Μετά το άνοιγμα σε μεγάλο κύκλωμα αιθουσών της Ελλάδας της αριστουργηματικής ταινίας «Οπενχάιμερ» του Κρίστοφερ Νόλαν στις 24 Αυγούστου και την αναμενόμενη ελληνική πρεμιέρα του φετινού Χρυσού Φοίνικα του φετινού Φεστιβάλ Καννών «Ανατομία μιας πτώσης», στις 31 Αυγούστου, η κινηματογραφική σεζόν φθινόπωρο 2023 – άνοιξη 2024 βρίσκεται πλέον μπροστά μας.
Στο κείμενο που ακολουθεί θα βρείτε 10 ταινίες που συνιστούμε σε κάθε κινηματογραφόφιλο να σημειώσει στην ατζέντα του, με τις περισσότερες από αυτές τις ταινίες να έχουν ήδη ημερομηνία Α’ προβολής μέσα στο 2023.
Τα κριτήρια επιλογής για τις ταινίες αυτής της λίστας έχουν να κάνουν με το μέγεθος της παραγωγής, το ιστορικό κάποιας ταινίας, το θέμα, την υπογραφή του σκηνοθέτη ή το ότι εκλεκτοί ηθοποιοί βρίσκονται σε πρώτο πλάνο ορισμένων από αυτές.
Κάποιες έχουν ήδη κάνει την παγκόσμια πρεμιέρα τους στο Φεστιβάλ των Καννών και κάποιες πρόκειται να προβληθούν στο Φεστιβάλ της Βενετίας που σήμερα σηκώνει αυλαία για 80η φορά στην ιστορία του.
«Napoleon»
Λίγα χρόνια μετά τον «Joker», ο Αμερικανός Χοακίν Φίνιξ, ο καλύτερος (για πολλούς) ηθοποιός των καιρών μας, πρωταγωνιστεί στον ρόλο του τίτλου της τελευταίας κινηματογραφικής δημιουργίας του πληθωρικού και υπερπαραγωγικού Ρίντλεϊ Σκοτ (με τον οποίο ο Φίνιξ συνεργάστηκε για πρώτη φορά στον «Μονομάχο» κερδίζοντας την πρώτη υποψηφιότητά του για Οσκαρ).
Ο Σκοτ, εδώ, εξερευνά το μυστήριο του Ναπολέοντα Βοναπάρτη και το πώς αυτός ο ταπεινής καταγωγής ευφυής άνδρας, κατάφερε, τόσο σύντομα, να καθίσει στον θρόνο του αυτοκράτορα ορίζοντας το μέλλον όχι μόνο της Γαλλίας αλλά της Ευρώπης. Δίπλα στον Φίνιξ, η Βανέσα Κίρμπι συμπρωταγωνιστεί ως Ζοζεφίνα.
«Ferrari»
Μια από τις ταινίες που είναι βέβαιο ότι θα προκαλέσουν πολύ θόρυβο στο Φεστιβάλ Βενετίας είναι η τελευταία μέχρι σήμερα ταινία του Μάικλ Μαν με θέμα τον βίο και την πολιτεία του αυτοκράτορα της ιταλικής αυτοκινητοβιομηχανίας Φεράρι, Ενζο Φεράρι, τον οποίο υποδύεται ο Ανταμ Ντράιβερ.
Αν και αυτή δεν είναι η πρώτη φορά που μια βιογραφική ταινία για τον Ενζο Φεράρι βγαίνει στις αίθουσες, το γεγονός και μόνο ότι αποτελεί την επιστροφή του σκηνοθέτη της «Εντασης» και του «Τελευταίου των Μοϊκανών» στην κινηματογραφική σκηνοθεσία (επτά χρόνια μετά την προτελευταια του, «Black hat»), δεν μπορεί παρά να ανεβάζει τον πήχη των προσδοκιών στον ουρανό.
«Οι δολοφόνοι του Ανθισμένου Φεγγαριού» (Killers of the Flower Moon)
Η τελευταία ταινία του Μάρτιν Σκορσέζε, 80χρονου πλέον αμερικανού δημιουργού επιτυχιών όπως οι «Ταξιτζής», «Οργισμένο είδωλο», «Καλά παιδιά» και «Ο πληροφοριοδότης», έχει στόχο να φωτίσει το μυστήριο μιας τραγωδίας των ιθαγενών Ινδιάνων Osage στην Οκλαχόμα της δεκαετίας του 1920.
Με πρωταγωνιστές παλιούς του γνώριμους, τον Ρόμπερ Ντε Νίρο και τον Λεονάρντο Ντι Κάπριο και αυτή η ματιά του Σκορσέζε σε ένα κατασκότεινο κεφάλαιο της αμερικανικής Ιστορίας ανήκει στις πολλά πολλά υποσχόμενες κινηματογραφικές δημιουργίες του 2023.
«The Old Oak»
Τέσσερα χρόνια μετά την προτελευταία ταινία του, «Δυστυχώς απουσιάζατε», ο 86χρονος βρετανός σκηνοθέτης Κεν Λόουτς παρουσιάζει την «Παλιά βελανιδιά» όπως μεταφράζεται στα ελληνικά ο τίτλος «The Old Oak». Πρόκειται για την ονομασία μιας παμπ, ιδιοκτησίας ενός πρώην ανθρακωρύχου σε κάποια οικονομικά κλονισμένη πόλη της κεντρικής Αγγλίας, όπως και το σημείο συνάντησης όλων των ηρώων της ιστορίας.
Σημαιοφόρος ενός στέρεου κινηματογράφου που ανέκαθεν υπερασπιζόταν την ηθική και τη δικαιοσύνη, ο Λόουτς εξακολουθεί να βρίσκεται κοντά μας και αυτό δεν μπορεί παρά να μας χαροποιήσει. Ωστόσο, η ταινία πέρασε απαρατήρητη από τα βραβεία του Φεστιβάλ Καννών όπου έκανε την πρεμιέρα της.
«Dune: Μέρος Δεύτερο» (Dune: Part Two)
Συνέχεια του φιλόδοξου εγχειρήματος του καναδού σκηνοθέτη Ντενί Βιλνέβ πάνω στο super cult μυθιστόρημα επιστημονικής φαντασίας του Φρανκ Χέρπερτ, το οποίο ο Ντέιβιντ Λιντς είχε μεταφέρει πρώτος πριν από 40 χρόνια. Τρία χρόνια μετά το πρώτο μέρος, το δεύτερο εξερευνεί το ταξίδι του Πολ Ατρείδη (Τιμοτέ Σαλαμέ) ενώ πολεμά για να πάρει εκδίκηση από όσους συνωμότησαν για να καταστρέψουν την οικογένειά του.
Εικαστικά, μπορεί κανείς να υποθέσει ότι η ταινία θα πρέπει να ακολουθεί τη φόρμα της προηγούμενής της, η οποία ξεχώριζε σε αυτόν ακριβώς τον τομέα. Το πλούσιο καστ περιλαμβάνει εκτός άλλων τους Ζεντάγια, Τζος Μπρόλιν, Οστιν Μπάτλερ, Φλόρενς Πιου, Κρίστοφερ Γουόκεν, Λέα Σεϊντού και Χαβιέρ Μπαρδέμ.
«Φόνισσα»
Είναι εξαιρετικά θετικό το γεγονός ότι κάποιες κινηματογραφικές εταιρείες στη χώρα μας εξακολουθούν να επενδύουν στην ακριβή ελληνική παραγωγή. Γιατί αυτό ακριβώς είναι η «Φόνισσα» (παραγωγή Tanweer), πρώτη μεγάλου μήκους ταινία της σκηνοθέτριας Εύας Νάθενα, εμπνευσμένης από το λογοτεχνικό αριστούργημα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη.
Με την Καρυοφυλλιά Καραμπέτη στον ρόλο της ηρωίδας του τίτλου και με γνώμονα το παρελθόν της εν λόγω εταιρείας με τις επιτυχίες «Ευτυχία» και «Σμύρνη μου αγαπημένη», η «Φόνισσα» είναι ο μεγάλος ελληνικός κινηματογραφικός άσος του φετινού φθινοπώρου.
«Το παλάτι» (The palace)
Ποιος ξέρει τι μπορούμε να περιμένουμε από την τελευταία ταινία του Ρομάν Πολάνσκι, του τρομερού πολωνού σκηνοθέτη ταινιών που έχουν γράψει ιστορία – από το «Μωρό της Ρόζμαρι» μέχρι την προτελευταία του, «Κατηγορώ…».
Απτόητος παρά την περασμένη ηλικία του (έκλεισε τα 90 φέτος τον Αύγουστο) αλλά και τα προβλήματα που ακόμα και σήμερα αντιμετωπίζει εξαιτίας ενός σεξουαλικού σκανδάλου που τον «κυνηγά» εδώ και μισό αιώνα, ο Πολάνσκι σκηνοθετεί τους Μίκι Ρουρκ, Τζον Κλιζ και Φανί Αρντάν σε μια ταινία που διαδραματίζεται σε ένα ξενοδοχείο υπερπολυτελείας της Ελβετίας κατά τη διάρκεια της βραδιάς αλλαγής του μιλένιουμ. Από μόνο του το θέμα προκαλεί τρομερή περιέργεια.
«Poor things»
H σχέση του 50χρονου έλληνα σκηνοθέτη Γιώργου Λάνθιμου με το κινηματογραφικό Φεστιβάλ Βενετίας αρχίζει με τις «Αλπεις» (2011), συνεχίζεται με την «Ευνοούμενη» (2018) και (μέχρι σήμερα) φτάνει ως το «Poor things» που θα προβληθεί και αυτό εντός συναγωνισμού στη Βενετία.
Ο Λάνθιμος έχοντας στο πλευρό του τον Τόμπι Μακ Ναμάρα (σεναριογράφο της «Ευνοούμενης») αναμοχλεύει τον μύθο του τέρατος του Φράνκενσταϊν. Μένει να δούμε αν το «Poor things» όπου πρωταγωνιστούν οι Εμα Στόουν, Μαρκ Ράφαλο και Γουίλεμ Νταφόε θα έχει την τύχη της «Ευνοούμενης» που κέρδισε δύο βραβεία στη Βενετία και αργότερα έφτασε ως τα Οσκαρ.
«Μυστήριο στη Βενετία» (A haunting in Venice)
Μετά τον Αλμπερτ Φίνεϊ, τον Πίτερ Ουστίνοφ και τον Ντέιβιντ Σασέτ, ο Κένεθ Μπράνα κατάφερε να δώσει μια νέα κινηματογραφική πνοή στον θρυλικό ντετέκτιβ των αστυνομικών μυθιστορημάτων της Αγκαθα Κρίστι Ηρακλή Πουαρό, τον οποίο υποδύθηκε ο ίδιος στις δικές του ταινίες «Εγκλημα στο Οριαν Εξπρές» και «Εγκλημα στον Νείλο».
Οι ταινίες αυτές που δίνουν για πρώτη φορά έφαση στην ψυχολογία του βέλγου ντετέκτιβ, κινήθηκαν απρόβλεπτα καλά στα ταμεία των αιθουσών, επομένως μια τρίτη τις ακολουθεί, αυτή τη φορά με φόντο τη Βενετία και οδηγό το μυθιστόρημα της Κρίστι «Hallowe’en Party».
«Priscila»
Η Σοφία Κόπολα, σκηνοθέτρια μεγάλων επιτυχιών («Χαμένοι στη μετάφραση») και μεγάλων απογοητεύσεων (Μαρία Αντουανέτα) καταθέτει το δικό της σχόλιο για τη θυελλώδη σχέση ανάμεσα στον Ελβις Πρίσλεϊ (Τζέικομπ Ελόρντι) και τη γυναίκα της ζωής του, Πρισίλα (Καμίλα Κογουάλ). Ολα αυτά βέβαια, ενώ παραμένει ακόμα φρέσκος στη μνήμη του κοινού ο «Elvis» του Μπαζ Λούρμαν, μια ταινία φαντασίας που εισχώρησε με επιτυχία στην ψυχή και το πνεύμα του Ελβις Πρίσλεϊ.
Αν και κάτι μας λέει ότι ούτε σε αυτήν την περίπτωση, θα πρέπει να περιμένουμε μια συμβατική βιογραφική ταινία, μήπως αυτή η υπερβολική δόση από Ελβις κουράσει τον κόσμο;