Ανέβασε ταχύτητα και πάλι ο πληθωρισμός τον Ιούλιο με το ράλι ανατιμήσεων στα τρόφιμα να συνεχίζεται και να δείχνει να μην έχει τέλος. Μετά την υποχώρηση κάτω από το φράγμα του 2% τον Ιούνιο (1,8%), ο ετήσιος δείκτης τιμών καταναλωτή διαμορφώθηκε στο 2,5% τον περασμένο μήνα καθώς οι τιμές των τροφίμων πραγματοποίησαν νέο άλμα 12,3%. Τον χορό των ανατιμήσεων σέρνουν τα φρούτα, τα λαχανικά αλλά και τα φαρμακευτικά προϊόντα. Οι ανατιμήσεις στα τρόφιμα συντηρούνται από τον πόλεμο στην Ουκρανία (άνοδος τιμών σιτηρών, ενέργειας κ.ά.), από την κλιματική αλλαγή (καταστροφή παραγωγής από βροχοπτώσεις, καύσωνες, πυρκαγιές) και από έλλειψη εργατικών χεριών.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ οι τιμές των φρούτων κατέγραψαν αύξηση 19,4% σε σχέση με τον Ιούλιο του 2022, τα λαχανικά είναι αυξημένα κατά 15,5% σε σύγκριση με πέρυσι, τα γαλακτοκομικά – αβγά αυξήθηκαν 14,4% και τα κρέατα 10,9%. Διψήφιες αυξήσεις καταγράφονται σε μεταλλικό νερό, αναψυκτικά και χυμούς φρούτων, σε ζάχαρη, σοκολάτες, γλυκά και παγωτά όπως επίσης και στα έλαια και λίπη.
Ανοδική πορεία σημείωσαν τα φάρμακα (18,7%) και η μεταφορά επιβατών με αεροπλάνο (+11,6%) ενώ αντιθέτως μεγάλη πτώση 11,8% σημειώνει ο τομέας της στέγασης, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο και πετρέλαιο θέρμανσης σε αντίθεση με τα ενοίκια που έχουν πάρει την ανηφόρα.
Τα νοικοκυριά βρίσκονται αντιμέτωπα με νέες ανατιμήσεις σε τρόφιμα και βασικά αγαθά, οι οποίες σε συνδυασμό με τις αυξήσεις στις τιμές των καυσίμων συνθέτουν ένα εκρηκτικό κοκτέιλ ακρίβειας.
Οι αυξήσεις
Ειδικότερα η αύξηση του Γενικού Δείκτη Τιμών Καταναλωτή κατά 2,5% τον Ιούλιο 2023, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Ιουλίου 2022, προήλθε κυρίως από αυξήσεις στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών κατά:
n 12,3% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα, ψάρια, γαλακτοκομικά και αβγά, έλαια και λίπη, φρούτα, λαχανικά, ζάχαρη, σοκολάτες, γλυκά, παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ – κακάο – τσάι, μεταλλικό νερό, αναψυκτικά, χυμούς φρούτων.
n 3,4% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
n 5,2% στην ομάδα Ενδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
n 6,4% στην ομάδα Διαρκή αγαθά – Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: οικιακές συσκευές και επισκευές, υαλικά – επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.
n 7,8% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικές – οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.
n 3,5% στην ομάδα Αναψυχή – Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού, μικρά είδη αναψυχής, άνθη, κατοικίδια ζώα, κινηματογράφους – θέατρα, πακέτο διακοπών.
n 2,2% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
n 6,2% στην ομάδα Ξενοδοχεία – Καφέ – Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα εστιατόρια – ζαχαροπλαστεία καφενεία-κυλικεία.
n 3,6% στην ομάδα Αλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, άλλα είδη ατομικής φροντίδας, άλλα προσωπικά είδη, ασφάλιστρα υγείας, ασφάλιστρα οχημάτων
Πού υπήρξε μεγάλη αποκλιμάκωση
Ο πληθωρισμός του Ιουλίου θα ήταν ακόμα υψηλότερος εάν δεν είχαν υποχωρήσει σημαντικά τρεις βασικές κατηγορίες κατά:
n 11,8% στην ομάδα Στέγαση, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, υπηρεσίες κοινοχρήστων, υγραέριο, στερεά καύσιμα.
n 3,7% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα καύσιμα και λιπαντικά. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, μοτοποδήλατα μοτοσικλέτες, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.
n2,8% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.