Με το δεξίμπήκε το2023 για τις πωλήσειςσε όλους τους κλάδους της αγοράς,παρά τις συνθήκες αβεβαιότητας που επικρατούν διεθνώς. Σύμφωνα με μελέτη της Εθνικής Τράπεζας, πωλήσεις – και μάλιστα αποπληθωρισμένες – θα παραμείνουν ανοδικά για το σύνολο του 2023. Οι αναλυτές της τράπεζας εκτιμούν ετήσιο ρυθμό αύξησης των πωλήσεων, σε σταθερές τιμές, 7% για το 2023 και 4%-5% για το 2024. Οι συνολικέςπωλήσεις από όλους τους κλάδους αναμένεται να φτάσουν τα 410 δισ. ευρώ το 2024 από 260 δισ. ευρώ κατά το προ-πανδημικό 2019.

Οι πωλήσεις του επιχειρηματικού τομέα το 2022 στην Ελλάδα παρουσίασαν σημαντική ανάπτυξη, ξεπερνώντας κατά 31% το προ-πανδημικό επίπεδο σε αξία και κατά 11% σε όγκο. Εμφανής ήταν η ενίσχυση της δυναμικής στη διάρκεια όλου του έτους με το τέταρτο τρίμηνο να σημειώνει υψηλότερες πωλήσεις κατά 15% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2019 και καταγράφοντας την τρίτη μεγαλύτερη άνοδο στις χώρες της ΕΕ.

Κινητήριες δυνάμεις ήταν ο κλάδος των κατασκευών, όπου η δραστηριότητα στην Ελλάδα καταγράφει την κορυφαία επίδοση στην ΕΕ, αλλά και της υψηλής τεχνολογίας, η οποία επιδεικνύει αυξημένη εξωστρέφεια. Παράλληλα, ο κλάδος της υψηλής τεχνολογίας εμφανίζει τα πρώτα σημάδια τάσεων σύγκλισης με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Εξαιρετικά ελπιδοφόρο είναι το γεγονός ότι η δυναμική των δύο αυτών τομέων αρχίζει να διαχέεται με ένταση στα ευρύτερα clusters κατασκευών (όπως αρχιτέκτονες, μέταλλα, ορυκτά) και υψηλής τεχνολογίας (όπως δραστηριότητες έρευνας και ανάπτυξης).

Το 2023 ξεκίνησε με τις αποπληθωρισμένες πωλήσεις να σημειώνουν ετήσια άνοδο 15% κατά τον πρώτο μήνα του έτους επιβεβαιώνοντας ότι ο επιχειρηματικός τομέας παραμένει ανθεκτικός, ενώ εκτιμάται να παραμείνει η ανάλογη πορεία τους επόμενους μήνες και το 2024. Επίσης η κλαδική δομή του ελληνικού επιχειρείν θα συνεχίσει την πορεία σταδιακής σύγκλισης με την ΕΕ, στηρίζοντας εμμέσως τους εξωστρεφείς τομείς αγαθών και υπηρεσιών. Οι κλάδοι που το 4ο τρίμηνο του 2022 αναπτύχθηκαν με ρυθμό χαμηλότερο του μέσου όρου του επιχειρηματικού τομέα κατάφεραν στην πλειοψηφία τους να ξεπεράσουν το προ-πανδημικό τους επίπεδο. Συγκεκριμένα  «παραδοσιακοί» κλάδοι της βιομηχανίας (όπως τα τρόφιμα), αν και δυσκολεύονται να ακολουθήσουν τη δυναμική των ταχέως αναπτυσσόμενων κλάδων του ελληνικού επιχειρείν, ξεπερνούν ήδη τα επίπεδα του 2019, ενώ οι  μεγάλοι κλάδοι του λιανικού και χονδρικού εμπορίου, αν και δεν εντυπωσιάζουν με την επίδοσή τους, κατάφεραν να ξεπεράσουν τα προ-πανδημίας επίπεδα επιβεβαιώνοντας έτσι την επιστροφή στην κανονικότητα της καταναλωτικής συμπεριφοράς.