Μικρή βελτίωση στο καταναλωτικό κλίμα, με χαμηλές όμως τις προσδοκίες για τους καταναλωτές το επόμενο εξάμηνο αλλά και έντονη επίδραση του πληθωρισμού στην αγορά προϊόντων και υπηρεσιών, δείχνει η 8η μελέτη καταγραφής των καταναλωτικών τάσεων του Συνδέσμου Επιχειρήσεων και Λιανικής Πωλήσεων Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ).
Σύμφωνα με τη μελέτη σχεδόν οι μισοί καταναλωτές εκτιμούν ότι θα μειώσουν τις δαπάνες τους για αγορά προϊόντων το επόμενο εξάμηνο, με τις πληρωμές λογαριασμών και τις αγορές βασικών αγαθών να αποτελούν πλέον τις δύο μεγαλύτερες δαπάνες ως ποσοστό του μηνιαίου εισοδήματός τους.
Η 8η μελέτη καταγραφής των καταναλωτικών τάσεων στο λιανεμπόριο μέσω της εξαμηνιαίας έρευνας καταναλωτικού κλίματος λιανεμπορίου που πραγματοποιείται με την επιστημονική υποστήριξη του εργαστηρίου ELTRUN του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών έλαβε χώρα την περίοδο 3-5 Ιουνίου 2023 μέσω Πανελλήνιας Ερευνας σε δείγμα 900 καταναλωτών και έδειξε ότι ο δείκτης καταναλωτικού κλίματος λιανικής τον Ιούνιο του 2023 διαμορφώθηκε στο -49, πολύ χαμηλότερα σε σχέση με τον μήνα βάσης, τον Οκτώβριο του 2019, αν και αυξημένος σε σχέση με την αντίστοιχη μέτρηση του Ιουλίου 2022 κατά 19 μονάδες.
Η συγκεκριμένη εξέλιξη έχει να κάνει τόσο με τις μέχρι σήμερα προσδοκίες των καταναλωτών για το προσεχές διάστημα όσο και με την παρούσα κατάσταση των καταναλωτών.
Οι προσδοκίες
Οπως αναφέρει η μελέτη, πρακτικά αυτό που καταγράφεται είναι χαμηλές προσδοκίες, αλλά και επιβαρυμένα οικονομικά για τους καταναλωτές, με καλύτερη πορεία βελτίωσης για τις προσδοκίες των καταναλωτών, οι οποίες όμως συνεχίζουν να παραμένουν αρνητικές, καθώς επηρεάζονται από τις πληθωριστικές πιέσεις αγαθών και υπηρεσιών.
Οι καταναλωτές θεωρούν ότι ακόμη δεν είναι μια ικανοποιητική περίοδος για να κάνουν μεγάλες αγορές για το σπίτι, τόσο οι ίδιοι όσο και γενικά, παρά το γεγονός ότι οι προσδοκίες για τις δαπάνες είναι αυξητικές, όμως σχετίζονται κυρίως με δαπάνες εκτός λιανικών αγορών, όπως με τον πληθωρισμό και την αύξηση των τιμών.
Είναι ενδεικτικό ότι το 36% εκτιμά πως το δεύτερο εξάμηνο 2023 οι δαπάνες για λογαριασμούς κοινής ωφέλειας θα είναι αυξημένες, ενώ το 42% εκτιμά ότι οι δαπάνες για αγορές προϊόντων θα είναι μειωμένες και μόλις το 19% ότι θα είναι αυξημένες.
Λίγο καλύτερη είναι η εικόνα για τις υπηρεσίες (εισιτήρια, εστίαση), για τις οποίες εκτιμάται μείωση από το 28% των καταναλωτών και αύξηση από το 23%. Σε σχέση με τη φορολογία το 57% εκτιμά ότι θα μείνει αμετάβλητη, το 13% ότι θα παρουσιάσει μείωση και το 30% αύξηση.
Επιπλέον οι δαπάνες για λογαριασμούς αποτελούν μαζί με τις αγορές προϊόντων τη μεγαλύτερη δαπάνη τους ως ποσοστό του εισοδήματός τους. Σε σχέση με τις υπόλοιπες κατηγορίες δαπανών, καταγράφεται ελαφρώς αυξητική τάση, όμως οι δαπάνες για λογαριασμούς, ενοίκια και φόρους αντιπροσωπεύουν πλέον το 70% του συνολικού οικογενειακού εισοδήματος.