Με συγκρατημένη αισιοδοξία έπεσε η αυλαία της φετινής Art Basel, μίας από τις κορυφαίες φουάρ του κόσμου, χωρίς ωστόσο να καταφέρει να ανατρέψει πλήρως την ανησυχία που επικρατεί στην αγορά της τέχνης και την οποία γεννούν τόσο το κλίμα γεωπολιτικής αβεβαιότητας, όσο και τα υψηλά επιτόκια σε συνδυασμό με τον πληθωρισμό. Στη 53η Art Basel παρούσες ήταν 284 γκαλερί που ειδικεύονται στην τέχνη του 20ού και 21ου αιώνα όπως και πολλοί μεγάλοι συλλέκτες, ωστόσο η πολυκοσμία και η φασαρία, όπως αναφέρθηκε σε πολλά άρθρα του διεθνούς Τύπου, ήταν αντιστρόφως ανάλογη των πωλήσεων. Ενα από τα χαρακτηριστικά της φετινής διοργάνωσης ήταν ότι σε πολλά περίπτερα προσφέρονταν προς πώληση σπουδαία – ορισμένα και μουσειακού επιπέδου – έργα, τα οποία προέρχονταν από ιδιωτικές συλλογές. Πρόκειται για μια τάση που διαμορφώνεται τα τελευταία χρόνια καθώς αρκετοί συλλέκτες αναζητούν εναλλακτικούς – πέραν των καθιερωμένων δημοπρασιών – τρόπους για να πωλήσουν ορισμένα κομμάτια από τη συλλογή τους, αποφεύγοντας έτσι την πιθανότητα το έργο να αλλάξει χέρια στη χαμηλότερη τιμή εκτίμησης που έχει ορίσει ο οίκος. Ορισμένοι εκ των συμμετεχόντων έκαναν λόγο για αύξηση έως και 40% του τζίρου τους συγκριτικά με την προηγούμενη χρονιά, γεγονός που αποδίδεται και στα χωρίς περιορισμούς (λόγω της πανδημίας) ταξίδια ιδιαιτέρως των συλλεκτών από την Ασία.

Μια ελαιογραφία

με υπογραφή Μπάνκσι

Για πρώτη φορά βγαίνει σε δημοπρασία μια ελαιογραφία με την υπογραφή του γνωστού ακτιβιστή καλλιτέχνη, Μπάνκσι. Το έργο υπό τον τίτλο «Τέλος κυκλοφοριακής συμφόρησης» απεικονίζει μια ποιμενική σκηνή και μια πινακίδα για το κάποτε νέο σύστημα χρέωσης για τα αυτοκίνητα που εισέρχονται σε ορισμένα σημεία του Λονδίνου. Ανήκει στη συλλογή του βρετανού σχεδιαστή μόδας σερ Πολ Σμιθ και θα πωληθεί από τους Bonhams στο Λονδίνο στις 29 Ιουνίου. Το έργο αποκτήθηκε από τον σχεδιαστή τη χρονιά της δημιουργίας του, το 2004, και η εκτίμηση έχει οριστεί στα 2,3 εκατ. δολάρια. Την τελική τιμή δεν διαμόρφωσε μόνο το γεγονός ότι είναι ένα από τα σημαντικά, όπως χαρακτηρίζεται από τον οίκο, έργα του Μπάνκσι, αλλά και το γεγονός ότι προέρχεται από τη συγκεκριμένη συλλογή. Είναι η δεύτερη φορά που ο Πολ Σμιθ βγάζει στο σφυρί έργο του εν λόγω καλλιτέχνη. Η προηγούμενη ήταν από τους Christie’s στη Νέα Υόρκη το 2021, όταν το «Ηλιοτρόπια από το βενζινάδικο» πωλήθηκε για 14,5 εκατ. δολάρια, εντός του πλαισίου της αρχικής εκτίμησης.