Οι κυβερνητικές κρίσεις που προκάλεσαν οι πυρκαγιές του Ιουλίου προσγείωσαν τους υπουργούς στην πραγματικότητα της διακυβέρνησης πριν καν συμπληρωθούν οι 100 πρώτες μέρες της νέας κυβέρνησης Μητσοτάκη. Κι όχι μόνο. Διαμόρφωσαν τη γραμμή που τους έχει ζητηθεί από το Μέγαρο Μαξίμου να ακολουθήσουν καθ’ όλη τη διάρκεια του Αυγούστου – ενός Αυγούστου για τον οποίο, σε αντίθεση με εκείνους των δύο προηγούμενων ετών, το πρωθυπουργικό επιτελείο ευελπιστεί να είναι ένας της κανονικότητας.

«Δώστε λύσεις άμεσα», αυτή είναι η εντολή που έχουν λάβει τα κυβερνητικά στελέχη προκειμένου να κλείνουν όσο το δυνατόν γρηγορότερα κάθε θέμα της επικαιρότητας το οποίο ενδέχεται να κάνει ζημιά στην εικόνα της επιτελικότητας αλλά και στο αφήγημα της κυβέρνησης που αναγνωρίζει ότι δεν έχει περίοδο χάριτος και οφείλει να διαχειριστεί άμεσα οποιοδήποτε πρόβλημα προκύπτει στο πεδίο της καθημερινότητας.

Ετσι, στην απαρχή του κινήματος της πετσέτας, ο υπουργός Οικονομικών έδωσε το σύνθημα για τον πόλεμο των κρατικών υπηρεσιών κατά της ξαπλώστρας. Ο Κωστής Χατζηδάκης, μία μέρα μετά την εντολή της εισαγγελέως του Αρείου Πάγου να διερευνηθούν οι καταγγελίες των πολιτών που διαμαρτύρονται για την κατάληψη παραλιών, δήλωσε «θα τους ταράξουμε στη νομιμότητα. Δεν πρόκειται να χαριστούμε σε κανένα. Το περιεχόμενο των συμβάσεων είναι απολύτως σαφές και ξεκάθαρο, οι συμβάσεις αυτές έχουν υπογραφεί με βάση τις προβλέψεις του Συντάγματος και των νόμων και με συνυπογραφή και των παραχωρησιούχων. Επομένως πρέπει να σέβονται την υπογραφή τους», ενώ παράλληλα έδωσε εντολή στις αρμόδιες υπηρεσίες να εντατικοποιήσουν τους ελέγχους.

Σύμφωνα με πληροφορίες, εκατοντάδες ελεγκτές έχουν επιφορτιστεί με το καθήκον να ερευνήσουν όλες τις καταγγελίες που έχουν υποβληθεί από πολίτες – όχι μόνο επίσημα αλλά και μέσω των σόσιαλ μίντια. Οι ίδιες πηγές επιμένουν ότι έχουν ήδη σταλεί ενισχύσεις στην Κτηματική Υπηρεσία Σύρου, η οποία είναι αρμόδια για τις Κυκλάδες, και ταυτόχρονα σχεδιάζονται έλεγχοι σε Κρήτη, Χαλκιδική και Αττική.

Οι ουρές στο Κτηματολόγιο

Το πιο πρόσφατο παράδειγμα της συγκεκριμένης κυβερνητικής τακτικής ήταν η αντίδραση του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης στα τηλεοπτικά πλάνα με τις ουρές έξω από το Κτηματολόγιο Αθηνών. Σε πρώτη φάση εκδόθηκε ένα ενημερωτικό σημείωμα, το οποίο πληροφορούσε κάθε ενδιαφερόμενο πως από τις 25 Ιουλίου υπάρχει η δυνατότητα ψηφιακής υποβολής συμβολαίων από τους ίδιους τους πολίτες, μέσω του ktimatologio.gov.gr. Αμέσως μετά, βέβαια, ο υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κωνσταντίνος Κυρανάκης ανακοίνωσε ένα επιπλέον εργαλείο για τη διευκόλυνση εκείνων που επιθυμούν να εξυπηρετηθούν διά ζώσης στα γραφεία της συγκεκριμένης υπηρεσίας. Μια νέα ψηφιακή πλατφόρμα, η οποία θα ενεργοποιηθεί από τις 28 Αυγούστου στα Κτηματολογικά Γραφεία Αθηνών και Πειραιώς.

Αυτή, έπειτα από ταυτοποίηση των στοιχείων του αιτούντος, θα παρέχει ψηφιακά αριθμό προτεραιότητας, επιτρέποντας σε όποιον τη χρησιμοποιεί να παρακολουθεί στο κινητό του την πορεία της εξυπηρέτησης ώστε να αποφεύγει την ουρά. Μάλιστα, ο υφυπουργός διευκρίνισε ότι η χρήση της θα είναι υποχρεωτική για όποιους επιλέξουν να βρεθούν στα κτηματολογικά γραφεία αντί να χρησιμοποιήσουν το ktimatologio.gov.gr. ώστε να καταπολεμηθούν και τα φαινόμενα εμπορευματοποίησης της σειράς προτεραιότητας.

Σε ανάλογο μοτίβο, λοιπόν, έχουν κληθεί να κινηθούν όλα τα μέλη του Υπουργικού Συμβουλίου σε περίπτωση που δημιουργηθεί κάποιο «μέτωπο» στον τομέα ευθύνης τους. Οχι μόνο γιατί αυτού του είδους η διαχείριση θεωρείται ενδεδειγμένη για την υλοποίηση της πρωθυπουργικής υπόσχεσης για έναν πολυδύναμο εκσυγχρονισμό του κράτους, αλλά κι επειδή παλιοί και νέοι πολιτικοί ξέρουν ότι η αποτελεσματικότητα των κυβερνήσεων πάντα στο τέλος της ημέρας κρίνεται από τους χειρισμούς τους στα μικρά, καθημερινά, ζητήματα.