Τις προηγούμενες ημέρες μόλις οι φύλακες του Μουσείου Ακρόπολης αποχαιρετούσαν και τον τελευταίο επισκέπτη γνώριζαν ότι η αίθουσα των Γλυπτών του Παρθενώνα δεν θα έμενε για πολλή ώρα ακόμη άδεια. Λίγα λεπτά αργότερα οι συντηρητές του μουσείου θα εμφανίζονταν με ένα καροτσάκι εργασίας πάνω στο οποίο θα είχαν προσεκτικά τοποθετημένα και τυλιγμένα σε μαλακά υφάσματα τους νέους «ενοίκους» του μουσείου. Πρόκειται για τα τρία θραύσματα του γλυπτού διακόσμου του Παρθενώνα που επεστράφησαν οριστικά με πρωτοβουλία του Πάπα Φραγκίσκου από τα Μουσεία του Βατικανού στην Ελλάδα: Μία κεφαλή διαστάσεων 24Χ25 εκ., από τη χαμένη λίθο V της βόρειας ζωφόρου, που ανήκε σε ανδρική μορφή, η οποία κουβαλούσε σκάφη γεμάτη γλυκίσματα ως προσφορές προς τη θεά Αθηνά. Εικάζεται πως υπήρξε θύμα της έκρηξης του Παρθενώνα (1687) που προκλήθηκε από τα κανόνια του Ενετού Μοροζίνι. Στη συνέχεια βρέθηκε στα χέρια του εμπόρου αρχαιοτήτων Φραντσέσκο Αλεσαντρόνι, ο οποίος και την πούλησε το 1803 στον Πάπα, για να καταλήξει στο Μουζέο Γκρεγκοριάνο Ετρούσκο της πόλης του Βατικανού. Ενα δεύτερο παρθενώνειο θραύσμα από την ίδια συλλογή απεικονίζει το κεφάλι ενός γενειοφόρου άνδρα από τη μετόπη 16 της νότιας πλευράς, στην οποία αποτυπώνονται σκηνές από την Κενταυρομαχία. Το τρίτο είναι τμήμα της κεφαλής ενός αλόγου, με τους επιστήμονες να εξετάζουν δύο ενδεχόμενα: Είτε να προέρχεται από το τέθριππο της Αθηνάς κατά τη διαμάχη της με τον Ποσειδώνα για τη διεκδίκηση της προστασίας της Αττικής, όπως αυτή έχει αποτυπωθεί στο δυτικό αέτωμα του Παρθενώνα. Είτε από το άρμα της Σελήνης του ανατολικού αετώματος, όπου απεικονίζεται η γέννηση της πολιούχου θεάς της Αθήνας.
Το παρόν άρθρο, όπως κι ένα μέρος του περιεχομένου από tanea.gr, είναι διαθέσιμο μόνο σε συνδρομητές.
Είστε συνδρομητής; Συνδεθείτε
Ή εγγραφείτε
Αν θέλετε να δείτε την πλήρη έκδοση θα πρέπει να είστε συνδρομητής. Αποκτήστε σήμερα μία συνδρομή κάνοντας κλικ εδώ