Με 12 σύγχρονες – έγχρωμες ψηφιακές κάμερες, οι οποίες αναμένεται να εγκατασταθούν σύντομα σε στρατηγικά σημεία πολυσύχναστων δρόμων της πρωτεύουσας, θα επιχειρήσει ο Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών της Αθήνας (ΟΑΣΑ) να βάλει τάξη στις λεωφορειολωρίδες που παραβιάζονται συστηματικά από οδηγούς ΙΧ, φορτηγών και ταξί.
Οι πρώτες 12 κάμερες που θα εγκατασταθούν στο κέντρο της Αθήνας και θα δουλεύουν σε 24ωρη βάση, εκτός της φωτογραφικής καταγραφής των παραβιάσεων των λεωφορειοδρόμων, θα φέρουν και ειδικά ραντάρ που θα εντοπίζουν τις παραβιάσεις των ορίων ταχύτητας (κυρίως τις νυχτερινές ώρες), με τις κλήσεις να αποστέλλονται στα σπίτια των παραβατών.
Οι κάμερες επανέρχονται έπειτα από πολύ καιρό στο δίκτυο των λεωφορειοδρόμων της Αθήνας, που ανέρχεται σε περίπου 51 χιλιόμετρα. Στο μέτρο αυτό οδήγησε η ενίσχυση του κυκλοφοριακού προβλήματος στην πρωτεύουσα. Στόχος των αρμοδίων του ΟΑΣΑ είναι η αποτελεσματική διαχείριση της κυκλοφορίας, η αναβάθμιση των υπηρεσιών των μέσων μαζικής μεταφοράς και η βελτίωση της ποιότητας ζωής των πολιτών.
Ο ΟΑΣΑ βρίσκεται ήδη σε διαδικασία προμήθειας των πρώτων 12 νέων ψηφιακών καμερών που θα καταγράφουν τις παραβάσεις στις Αποκλειστικές Λωρίδες Λεωφορείων (ΑΛΛ). Οι κάμερες θα συνοδεύονται από ισάριθμους θαλάμους υποδοχής, όπως προβλέπει σχετική σύμβαση με εξειδικευμένη εταιρία.
Για τη λειτουργία του συστήματος των νέων καμερών, θα λειτουργήσουν και δύο σταθμοί εργασίας σε αντίστοιχες Διευθύνσεις της Τροχαίας, όπου θα γίνεται η επεξεργασία των καταγραφικών στοιχείων των καμερών, η έκδοση και η αποστολή των βεβαιώσεων παραβάσεων στους οδηγούς.
Η βεβαίωση και καταγραφή των παραβάσεων των ορίων ταχύτητας θα γίνεται από τα ραντάρ που θα φέρουν οι κάμερες, που θα λειτουργούν ταυτοχρόνως με το σύστημα φωτογράφισης των οχημάτων.
Πού θα λειτουργούν κάμερες
Οι δώδεκα θέσεις, στις οποίες θα τοποθετηθούν οι νέες ψηφιακές κάμερες, επιλέχθηκαν σε συνεργασία με την Τροχαία, λόγω του ιδιαίτερου ενδιαφέροντος που παρουσιάζουν κάποιες κεντρικές λεωφόροι. Σε όλες τις θέσεις θα υπάρχουν εγκατεστημένες προειδοποιητικές πινακίδες.
Συγκεκριμένα, οι νέες κάμερες θα εγκατασταθούν ως εξής:
* Στη Λεωφόρο Βασιλίσσης Σοφίας: 5 κάμερες
* Στη Λεωφόρο Κηφισίας: 1 κάμερα
* Στη Λεωφόρο Μεσογείων: 3 κάμερες
* Στη Λεωφόρο Αλεξάνδρας: 3 κάμερες
Ο ΟΑΣΑ, ανά τακτά χρονικά διαστήματα, θα παραδίδει στις Διευθύνσεις Τροχαίας το κρυπτογραφημένο υλικό που θα συλλέγουν οι νέες ψηφιακές κάμερες, ενώ στη συνέχεια τα αρμόδια όργανα θα βεβαιώνουν τις τροχαίες παραβάσεις και θα αποστέλλουν τις κλήσεις στο σπίτι των παραβατών οδηγών.
Το σύστημα ελέγχου ταχύτητας (ραντάρ + φωτογραφική κάμερα) θα λειτουργεί επί 24ώρου βάσεως και θα είναι τοποθετημένο σε στύλους – καμπίνες, καταγράφοντας την ταχύτητα όλων των διερχομένων οχημάτων.
Κάθε όχημα που θα παραβιάζει τις λεωφορειολωρίδες ή τα όρια ταχύτητας θα καταγράφεται σε φωτογραφία. Ειδικότερα, στη φωτογραφία θα εμφανίζονται: η ταχύτητα κίνησης, το σημείο / λωρίδα της παράβασης, η κατεύθυνση, η ημερομηνία, η ώρα, καθώς και κάθε στοιχείο που κρίνεται απαραίτητο για την τεκμηρίωση της παράβασης.
Σύμφωνα με τους αρμοδίους του ΟΑΣΑ, η φύλαξη των λεωφορειολωρίδων θα συμβάλει στην καλύτερη και γρηγορότερη μετακίνηση του επιβατικού κοινού.
Οι «έξυπνοι τροχονόμοι»
Σε επόμενο στάδιο εξετάζεται η καθιέρωση των «έξυπνων ψηφιακών τροχονόμων», που θα «κυκλοφορούν» στους δρόμους μαζί με τα υπόλοιπα οχήματα, καταγράφοντας «αθόρυβα» τροχαίες παραβάσεις, όπως π.χ. εάν κάποιος φοράει ζώνη ασφαλείας ή μιλάει στο κινητό του τηλέφωνο, ακόμα και εάν το όχημά του είναι ασφαλισμένο και έχει περάσει από ΚΤΕΟ.
Πρόκειται για την εφαρμογή ενός νέου ολοκληρωμένου συστήματος ελέγχου των τροχαίων παραβάσεων και επιβολής των κυρώσεων – προστίμων στους παραβάτες του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), το οποίο θα παρακολουθεί την όλη διαδικασία μέχρι την ολοκλήρωσή της. Το σύστημα θα βασίζεται σε ευφυείς υποδομές, παρέχοντας ακόμα και τη δυνατότητα της ψηφιακής ενημέρωσης των Αρχών και των οδηγών, για τους βαθμούς ποινής που έχει συγκεντρώσει κάποιος στο point system.
Αντίστοιχα έξυπνα συστήματα επιτήρησης και ενίσχυσης της οδικής ασφάλειας εφαρμόζονται ήδη σε άλλες χώρες, όπως στην Κύπρο, την Πορτογαλία κ.λπ.
Βάσει του σχεδίου, σε όλα τα δημόσια οχήματα (αστικά λεωφορεία, τρόλεϊ κ.λπ.) θα τοποθετηθούν κάμερες τελευταίας γενιάς που θα εντοπίζουν – καταγράφουν τις παραβάσεις του ΚΟΚ, στις οποίες υποπίπτουν οι οδηγοί των άλλων οχημάτων (ΙΧ και δικύκλων) όταν κινούνται δίπλα τους.
Ο «ψηφιακός τροχονόμος» δεν θα καταγράφει απλά την παράβαση των ορίων ταχύτητας ενός οχήματος, αλλά θα είναι σε θέση να βλέπει εάν οι επιβαίνοντες σε αυτό φορούν ζώνη ασφαλείας, εάν ο οδηγός του μιλάει στο κινητό του τηλέφωνο ή εάν οι αναβάτες των δικύκλων φορούν κράνος.
Στη συνέχεια, με βάση τα στοιχεία κυκλοφορίας του οχήματος – δικύκλου, θα γίνεται η ταυτοποίηση του οδηγού, θα βεβαιώνεται η παράβαση και ο παραβάτης θα παραλαμβάνει την κλήση είτε στο σπίτι του, είτε από το αστυνομικό τμήμα της περιοχής του. Ακόμα, από τον αριθμό κυκλοφορίας θα διαπιστώνεται αμέσως εάν το όχημα έχει περάσει από ΚΤΕΟ, καθώς και εάν είναι ασφαλισμένο. Επιπλέον, θα διαπιστώνεται εάν ένα όχημα που είναι δηλωμένο σε ακινησία… κυκλοφορεί κανονικά στον δρόμο.