«Εγκαταλείπει» τα containers για τα logistics η AP Moller Maersk, ο μεγαλύτερος διαχειριστής πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων παγκοσμίως μέχρι το 2022. Ο όμιλος που έχει έδρα τη Δανία καταγράφει απότομη μείωση του συνολικού μεριδίου αγοράς υπέρ των άλλων μεγάλων και μεσαίων ναυτιλιακών επιχειρήσεων τακτικών γραμμών (liners). Με βάση τα τελευταία στοιχεία της Alphaliner, η Maersk κατέχει συνολικό μερίδιο χωρητικότητας 15,2% της αγοράς εμπορευματοκιβωτίων, τοποθετώντας την στη δεύτερη θέση μετά την MSC. Η Maersk φαίνεται να μην επιδιώκει άνοδο του μεριδίου της στις μεταφορές containers, ενώ αντιθέτως ενισχύει την παρουσία της στον κλάδο των logistics. H Maersk δεν «κυνηγά» πλέον τα μερίδια στην αγορά μεταφοράς containers και η συμμετοχή της έχει μειωθεί στο 15,2%, όταν οι υπόλοιποι liners που βρίσκονται στην πρώτη δεκάδα της σχετικής λίστας έχουν αυξήσει το συνολικό τους μερίδιο, σημειώνει η Alphaliner.

Η εξέλιξη αυτή αντικατοπτρίζει τη στρατηγική που ξεκίνησε η Maersk το 2016 για τον μετασχηματισμό της σε έναν παγκόσμιο όμιλο που θα δραστηριοποιείται ολοκληρωμένα στην εφοδιαστική αλυσίδα, μια επιχείρηση one-stop shop για όλες τις υπηρεσίες logistics. Μετά τη μείωση της χωρητικότητας του στόλου της το 2022 κατά 1,4%, η Maersk συνέχισε να πωλεί πλοία ή να τερματίζει ναυλώσεις πλοίων, το πρώτο εξάμηνο του 2023, μειώνοντας τη χωρητικότητα του στόλου της κατά 2,1% σε σχέση με την αρχή του έτους.

Αξίζει να σημειωθεί ότι μέχρι το τέλος Ιουλίου 2023, ο όμιλος της Maersk είχε συνάψει μόλις 36 ναυλώσεις από την αρχή του έτους, έναντι 400-500 ναυλώσεων (συμπεριλαμβανομένων των επεκτάσεων) ανά έτος πριν από την Covid, και 100 το 2022.

Στο μεταξύ, από το 2018 η Maersk έχει υπερδιπλασιάσει τα έσοδά της από τις δραστηριότητες logistics, με τις πωλήσεις να αυξάνονται από 6,1 δισ. δολ. σε 14,4 δισ. δολ. Τα έσοδα από τις δραστηριότητες τερματικών σταθμών και ρυμούλκησης έχουν επίσης αυξηθεί από 3,7 δισ. δολ. σε 6,6 δισ. δολ.

Συρρίκνωση

Μόνο δύο άλλες κορυφαίες 10 εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων είδαν το μερίδιο αγοράς τους να μειώνεται τα τελευταία πέντε χρόνια.

Η γιαπωνέζικη εταιρεία liners ONE έχει σήμερα μερίδιο χωρητικότητας 6,1%, μια πτώση από 7,1% το 2018. Ωστόσο, η ναυτιλιακή έχει δεσμευτεί να μεγαλώσει τον στόλο της και θα επενδύσει συνολικά 20 δισ. δολ. από τώρα έως το 2030, προκειμένου να φέρει 150.000 teu νέας χωρητικότητας ετησίως, αυξάνοντας δυνητικά τον στόλο της σε 2,3 – 2,4 εκατ. teu μέχρι το τέλος της δεκαετίας.

Επίσης και η COSCO (COSCO Shipping και OOCL) είδε τα μερίδιά της να μειώνονται από 12,1% σε 10,7% κατά την περίοδο αυτή. Ο κινεζικός όμιλος επέλεξε να μην να επιδιώξει νέες συμφωνίες ναύλωσης, πώλησης και αγοράς πλοίων κατά τη διάρκεια της πανδημίας και η συμμετοχή του στην αγορά μειωνόταν συνεχώς από το τέλος της 2020.

Αξίζει να σημειωθεί ότι την τελευταία 5ετία το συνολικό μερίδιο αγοράς των δέκα μεγαλύτερων liners έχει αυξηθεί στο 84% από 81% , με το μερίδιο της Maersk να μειώνεται όπως προαναφέρθηκε στο 15,2% από 18,5%. Αντιθέτως η μεγαλύτερη ναυτιλιακή εταιρεία του κόσμου, η MSC, αύξησε το μερίδιό της από 14,7% σε 19,0%. Η κατάταξη είναι απίθανο να αλλάξει, δεδομένης της δέσμευσης της Maersk να μην αυξήσει τον στόλο της πάνω από 4,3 Mteu στο μέλλον. Οπως εκτιμά η Alphaliner, ο στόλος της CMA CGM θα μπορούσε να ξεπεράσει εκείνον της Maersk από το 2026. Να σημειωθεί ότι η Νο 2 στον κόσμο ναυτιλιακή έχει επίσης το μικρότερο βιβλίο παραγγελιών μεταξύ των 10 κορυφαίων liners ως ποσοστό του υφιστάμενου στόλου της, μόλις 406.400 teu, ή 9,8% των 4,1 εκατ. teu χωρητικότητας στο νερό. Το βιβλίο παραγγελιών της κυριαρχείται από 18 megamaxes με καύσιμο μεθανόλη που έχει παραγγείλει στη Hyundai Heavy Industries. Ωστόσο, τα πλοία αυτά είναι μέρος του προγράμματος ανανέωσης του στόλου της Maersk και αντικατάστασης μεγαλύτερης ηλικίας πλοίων και δεν αντιπροσωπεύουν επέκταση του στόλου.