδρομικών επιχειρήσεων που εκτελεί κρίσιμα καθήκοντα ασφάλειας, παρέχεται από τον ΟΣΕ, ο οποίος οργανώνει τις υπηρεσίες εκπαίδευσης, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία.
Η απάντηση του ΟΣΕ. «Είναι εξαιρετικά δυσάρεστο επίσημοι φορείς να εκφράζουν απόψεις και να λαμβάνουν αποφάσεις χωρίς ενδελεχή διερεύνηση και τεκμηρίωση των αναφερομένων σε αυτές, ειδικά όταν έχουν υπάρξει κοινωνοί σε αυτά επί των οποίων αποφαίνονται», αναφέρει σε ανακοίνωσή του ο ΟΣΕ, απαντώντας στη ΡΑΣ.
Η βασική εκπαίδευση του προσωπικού κυκλοφορίας – σταθμαρχών, σύμφωνα με τον ΟΣΕ, «ήταν απολύτως συμβατή με τον Οδηγό Σπουδών που η ίδια η ΡΑΣ ενέκρινε με την από 29/7/2021 απόφασή της», ενώ από τις 9/3/2023 ο Οργανισμός ενημέρωσε αναλυτικά την Αρχή για τον τρόπο υλοποίησης της πρακτικής μαθητείας σε Αθήνα, Πάτρα, Λάρισα, Λιανοκλάδι και Θεσσαλονίκη.
Ο ΟΣΕ τονίζει ότι «θα απαντήσει με απόλυτη ακρίβεια, λεπτομέρεια και τεκμηρίωση σε όλα όσα η Αρχή αναφέρει βασιζόμενη καταρχάς σε… ισχυρές ενδείξεις».