Θα ήταν μια σημαντική εξέλιξη για την ελληνική οικονομία η ανακοίνωση από την ΕΛΣΤΑΤ για τη μεταμόρφωση του μέχρι πριν από λίγες ημέρες εκτιμώμενου πρωτογενούς ελλείμματος σε οριακό πρωτογενές πλεόνασμα ποσού 273 εκατ. ευρώ το 2022. Μάλιστα, η θετική αυτή εξέλιξη χαρακτηρίστηκε ως επιτυχία από τον υπουργό και τον αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών Χρήστο Σταϊκούρα και Θόδωρο Σκυλακάκη αντίστοιχα.
Θα ήταν, πράγματι, μεγάλη επιτυχία η εξέλιξη αυτή, αν είναι μια θαυμαστή οβιδιακή μεταμόρφωση της τελευταίας στιγμής, καθώς, όπως προκύπτει από τον παρατιθέμενο πίνακα, τόσο οι εκτιμήσεις του κρατικού προϋπολογισμού για το 2023 που ψηφίστηκε τον περασμένο Δεκέμβριο, όσο και το Δελτίο Στοιχείων της Γενικής Κυβέρνησης που έδωσε στη δημοσιότητα το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους τον περασμένο Φεβρουάριο παρουσίαζαν ότι το πρωτογενές αποτέλεσμα θα ήταν αρνητικό (-3,5 δισ. ευρώ και -288 εκατ. ευρώ αντίστοιχα), με σημαντικές αποκλίσεις σε έσοδα και δαπάνες γενικής κυβέρνησης!
Στις 21 Απριλίου 2023, η ΕΛΣΤΑΤ ανακοίνωσε το οριακό αυτό πρωτογενές πλεόνασμα, ενώ είχε προηγηθεί τον Μάρτιο του 2023 το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής με την έκθεσή του για το τέταρτο τρίμηνο του 2022, στην οποία εκφραζόταν «η πιθανότητα πως το πρωτογενές αποτέλεσμα του 2022 θα κλείσει σε θετικό έδαφος, με τη μεθοδολογία ESA, δηλαδή αφού συμπεριληφθούν και τα έσοδα από ANFA και SMP». Πρόκειται για έσοδα που προέρχονται από τη διακράτηση ομολόγων του Δημοσίου στα χαρτοφυλάκια των Κεντρικών Τραπεζών του Ευρωσυστήματος (ANFA και SMP), τα οποία τα μνημονιακά προγράμματα τα προόριζαν για μείωση του χρέους και όχι για δημιουργία του περιβόητου… «δημοσιονομικού χώρου», δηλαδή πλεονασμάτων! Στον κρατικό προϋπολογισμό 2023 (σελίδα 99) επισημαίνεται ότι το ποσό που εντάχθηκε τελικά στα έσοδα του 2022 ανέρχεται σε 748 εκατ. ευρώ, αλλά δεν είχε προβλεφθεί κατά την κατάρτισή του, ούτε αναφέρεται στα μηνιαία Δελτία Γενικής Κυβέρνησης!
Πάντως, η ΕΛΣΤΑΤ και στην παραπάνω ανακοίνωση εκφράζει, όπως πάντα, τις επιφυλάξεις της τονίζοντας ότι τα στοιχεία όχι μόνο για το 2022, αλλά και για το 2020 και 2021 είναι προσωρινά και ότι «αναμένεται να αναθεωρηθούν, όταν καταστούν διαθέσιμα τα πρωτογενή δημοσιονομικά στοιχεία εσόδων και δαπανών».
Και δεν είναι ούτε η πρώτη ούτε η τελευταία παράλειψη ή μη τήρηση των αρχών που απορρέουν από το άρθρο 79 παρ. 2 του Συντάγµατος και που συνεχώς και επιμόνως επισημαίνει το Ελεγκτικό Συνέδριο, με ευρήματα για πλημμέλειες, υπερβάσεις και άλλα «τερτίπια». Πρόκειται για τις γνωστές αρχές της, της καθολικότητας, της ετήσιας διάρκειας, της ειδικότητας των πιστώσεων και της ακρίβειας (κάθε πρόβλεψη να είναι ειλικρινής και ακριβής).
Παράβαση των αρχών αυτών αποτελούν, μεταξύ πολλών, οι απλήρωτες ή εκκρεμείς ή ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις από επιστροφές φόρων και ληξιπρόθεσμες οφειλές από απλήρωτα τιμολόγια, αλλά και το συνεχιζόμενο άγος της προκλητικής παράλειψης εφαρμογής επί έναν χρόνο της σχετικής απόφασης του Συμβουλίου της Επικρατείας για καταβολή στους συνταξιούχους των αναδρομικών 2,5 δισ. ευρώ (επί συνόλου 30 δισ. ευρώ) που αφορούν ένα μέρος (εντεκάμηνο) της λεηλασίας που έγινε στις συντάξεις από το ίδιο το κράτος πριν από 11 και 10 χρόνια (βλέπε ενδεικτικά παρατιθέμενο πίνακα).
Ολα αυτά δεν θα συνέβαιναν αν είχε ολοκληρωθεί η σημαντική Λογιστική Μεταρρύθμιση της Γενικής Κυβέρνησης και της Κεντρικής ∆ιοίκησης, η οποία θεσµοθετήθηκε το 2014, αλλά, ενώ είχε καθοριστεί να εφαρμόζεται από την 1η Ιανουαρίου 2023, τελικά μετατέθηκε για το… 2025, μολονότι, μεταξύ άλλων, θα αναβαθμιζόταν ουσιωδώς η ποιότητα της πληροφόρησης στη Βουλή, στους διεθνείς οργανισμούς και, φυσικά, σε εκείνους που δίνουν λεφτά (φορολογούµενοι, επενδυτές, δανειστές κ.λπ.).
Τώρα διαβάζω ότι το άγος αυτό θα συνεχιστεί και την επόμενη τετραετία, καθώς σε κυβερνητικά προγράμματα υπάρχει η υπόσχεση για καταβολή των αναδρομικών από το… 2024 και με… δόσεις.
Ζήσε, μαύρε μου συνταξιούχε, να φας τριφύλλι εν τόπω… χλοερώ…