Η νομοθεσία είναι ξεκάθαρη. Οσοι έχουν συμπληρώσει το 65ο έτος της ηλικίας τους είναι υποχρεωμένοι να ανανεώνουν το δίπλωμα οδήγησης ανά τρία χρόνια. Και κάθε φορά απαιτείται να εξεταστούν από οφθαλμίατρο και παθολόγο. Από τα 80 και μετά, η υποχρεωτική ανανέωση γίνεται κάθε δύο χρόνια κι εκτός από τις παραπάνω εξετάσεις, ο νόμος προβλέπει έλεγχο από ωτορινολαρυγγολόγο και νευρολόγο ή ψυχίατρο.
Η επιβολή των εν λόγω κανόνων είναι σοφή. Οσο μεγαλώνουμε τα αντανακλαστικά μας δεν είναι τόσο γρήγορα. Και σε οποιονδήποτε δρόμο – είτε μέσα στην πόλη είτε στις εθνικές οδούς – οφείλει κανείς να βρίσκεται σε διαρκή εγρήγορση.
Απ’ αυτήν την ικανότητα των οδηγών εξαρτάται τόσο η δική τους ασφάλεια όσο και των υπολοίπων. Δυστυχώς, στην ελληνική άσφαλτο έχουν χαθεί πολλές ανθρώπινες ζωές εξαιτίας της απροσεξίας ή της κακής οδηγικής συμπεριφοράς κάποιων. Γι’ αυτό, πέρα από τη συζήτηση για την εντατικοποίηση των ελέγχων από την Τροχαία – πέρα, δηλαδή, από τη συζήτηση πάνω στην κρατική ευθύνη για την αποτροπή των ατυχημάτων – πρέπει επιτέλους να κάνουμε κι εκείνη για την ατομική ευθύνη του καθενός.
Μόλις πέρυσι, μια μεγάλη έρευνα του Ipsos σε 11 χώρες ανέδειξε τους Ελληνες ως τους πιο επικίνδυνους οδηγούς της Ευρώπης. Είναι μια θλιβερή πρωτιά και ο μοναδικός τρόπος για να μην την ξανακερδίσουμε είναι να αποδεχθούμε την ανάγκη να ακολουθούμε πιστά τον κώδικα οδικής κυκλοφορίας. Γιατί μόνο έτσι θα οδηγούμε με ασφάλεια.