«ΤΑ ΝΕΑ» απευθύνθηκαν και στη Fraport, η οποία διαχειρίζεται συνολικά 14 περιφερειακά ελληνικά αεροδρόμια, μεταξύ των οποίων και κάποια από τα πλέον δημοφιλή, ιδίως τους καλοκαιρινούς μήνες, όπως αυτά της Μυκόνου και της Σαντορίνης. Για το δεύτερο, μάλιστα, έχουν ήδη καταγραφεί καταγγελίες επιβατών για πολύωρες καθυστερήσεις. Σύμφωνα με τον υπεύθυνο Εταιρικής Επικοινωνίας της Fraport Greece Σάββα Καραγιάννη, το καλοκαίρι η κίνηση είναι αυξημένη και υπάρχουν πάρα πολλοί παράγοντες που μπορούν να οδηγήσουν σε καθυστερήσεις, ενώ ισχύει και το domino effect, δηλαδή αν καθυστερήσει μία ή δύο πτήσεις το πρόβλημα συνεχίζεται και διογκώνεται και στις επόμενες. «Γενικότερα, ό,τι έχει να κάνει με τον έλεγχο της εναέριας κυκλοφορίας δεν αφορά τις υπηρεσίες που άπτονται του αεροδρομίου, αυτές ανήκουν στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, και συγκεκριμένα στην Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας που εποπτεύει την ΥΠΑ και εμάς. Στα αεροδρόμια τα οποία λειτουργούμε και διαχειριζόμαστε εμείς, προφανώς θα μπορούσαν τα πράγματα να είναι καλύτερα αναφορικά με τη στελέχωσή τους από ανθρώπους οι οποίοι κάνουν αυτή τη δουλειά. Μιλάω για ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας που δεν ανήκουν στο δικό μας δυναμικό. Εμείς έχουμε υπό την ευθύνη μας το υπόλοιπο κομμάτι λειτουργίας, αλλά όπως και στα υπόλοιπα αεροδρόμια ο έλεγχος πτήσεων και εναέριας κυκλοφορίας ανήκει στο Δημόσιο, και δη στην ΑΠΑ και στην ΥΠΑ. Αυτή η υπηρεσία είναι υποστελεχωμένη, αλλά γίνονται προσπάθειες ώστε αυτό να έρθει σε ισορροπία, είτε με εκπαιδεύσεις νέων ανθρώπων είτε με προσλήψεις».

«Ο,τι περνά από

το χέρι μας το κάνουμε»

Ο υπεύθυνος Εταιρικής Επικοινωνίας της Fraport Greece σημειώνει χαρακτηριστικά πως η καλοκαιρινή σεζόν δεν μπορεί να λειτουργήσει όπως η χειμερινή σεζόν και πως πρέπει να υπάρχει μια ισορροπία, ενώ προσθέτει ότι τα πράγματα πάνε καλά, δεδομένου ότι όλοι κάνουν ό,τι καλύτερο μπορούν για να εξυπηρετήσουν την αυξημένη ζήτηση. Το κακό, σύμφωνα με τον ίδιο, είναι ότι πολλές φορές ο προγραμματισμός πτήσεων διαφοροποιείται για διάφορους λόγους από τον αρχικό σχεδιασμό, με αποτέλεσμα να φτάνουν αρκετά κοντά χρονικά περισσότερες πτήσεις από όσο μπορεί «να αντέξει το σύστημα».

«Από την πλευρά του φορέα που διαχειρίζεται 14 αεροδρόμια, εμείς εκπαιδεύουμε συνέχεια το προσωπικό μας και κάνουμε ό,τι καλύτερο περνάει από το χέρι μας έτσι ώστε και ο κόσμος να μην ταλαιπωρηθεί και να μπορέσει να ξεκινήσει η ταξιδιωτική του εμπειρία από την ώρα που έρχεται στο αεροδρόμιο. Πολλές φορές, βέβαια, αυτό είναι δύσκολο, γιατί είναι και καλοκαίρι, έχει πολλή ζέστη. Παρ’ όλα αυτά, συνεχίζουμε τα έργα αναβάθμισης των αεροδρομίων έτσι ώστε αυτά να μπορούν να υποδεχθούν και περισσότερες πτήσεις και μεγαλύτερο αριθμό αεροπλάνων. Ο,τι περνά από το χέρι μας το κάνουμε, απλά και εμείς έχουμε περιορισμούς στο πού μπορούμε να επέμβουμε. Δηλαδή, στο κομμάτι της εναέριας κυκλοφορίας δεν μπορούμε να επέμβουμε. Αν δεν υπάρχουν άνθρωποι οι οποίοι να μπορούν να διαχειριστούν και να κατεβάσουν και να ανεβάσουν τα αεροπλάνα, εμείς δεν μπορούμε να κάνουμε κάτι», καταλήγει ο Σάββας Καραγιάννης.

Τα παραλίγο… δυστυχήματα

Ενδεικτικά των προβλημάτων που παρουσιάζουν τα ελληνικά αεροδρόμια, σύμφωνα με τους συνδικαλιστές, είναι και τα ατυχήματα ή τα παραλίγο… δυστυχήματα που συνέβησαν το περασμένο διάστημα και ελάχιστα από αυτά έγιναν γνωστά στο ευρύ κοινό. Κάτι που αποδεικνύεται και από ανάλογο φωτογραφικό υλικό.

Ο πρόεδρος του Πανελλήνιου Συλλόγου Αερολιμενικών Μανώλης Καμηλάκης αναφέρει πως δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που στο… τσακ δεν θρηνήσαμε θύματα. «Οταν δεν έχεις έναν μηχανισμό ο οποίος να μπορεί να ελέγχει, υπάρχει πάντα ο φόβος να γίνουν πολύ άσχημα πράγματα. Εδώ είναι τριτοκοσμικές οι προδιαγραφές για εξοπλισμούς κ.λπ. Αν συμβεί τίποτα, θα καεί κόσμος, θα εγκλωβιστούν. Δεν λειτουργεί τίποτα απολύτως», προειδοποιεί.

Από την πλευρά του, πάντως, ο πρόεδρος της ΟΣΥΠΑ Κωνσταντίνος Τριανταφύλλου σημειώνει πως ναι μεν μαζί με την υποστελέχωση καταγράφεται και έλλειψη συντήρησης στα αεροδρόμια, επιμένει ωστόσο πως η ασφάλεια των πτήσεων είναι δεδομένη και αδιαπραγμάτευτη. «Αν δεν μπορώ να διαχειριστώ 100 αεροπλάνα με ασφάλεια, κατεβάζω αυτόν τον αριθμό στα 50. Και το κάνω με ασφάλεια», καταλήγει.