Με φρενήρη ρυθμό ανεβαίνουν οι τιμές της αμόλυβδης βενζίνης. Ολο τον Ιούλιο, από την αρχή μέχρι το τέλος του μήνα, η μέση πανελλαδική τιμή έχει αυξηθεί κατά 0,079 ευρώ ανά λίτρο.
Ετσι το προϊόν που επιλέγει η πλειονότητα των οδηγών για να γεμίσει το ρεζερβουάρ έχει εκτιναχθεί στα 1,942 ευρώ ανά λίτρο (30/7) από 1,863 ευρώ ανά λίτρο (1/7).
Οι τιμές καλπάζουν με εντονότερο ρυθμό στο τελευταίο δεκαήμερο του μήνα, οπότε και πήραν το μεγαλύτερο μερίδιο της αύξησης (0,054 ευρώ ανά λίτρο).
Φυσικά δεν είναι μόνο οι μεγάλες ανατιμήσεις που αποδίδονται στην καθιερωμένη κούρσα ανόδου των τιμών διυλιστηρίου της Μεσογείου αλλά και του Μπρεντ – από τα επίπεδα των 74 δολαρίων το βαρέλι στις αρχές Ιουλίου το αργό πετρέλαιο εκτινάχθηκε πάνω από τα 84 δολάρια – αλλά είναι και τα λεγόμενα «καπέλα» στις τιμές των νησιών.
Οπως προκύπτει από τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών Υγρών Καυσίμων του υπουργείου Ανάπτυξης, σχεδόν σε όλη τη νησιωτική Ελλάδα η αμόλυβδη βενζίνη πωλείται πάνω από τα 2 ευρώ ανά λίτρο και στην πλειονότητα των πρατηρίων σε Κυκλάδες, Δωδεκάνησα και Βόρειο Αιγαίο οι υψηλότερες τιμές ξεπερνούν και τα 2,20 και 2,30 ευρώ ανά λίτρο.
Η ακριβότερη βενζίνη είναι στη Μήλο με τιμή στα 2,36 ευρώ ανά λίτρο. Η διαφορά ανάμεσα σε αυτήν την τιμή με τη μέση πανελλαδική (1,942 ευρώ ανά λίτρο) φτάνει και τα 0,418 ευρώ ανά λίτρο. Οι τιμές στα νησιά, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς καυσίμων, διαμορφώνονται σε αυτά τα επίπεδα για τους εξής λόγους:
1. Είναι υψηλό το κόστος των μεταφορικών των καυσίμων.
2. Σε αρκετά νησιά δεν υπάρχει μεγάλος αριθμός εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών (σήματα), με αποτέλεσμα να μην αναπτύσσεται ανταγωνισμός.
3. Τα βενζινάδικα όπως και οι εταιρείες πετρελαιοειδών των νησιών αποκομίζουν έσοδα εποχικά. Οπότε η κατανάλωση είναι πολύ χαμηλή τους περισσότερους μήνες του χρόνου και αυξημένη μόνο εκείνους του καλοκαιριού.
4. Το μερίδιο των φόρων στην τελική τιμή, κάτι που συμβαίνει και στην ηπειρωτική Ελλάδα, αγγίζει το 60%, με αποτέλεσμα οι τιμές να φουσκώνουν.
Το καλοκαίρι
Ως είθισται διεθνώς, και όχι μόνο στη χώρα μας, η ζήτηση των καυσίμων κίνησης αυξάνεται τη θερινή περίοδο λόγω των αυξημένων μετακινήσεων των πολιτών για τις καλοκαιρινές τους διακοπές.
Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την εκτίναξη της κατανάλωσης και άρα και των τιμών στα προϊόντα του αργού πετρελαίου, δηλαδή τη βενζίνη και το ντίζελ κίνησης.
Οι αυξήσεις και οι υψηλές τιμές των καυσίμων κίνησης στην Ελλάδα εμφανίζονται σε μια περίοδο κατά την οποία είναι σε εξέλιξη τα κύματα εξόδου των κατοίκων των αστικών κέντρων για τους τόπους των διακοπών τους. Ετσι, υπάρχει αυξημένη ζήτηση σε καύσιμα και ανεβαίνουν και οι τιμές. Βέβαια, όσοι επιλέγουν να ταξιδέψουν με τα αυτοκίνητά τους επιβαρύνονται υπέρμετρα.
Το πλαφόν
Στην ελληνική αγορά υπάρχει εδώ και πάνω από έναν χρόνο και η ιδιομορφία με το πλαφόν στα περιθώρια κέρδους των πρατηριούχων και της εμπορίας πετρελαιοειδών.
Το αποτέλεσμα αυτής της στρέβλωσης, όπως την έχουν αποκαλύψει «ΤΑ ΝΕΑ» με πρόσφατο ρεπορτάζ, είναι ο κλάδος να έχει κολλήσει στο ανώτατο επιτρεπόμενο σημείο. Ετσι είτε πέφτουν είτε ανεβαίνουν οι τιμές πρατηριούχοι και εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών θα κερδίζουν το ίδιο…
Πρόσφατα η κυβέρνηση με νόμο παράτεινε αυτό το πλαφόν μέχρι το τέλος του 2023.