Εστω και οριακά, το λιμάνι του Πειραιά είναι το μοναδικό από τα πέντε μεγαλύτερα της Ευρώπης που κατέγραψε άνοδο το πρώτο εξάμηνο στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων. Τα άλλα τέσσερα λιμάνια κατέγραψαν πτώση στη διακίνηση containers λόγω κυρίως της μείωσης μέχρι και μηδενισμού του εμπορίου με τη Ρωσία μετά την επιβολή κυρώσεων και της πτώσης των εισαγωγών από την Ασία, ως αποτέλεσμα της μείωσης της ζήτησης από τις ευρωπαϊκές οικονομίες. Ο πληθωρισμός και η επιβράδυνση της οικονομικής δραστηριότητας στην ΕΕ έπαιξαν αρνητικό ρόλο στο θαλάσσιο εμπόριο containers.
Ειδικότερα το λιμάνι του Ρότερνταμ, το μεγαλύτερο της Ευρώπης, κατέγραψε το πρώτο εξάμηνο του 2023 πτώση της διακίνησης φορτίων σε Teu – της τάξης του 8,1%, στα 6,7 εκατ. Teu. Δύο είναι οι κύριοι παράγοντες πτώσης της διακίνησης, αναφέρει η διοίκηση του λιμανιού του Ρότερνταμ, ο μηδενισμός ουσιαστικά του εμπορίου με τη Ρωσία και η πτώση των εισαγωγών από την Ασία. Να σημειωθεί πάντως ότι σε σχέση με τα άλλα φορτία πτώση παρουσιάζουν τα φορτία άνθρακα, containers και άλλο χύδην ξηρό φορτίο, ενώ τα αγροτικά προϊόντα, το σιδηρομετάλλευμα και τα φορτία υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) κατέγραψαν άνοδο.
Τι αναμένουμε
Στο σύνολο του έτους, αναμένουμε μια μικρή μείωση του όγκου διακίνησης ως απάντηση στις αβεβαιότητες που προκαλούνται από την τρέχουσα γεωπολιτική κατάσταση και τον υψηλό πληθωρισμό, εκτιμά η διοίκηση του λιμανιού.
Δεύτερο σε μέγεθος το λιμάνι της Αμβέρσας – Μπριζ κατέγραψε μείωση της διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων κατά 5,2% σε Teu, σε σύγκριση με το πρώτο εξάμηνο του 2022 – στα 6,4 εκατ. Teu. Η παγκόσμια οικονομική κατάσταση προκαλεί μείωση της ζήτησης για μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων, σχολιάζει η διοίκηση του λιμανιού. Ωστόσο, όπως προσθέτει, οι ροές άλλων φορτίων παρουσιάζουν μεικτή εικόνα.
Στο λιμάνι του Αμβούργου, το μεγαλύτερο στη Γερμανία, η πτώση της διακίνησης Teu το πρώτο εξάμηνο του έτους έφτασε το 11,7% καθώς το πρώτο εξάμηνο του 2023 διακινήθηκαν 3,8 εκατ. Teu έναντι 4,3 Teu το ίδιο διάστημα του 2022. Να σημειωθεί ότι η διακίνηση containers από και προς την Κίνα, που είναι ο μεγαλύτερος πελάτης του λιμανιού, μειώθηκε το πρώτο εξάμηνο του 2023 λίγο κάτω από τα 1,1 εκατ. Teu έναντι λίγο περισσότερο των 1,3 εκατ. Teu πέρυσι την ίδια περίοδο. Αντιθέτως, η διακίνηση φορτίων από και προς τις ΗΠΑ, που είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος πελάτης του λιμανιού, αυξήθηκε σε λίγο πάνω από τα 300.000 Teu έναντι περίπου 290.000 Teu πέρυσι το ίδιο διάστημα.
Είναι τουλάχιστον ελπιδοφόρο το γεγονός ότι τα προγραμματισμένα δρομολόγια που είχαν διακοπεί λόγω του Covid-19, τώρα ξαναρχίζουν και οι ναυτιλιακές εταιρείες επιλέγουν το λιμάνι μας ως πρώτο λιμάνι προσέγγισης, δηλώνει η διοίκηση του λιμανιού.
Η ανάκαμψη
Στην τέταρτη θέση βρίσκεται το λιμάνι του Πειραιά που φαίνεται να ανακάμπτει μετά την περίοδο του κορωνοϊού. Μεταξύ Ιανουαρίου – Ιουνίου του 2023 η διακίνηση των εμπορευματοκιβωτίων στους δύο προβλήτες της ΣΕΠ (θυγατρική της COSCO) παρουσίασε αύξηση κατά 4,9% σε σχέση με το ίδιο διάστημα του 2022. Συνολικά διακινήθηκαν 2.248,2 εκατ. εμπορευματοκιβώτια το πρώτο εξάμηνο του 2023, έναντι 2.144,1 εκατ. το αντίστοιχο διάστημα του 2022. Ομως πηγές κοντά στον ΟΛΠ αναφέρουν ότι στο πρώτο εξάμηνο ο προβλήτας Ι που τον διαχειρίζεται ο Οργανισμός διακίνησε περίπου 280.000 Τeu, καταγράφοντας μία μείωση περί το 20% σε σχέση με πέρυσι όταν η διακίνηση είχε φτάσει τα 346.766 Teu.
Με βάση τα παραπάνω, στο σύνολό τους οι τρεις προβλήτες του λιμανιού του Πειραιά που άμεσα και έμμεσα ανήκουν όλοι στην COSCO διακίνησαν το πρώτο εξάμηνο του 2023 περίπου 2,520 εκατ. Τeu ένατι 2,49 εκατ. Teu πέρυσι το ίδιο διάστημα (άνοδος 1,20%).
Τέλος, από την τέταρτη στην πέμπτη θέση πέρασε το λιμάνι της Βαλένθια, το οποίο διακίνησε 2,367 εκατ. Τeu έναντι 2,660 Τeu πέρυσι το ίδιο διάστημα (μείωση -11,02%).
Η Κίνα παραμένει κύριος πελάτης του λιμανιού, ακολουθούμενη από τις ΗΠΑ. Πάντως τη μεγαλύτερη ποσοστιαία άνοδο φορτίων παρουσίασε το Βιετνάμ (+27,97% containers).