Ολα τα ρεκόρ έχουν σπάσει το τελευταίο διάστημα οι παραγγελίες για νεότευκτα πλοία, με αποτέλεσμα το order book να ανέρχεται σήμερα σε δυσθεώρητα ύψη, καθώς οι μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες του κόσμου «σπρώχνουν» τα απροσδόκητα πανδημικά τους κέρδη σε νέες ναυπηγήσεις σε πρωτοφανή κλίμακα.
Εταιρείες-κολοσσοί στον κλάδο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, όπως η MSC Mediterranean Shipping Co, η AP Moller-Maersk A/S, η CMA CGM SA και η Hapag-Lloyd AG, όλες υποστηριζόμενες από ευρωπαίους δισεκατομμυριούχους, ξοδεύουν τα κέρδη-ρεκόρ που συγκεντρώθηκαν κατά τη διάρκεια της υγειονομικής κρίσης για να καθελκύσουν νέες μονάδες κυρίως από τη Νότια Κορέα και ναυπηγεία της Κίνας. Αυτό, σύμφωνα με το Bloomberg, φτάνει στο ιστορικά υψηλό επίπεδο των 90 δισ. δολαρίων.
Ωστόσο, όπως επισημαίνουν αναλυτές, αυτό καθιστά μια βιομηχανία γνωστή για τους διαρκείς κύκλους άνθησης και κατάρρευσης πιο ευάλωτη σε μια ύφεση. Καθώς η παλίρροια έχει γυρίσει και οι ναύλοι φλερτάρουν με επίπεδα κάτω από το σημείο καμπής, επανεμφανίζονται οι φόβοι για πλεονάζουσα χωρητικότητα. «Εχουν παραγγελθεί πάρα πολλά μεγάλα containerships» δηλώνει ο Erik I Lassen, διευθύνων σύμβουλος της Danish Ship Finance A/S, μιας εταιρείας που χρηματοδοτεί ναυτιλιακές εταιρείες.
Ο ίδιος σημειώνει ότι οι παραδόσεις ξεκινούν τώρα σε μια περίοδο που οι αλυσίδες εφοδιασμού λειτουργούν πιο ομαλά και η ζήτηση για εμπορευματικές μεταφορές έχει επιστρέψει στα προ πανδημίας επίπεδα. «Θα υπάρξουν πλοιοκτήτες εκεί έξω που θα έχουν απλωθεί παραπάνω απ’ όσο θα έπρεπε. Αν και τα τελευταία δύο χρόνια ήταν κερδοφόρα για τη ναυτιλία, τα συσσωρευμένα κέρδη δεν είναι αρκετά για να χρηματοδοτήσουν την επένδυση σε νέα τεχνολογία και πλοία την επόμενη δεκαετία» προσθέτει χαρακτηριστικά.
Oι προοπτικές
Την ώρα που οι προοπτικές γίνονται ολοένα και πιο νεφελώδεις για τους μεγιστάνες, οι εταιρείες τους έχουν ξεκινήσει μια σειρά αρνητικών προβλέψεων για τους επόμενους μήνες. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, η γαλλική CMA CGM, που ελέγχεται από τον δισεκατομμυριούχο Rodolphe Saade και την οικογένειά του, η οποία την περασμένη εβδομάδα προειδοποίησε για επιδείνωση των συνθηκών της αγοράς, σημειώνοντας ότι η νέα αυξημένη χωρητικότητα του στόλου «είναι πιθανό να επιβαρύνει τους ναύλους».
Από την πλευρά του το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο προβλέπει ότι οι όγκοι του εμπορίου θα αυξηθούν μόλις κατά 2% φέτος, μια απότομη επιβράδυνση από το εκτιμώμενο 5,2% το 2022.
Με φόντο αυτό το σκηνικό, το βιβλίο παραγγελιών για νέα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων διευρύνεται με ταχύτητα… φωτός. Σύμφωνα με στοιχεία της Drewry Maritime Research βρίσκονται υπό παραγγελία 890 πλοία από την 1η Ιουλίου, ή το 28% της τρέχουσας χωρητικότητας παγκοσμίως, μετρούμενης σε ισοδύναμες μονάδες εμπορευματοκιβωτίων 20 ποδών TEU’s.
Οι παραδόσεις
Μόνο οι παραδόσεις φέτος αναμένεται να προσθέσουν 1,75 εκατομμύρια TEU’s, ή περίπου το 6,6% του συνολικού στόλου. Η καθαρή νέα χωρητικότητα αναμένεται να αυξηθεί κατά ρεκόρ 1,82 εκατομμυρίων TEU’s το επόμενο έτος και 1,4 εκατ. το 2025 για να φτάσει τα 30,5 εκατομμύρια TEU’s, μια αύξηση σχεδόν κατά 55% σε σχέση με μια δεκαετία νωρίτερα.
Σε επίπεδο εταιρειών η Maersk παρήγγειλε τον περασμένο μήνα έξι containerships με καύσιμο τη μεθανόλη, ανεβάζοντας τον συνολικό αριθμό σε 25.
Στο τέλος του περασμένου έτους, η Hapag-Lloyd είχε στο βιβλίο παραγγελιών 15 νέες ναυπηγήσεις, ενώ η CMA CGM έχει δημιουργήσει το δεύτερο μεγαλύτερο βιβλίο παραγγελιών στον κόσμο. «Τα τελευταία χρόνια η liner με έδρα τη Μασσαλία ήταν εξαιρετικά επιθετική όσον αφορά τις νέες ναυπηγήσεις» ανέφερε η Alphaliner, επισημαίνοντας ταυτόχρονα πως η επέκταση του στόλου της MSC στην πρώτη θέση οφείλεται εν μέρει στις αγορές μεταχειρισμένων πλοίων.