Ενα νέο τοπίο διαμορφώνεται στο Φεστιβάλ της Αβινιόν, το οποίο παρουσίασε ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής Τιάγκο Ροντρίγκες που διαδέχτηκε τον Ολιβιέ Πι. Με τίτλο «Η Αβινιόν θα ενώσει», η φετινή 77η διοργάνωση θα διαρκέσει από τις 5 έως τις 25 Ιουλίου αναδεικνύοντας την καρδιά του έργου και του προβληματισμού του Τιάγκο Ροντρίγκες για τη μνήμη και την τέχνη ως ερμηνεία εγγεγραμμένη στο παρόν, όσο αρχέγονες και αν είναι οι απαρχές της. Η εναρκτήρια παράσταση στην Αυλή του Παπικού Ανακτόρου είναι χαρακτηριστική για τις επιλογές του πορτογάλου συγγραφέα και σκηνοθέτη που διευθύνει το Φεστιβάλ της Αβινιόν: η σκηνοθέτρια Ζιλί Ντελικέ θα παρουσιάσει την παράσταση «Welfare», βασισμένη στην ταινία του 1975 του μεγάλου αμερικανού ντοκιμαντερίστα Φρέντερικ Γουάιζμαν για το αμερικανικό σύστημα υγείας. Η Ντελικέ πρόκειται να είναι η δεύτερη γυναίκα σκηνοθέτης στην ιστορία του Φεστιβάλ, μετά την Αριάν Μνουσκίν, η οποία το 1984 παρουσίασε εκεί τη σαιξπηρική τριλογία της.
Η φετινή Αβινιόν θα προσφέρει στο κοινό ένα μείγμα γενεών, φύλων, γεωγραφικών και γλωσσικών καταβολών. Και θα χαιρετίσει την πολυαναμενόμενη επιστροφή δύο δασκάλων, καθώς ο Πολωνός Κρίστιαν Λούπα θα παρουσιάσει το όραμά του για τους «Ξεριζωμένους», το εμβληματικό μυθιστόρημα του W. G. Sebald, και η χορογράφος της Αμβέρσας Αν Τερέσα ντε Κεερσμάκερ θα είναι παρούσα με την αναβίωση του αριστουργήματός της «En Αttendant» και με μία νέα δημιουργία βασισμένη σε «τραγούδια περιπατητικά» και στην αρχή «αν δεν μπορείς να το πεις, τραγούδησέ το».
Ο Μίλο Ράου
Ανάμεσα στους σπουδαίους καλλιτέχνες που συνυπογράφουν την ιστορία του Φεστιβάλ ξεχωρίζει ο Μίλο Ράου με την «Αντιγόνη στον Αμαζόνιο», ο οποίος ολοκληρώνει την «τριλογία της αρχαιότητας» καθώς τοποθετεί τον αρχαίο μύθο στην επαρχία Πάρα της Βραζιλίας και φέρνει σε επαφή ηθοποιούς, μουσικούς, ιθαγενείς, ακτιβιστές και μέλη του Κινήματος των Ακτημόνων. Ο βρετανός καλλιτέχνης Τιμ Ετσελς με το εκρηκτικά αστείο θέατρό του υπογράφει την περιοδεύουσα παράσταση «The Addition».
Ο γάλλος σκηνοθέτης και εικαστικός Φιλίπ Κεν δημιουργεί τον «Κήπο των ηδονών», ένα «ρετρό – φουτουριστικό έπος» εμπνευσμένο από το ζωγραφικό τρίπτυχο του αναγεννησιακού καλλιτέχνη Ιερώνυμου Μπος «Ο κήπος των επίγειων απολαύσεων», και θα το παρουσιάσει σε ένα λατομείο της περιοχής που βρίσκεται στη μέση της φύσης, περίπου δεκαπέντε χιλιόμετρα από την Πόλη των Παπών. Ο Φιλίπ Κεν πρόκειται να μεταφέρει την παραγωγή του και στο Ηρώδειο, σε συμπαραγωγή με το Φεστιβάλ Αθηνών. Ακριβώς όπως ο Μπος, ο Κεν δημιουργεί ένα αλληγορικό υπερθέαμα, ένα ονειρικό σκηνικό μεταξύ ουτοπίας και δυστοπίας, μακαριότητας και λαγνείας, αινιγματικού και γκροτέσκου, που θυμίζει λούνα παρκ.
Βρετανοί και Αμερικανοί
Καθώς η αγγλική γλώσσα είναι ο μεγάλος καλεσμένος αυτού του φεστιβάλ, το κοινό θα έχει την ευκαιρία να ανακαλύψει πολλούς καλλιτέχνες, με επικεφαλής τον βρετανό συγγραφέα – σκηνοθέτη Αλεξάντερ Ζέλντιν, ο οποίος υπογράφει το «The Confessions», καθώς και τους συμπατριώτες του Τιμ Κράουτς και Αλιστερ ΜακΝτούαλ. Οι Αμερικανοί της ομάδας «Elevator Repair Service» θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους. Οπως και η Καναδή Εμιλι Μονέ, η οποία, με την παράσταση «Marguerite: le feu», ασχολείται με το ζήτημα των ιθαγενών πληθυσμών. Από την πλευρά της ανάδειξης νέων δημιουργών, η Γερμανίδα Σουζάνε Κένεντι φτάνει στην Αβινιόν με καλές φήμες να συνοδεύουν το έργο της «Angela (Α Strange Loop)». Επίσης ο Βέλγος Πατρίκ Κοριγιόν και η Βραζιλιάνα Καρολίνα Μπιάνκι.
Το φινάλε
Οσο για τον ίδιο τον καλλιτεχνικό διευθυντή της Αβινιόν, Τιάγκο Ροντρίγκες, επέλεξε να μη συμμετέχει ως σκηνοθέτης με νέα δική του δημιουργία στο πρώτο του φεστιβάλ. Θα προσφέρει όμως, την τελευταία βραδιά του Φεστιβάλ, στο Cour d’ Honneur, ίσως την πιο εμβληματική παράσταση – επισημαίνει η «Monde» -, την οποία δημιούργησε πριν από δέκα χρόνια: το «By Heart». Μια υπέροχη παραλλαγή για τη μνήμη, την αγάπη για τη λογοτεχνία, το ίχνος.
Ο προγραμματισμός της φετινής διοργάνωσης ενδέχεται να προκαλέσει όσους υποφέρουν από πολιτικές και καλλιτεχνικές αγκυλώσεις, καθώς προτείνει έργα με ποσοστό λίγο πάνω από το 50% στα οποία επικεφαλής είναι γυναίκες. Κάτι που είναι πρωτοφανές στην ιστορία της Αβινιόν. Ο Τιάγκο Ροντρίγκες κληρονόμησε έναν σταθερό προϋπολογισμό 17 εκατομμυρίων ευρώ, που σε μεγάλο βαθμό καταναλώθηκε από την έκρηξη των ταξιδιωτικών εξόδων και τις τιμές της ενέργειας. Ωστόσο διαχειρίστηκε τους πόρους του και προσφέρει 12.000 περισσότερα εισιτήρια προς πώληση, ανεβάζοντάς τα συνολικά σε 125.000. Εχει επίσης αυξήσει ελαφρώς τη μέγιστη τιμή στο Cour d’ Honneur, όπου τα εισιτήρια είναι πλέον 40 ευρώ.