Υπάρχει το πορτρέτο της Λύσσας στην ιστορία της τέχνης; Και πώς απέδωσαν οι καλλιτέχνες της αρχαιότητας την Ανάγκη, την Ποινή και τη Μανία; Τις απαντήσεις υπόσχεται να δώσει η νέα έκθεση που ετοιμάζει το Μουσείο Ακρόπολης υπό τον τίτλο «ΝοΗΜΑΤΑ. Προσωποποιήσεις και αλληγορίες από την αρχαιότητα στο σήμερα» και έτυχε θετικής γνωμοδότησης κατά τη χθεσινή συνεδρίαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου.
Περίπου 160 έργα γλυπτικής, κεραμικής, ζωγραφικής, μεταλλοτεχνίας – ανάμεσά τους 44 από μουσεία της Ελλάδας, ιδρύματα και ιδιωτικές συλλογές καθώς και 79 από μουσεία της Ιταλίας, το Βρετανικό, το Πράδο και το Ιστορίας της Τέχνης της Βιέννης – θα συνθέσουν «μια δύσκολη έκθεση», όπως ανέφερε ο γενικός διευθυντής του μουσείου, εμπνευστής και επιμελητής της, Νίκος Σταμπολίδης. «Δεν πρόκειται για έναν διάλογο ανάμεσα σε αρχαιότητες και έναν εικαστικό δημιουργό, αλλά για μια “τετραλογία” που εξερευνά το θέμα των προσωποποιήσεων και των αλληγοριών από την αρχαιότητα, το Βυζάντιο, την Αναγέννηση και τη σύγχρονη τέχνη».
Επί της υποδοχής στα προγραμματισμένα εγκαίνια της 1ης Δεκεμβρίου θα βρίσκεται «Ο Κρόνος που τρώει το παιδί του» (1638) του Ρούμπενς, που θα ταξιδέψει από τη Μαδρίτη. Το ψηφιδωτό «Θέρος» από το Μουσείο της Θεσσαλονίκης μαζί με τις «Τέσσερις εποχές» όπως τις είδε ο Γιάννης Τσαρούχης θα συνυπάρξουν με την «Αφρική» (ή τη «Νουμιδία») όπως αποτυπώθηκε σε νόμισμα του 1ου αι. π.Χ. και τα «πρόσωπα» της Περσίας και της Αιγύπτου που αποδόθηκαν σε κώδικα, ο οποίος φυλάσσεται στην Ιερά Μονή Ιβήρων. Παρόντες στον χώρο περιοδικών εκθέσεων θα είναι, εκτός άλλων, ο με εφηβικό κορμί χάλκινος Υπνος των ελληνιστικών χρόνων, η φτερωτή Εριδα, η Δίκη και η Αδικία, η Ανάγκη και η Μανία, αλλά και ο Φθόνος, η Ευδαιμονία και η Πανδαισία όπως αποτυπώθηκαν σε αγγεία και ειδώλια. Η Αρετή επίσης και η Ευγένεια όπως τις «είδε» ο βενετός ανανεωτής της παράδοσης της τοιχογραφίας Τιέπολο (1740-1750), η Ζήλια στο έργο του αναγεννησιακού ζωγράφου Τζανμπατίστα Μπελίνι και η Συκοφαντία όπως αποδόθηκε από το εργαστήριο του Σάντρο Μποτιτσέλι.
Από το Βρετανικό
Και ενώ έμεινε ανοιχτό το ενδεχόμενο να ταξιδέψει στην Αθήνα κάποια εκδοχή της «Κραυγής» του Μουνκ από το Οσλο, την άδεια εισόδου των οκτώ δανείων από το Βρετανικό καλείται κατ’ εξαίρεση να υπογράψει ο/η επόμενος/η υπουργός Πολιτισμού, και όχι η προϊσταμένη της Γενικής Διεύθυνσης Αρχαιοτήτων και Πολιτιστικής Κληρονομιάς, όπως ισχύει κατά κανόνα. Η εξαίρεση, που δεν συμπεριλήφθηκε στη γνωμοδότηση, θα εφαρμοστεί επειδή η πολιτική της Ελλάδας είναι τα δημόσια μουσεία να μη δανείζονται αντικείμενα από το Βρετανικό στο πλαίσιο της διεκδίκησης των Γλυπτών του Παρθενώνα. Γι’ αυτό η αρμόδια διεύθυνση του ΥΠΠΟ εισηγήθηκε αρνητικά. Η ήδη θετική ανταπόκριση του Βρετανικού Μουσείου, όμως, η θέση του Ν. Σταμπολίδη ότι δεν θα είναι εύκολο να καλυφθούν τα κενά, αλλά και το γεγονός ότι η διεκδίκηση των Γλυπτών δεν επιλύεται μεταξύ των δύο μουσείων είχαν ως αποτέλεσμα την ομόφωνη θετική γνωμοδότηση.
n Επιχείρηση αποσυμφόρησης στην είσοδο των επισκεπτών στην Ακρόπολη – που υποδέχεται κατά μέσο όρο 17.000 άτομα ημερησίως – ξεκινά το υπουργείο Πολιτισμού με την αναβάθμιση και επαναλειτουργία των αυτόματων πωλητών εισιτηρίων και την τοποθέτηση νέων. Συνολικά επτά μηχανήματα θα τεθούν σε λειτουργία – τέσσερα στην κεντρική είσοδο και τρία στην είσοδο της Νότιας Κλιτύος. Οι εργασίες αναβάθμισης και η εγκατάσταση εκτιμάται ότι δεν θα έχουν ολοκληρωθεί πριν από το τέλος Ιουλίου.