Κλισέ, αλλά εν προκειμένω απαραίτητο: υπάρχουν παράξενες ταινίες που ή δέχεσαι αμέσως να μπεις στον κόσμο τους και τις ακολουθείς ευλαβικά ή σε αποκλείουν αμέσως από τον κόσμο τους και δεν τις ακολουθείς καθόλου. Η ταινία «Ο Μπο φοβάται» (Beau is afraid, ΗΠΑ / Φινλανδία / Καναδάς, 2022) ανήκει νομίζω ακριβώς σε αυτή την «κατηγορία» διχασμού. Εξαιρετικά δυσάρεστη, εξαιρετικά δυσνόητη, εξαιρετικά χαοτική αλλά και… εξαιρετική ταινία, η καλύτερη του Αρι Αστερ, ενός πραγματικά ταλαντούχου νεαρού αμερικανού σκηνοθέτη που έγινε πολύ γνωστός πριν από μερικά χρόνια με το παγανιστικό θρίλερ (και όχι μόνο) «Μεσοκαλόκαιρο». Εδώ, βρίσκεται στην καλύτερη ως σήμερα, στιγμή του. Ενας αγνώριστος Χοακίν Φίνιξ, παχύς, με αραιά λευκά μαλλιά και ένα αγωνιώδες βλέμμα καθόλη τη διάρκεια της ταινίας, υποδύεται το κεντρικό πρόσωπο της ιστορίας, τον Μπο, που όντως φοβάται τους πάντες με πρώτο τον εαυτό του. Το «ταξίδι» του, ταξίδι στην κυριολεξία, είναι σαν να βλέπεις την «Αλίκη στη Χώρα των Θαυμάτων» ακούγοντας στη διαπασών Black Sabbath με ακουστικά. Τα προφανή είναι ότι ο Μπο πνίγεται στις ενοχές του σε σχέση με όλα. Τα μη προφανή, είναι βεβαίως τα γιατί και ο Αστερ σκαλίζει την ψυχή του Μπο μέχρι εκεί που δεν πάει άλλο για να τα βρει. Με μια δημιουργική ελευθερία που κυριολεκτικά βγάζει μάτι ξεπερνώντας τα όρια της αυθαιρεσίας, ο σκηνοθέτης μεταφέρεται στον χρόνο, «παίζει» με τη φαντασία και την πραγματικότητα, βάζει στο ίδιο μίξερ το ονειρικό και το αληθινό και φτιάχνει κάτι πέρα για πέρα πρωτότυπο, ευφάνταστο μα και… εξουθενωτικό. Και μέσα σε όλα αυτά σχολιάζει δεκάδες φαινόμενα της εποχής μας, από την άνευ λόγου βία μέχρι την απεραντοσύνη της μοναχικότητας, από την οπτικοακουστική τρέλα που συνδέεται με την κινητή τηλεφωνία μέχρι τις οικογενειακές αξίες που δείχνουν ανύπαρκτες. Το «Ο Μπο φοβάται» δεν είναι ταινία, είναι εμπειρία και ως τέτoια μπορεί κανείς, με την ίδια όρεξη, να παρακολουθήσει και τα 178 λεπτά διάρκειάς της. Αρκεί να αφήσει κι αυτός ελεύθερο τον εαυτό του και να μπει στον μυστήριο αλλά και αληθινό κόσμο της.
Το παρόν άρθρο, όπως κι ένα μέρος του περιεχομένου από tanea.gr, είναι διαθέσιμο μόνο σε συνδρομητές.
Είστε συνδρομητής; Συνδεθείτε
Ή εγγραφείτε
Αν θέλετε να δείτε την πλήρη έκδοση θα πρέπει να είστε συνδρομητής. Αποκτήστε σήμερα μία συνδρομή κάνοντας κλικ εδώ