Το πρώτο σχέδιο νόμου που ψηφίστηκε στην προηγούμενη θητεία της κυβέρνησης είχε την κωδική ονομασία Επιτελικό Κράτος.
Ηταν 7 Αυγούστου του 2019. Η Βουλή ήταν ανοιχτή και στην Ολομέλεια η σύγκρουση μεταξύ κυβερνητικών και αντιπολιτευόμενων σφοδρή.
Φέτος, αν και το νομοσχέδιο που όλοι αποκαλούν Επιτελικό 2 είχε διαφημιστεί τόσο προεκλογικά όσο και αμέσως μετά την κάλπη της 25ης Ιουνίου ως μία από τις πρώτες νομοθετικές πρωτοβουλίες που θα έπαιρνε η νέα κυβέρνηση προκειμένου το λεγόμενο επιτελικό κράτος να φτάσει μέχρι την καθημερινότητα των πολιτών, τα μέτρα διαρθρωτικού χαρακτήρα που στοχεύουν σε ένα Δημόσιο αντίστοιχο με την υπόσχεση του «πολυδύναμου εκσυγχρονισμού» θα έρθουν στη Βουλή αργότερα.
Ο βασικός στόχος των σχεδιαζόμενων παρεμβάσεων στο υπάρχον μοντέλο είναι – κατά τα λεγόμενα κυβερνητικών παραγόντων – να διορθωθούν τα σημεία τα οποία κατά τη διάρκεια της λειτουργίας του παρατηρήθηκε ότι χρήζουν βελτιώσεων αλλά και να ενσωματωθούν ορισμένες επισημάνσεις που έχει κάνει το Συμβούλιο της Επικρατείας.
Ο ίδιος ο Πρωθυπουργός στην πρώτη πανηγυρική συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου είχε χαρακτηρίσει το «καλύτερο κράτος» ως μία από τις τέσσερις προτεραιότητες της τετραετίας που μόλις ξεκίνησε.
Στη Βουλή σε δύο σχέδια νόμου
Η επεξεργασία του εν λόγω νομοσχεδίου συνεχίζεται και δεν αποκλείεται αυτό να φτάσει στο κοινοβούλιο σε δύο διαφορετικές χρονικές φάσεις, σε δύο σχέδια νόμου δηλαδή. Ο ένας του άξονας είναι νομοπαρασκευαστικά ώριμος – μια και είχε γίνει διυπουργική προεργασία το 2022.
Πρόκειται για τις ρυθμίσεις που ορίζουν τον τρόπο συνδιαλλαγής των πολιτών με τη δημόσια διοίκηση. Ο άλλος θα περιλαμβάνει, λένε αρμόδιες πηγές, πιο σαρωτικές μεταρρυθμίσεις στη διαδικασία επιλογής των προϊσταμένων με νέα κριτήρια διαρκούς αξιολόγησης.
Σύμφωνα με κυβερνητικά στελέχη, μια βασική αλλαγή αφορά την επικράτηση των τυπικών κριτηρίων επειδή επιθυμούν την εισαγωγή ουσιαστικότερων κριτηρίων αξιολόγησης.
Η κυβερνητική έμφαση πέφτει στην επικοινωνία πολίτη – κράτους, στη δυνατότητα δηλαδή παροχής όσο το δυνατόν περισσότερων ψηφιοποιημένων υπηρεσιών και αυτεπάγγελτης αναζήτησης κάθε απαραίτητου δικαιολογητικού από τους εμπλεκόμενους υπαλλήλους ώστε να μη χρειάζεται η φυσική παρουσία του πολίτη σε πάνω από μία υπηρεσίες του Δημοσίου.
Οπως, άλλωστε, απέδειξε η προηγούμενη τετραετία, όσο πιο ψηφιακό είναι το κράτος, τόσο πιο εύκολη είναι η σχέση του πολίτη μαζί του.
Ιδιαίτερη σημασία δίνεται και στον καθορισμό προθεσμιών για την ανταπόκριση στα αιτήματα, ενώ σχεδιάζεται και ειδική επιτροπή ελέγχου σε κάθε αποκεντρωμένη διοίκηση προκειμένου να εξετάζεται η προοπτική παροχής αποζημίωσης στον πολίτη εφόσον οι προθεσμίες εξυπηρέτησής του παραβιάζονται αδικαιολόγητα.
Η αξιολόγηση κρίνεται ως ένα από τα κλειδιά των επερχόμενων αλλαγών.
Υπάρχουν, για παράδειγμα, σκέψεις για αξιολογήσεις των προϊσταμένων τόσο σε επίπεδο εκπλήρωσης των στόχων όσο και σ΄ αυτό της τήρησης των χρονοδιαγραμμάτων.
Κάποιες πηγές έχουν μιλήσει μέχρι και για αξιολόγηση στο μέσο της θητείας τους χωρίς να αποκλείουν το ενδεχόμενο της παύσης εφόσον το αποτέλεσμά της δεν είναι ικανοποιητικό.
Ενα ακόμη θέμα που απασχολεί την κυβερνητική έδρα, ανεξάρτητα από το Επιτελικό 2, είναι η αντιμετώπιση του πάγιου και μείζονος προβλήματος της αλληλοεπικάλυψης των αρμοδιοτήτων στο Δημόσιο. Ολοι συμφωνούν – μετά και τις πυρκαγιές του Ιουλίου – πως πρέπει να ξεκαθαρίσουν οι αρμοδιότητες κεντρικού κράτους, περιφερειών και δήμων.
Πληροφορίες θέλουν το Επιτελικό Κράτος 2 να περιλαμβάνει και τη συγκρότηση μιας ειδικής ομάδας «επιτήρησης» των ερευνών που διεξάγουν και δημοσιεύουν διεθνείς οργανισμοί, η οποία θα συλλέγει δεδομένα για την κατάταξη της χώρας σε διάφορους τομείς.