«Τριανταεξάχρονος γλίστρησε από τον καταπέλτη πλοίου και πνίγηκε στο λιμάνι του Πειραιά…». Αυτή ήταν η πρώτη ενημέρωση που έφτασε στα δημοσιογραφικά γραφεία αργά το βράδυ της Τρίτης για το τραγικό περιστατικό στην Πύλη Ε2. Ελάχιστα λεπτά αργότερα, τα πρώτα βίντεο τραβηγμένα από επιβάτες του πλοίου «Blue Horizon», το οποίο ήταν προγραμματισμένο να αποπλεύσει με προορισμό το Ηράκλειο, αλλά και από άτομα που βρίσκονταν στον προβλήτα, κατακλύζουν το Διαδίκτυο. Αποτύπωναν τη φρικτή πραγματικότητα καθώς και τα σημάδια μιας κοινωνίας σε ηθική αποδρομή, όπου η ανθρώπινη ζωή απαξιώνεται.
Τα συγκλονιστικά καρέ δεν αφήνουν περιθώρια παρερμηνείας: ένας νέος άνθρωπος φτάνει τρέχοντας στον καταπέλτη του επιβατηγού – οχηματαγωγού που έχει, αντικανονικά, ξεκινήσει τις διαδικασίες απόπλου. Στελέχη του πλοίου που επιβλέπουν τη διαδικασία τού κλείνουν τον δρόμο. Τον απωθούν τουλάχιστον δύο φορές. Ο Αντώνης Κ. καταλήγει στη θάλασσα και μέσα σε δευτερόλεπτα χάνεται στην υδάτινη δίνη που σχηματίζουν οι θηριώδεις μηχανές του πλοίου. Οι επιβάτες που βλέπουν το έγκλημα να εκτυλίσσεται μπροστά στα μάτια τους φωνάζουν: «Σώστε τον!». «Μαζέψτε τον!». «Θα πνιγεί!». Μάταια. Οι δύο ναυτικοί κοιτάζουν απαθείς, δεν κάνουν την παραμικρή κίνηση – και πάλι κατά παράβαση του Κώδικα Ναυτικού Δικαίου – για να σώσουν έναν άνθρωπο από τη θάλασσα, ενώ το πλοίο συνεχίζει κανονικά την πορεία του για 42 λεπτά, μέχρις ότου με εισαγγελική εντολή αναγκάζεται να επιστρέψει. Στον ντόκο περιμένουν με τις σειρήνες τους αναμμένες περιπολικά του Λιμενικού Σώματος.
Το κυνικό μήνυμα προς τους επιβάτες
Στο μεταξύ, από τα μεγάφωνα του «Blue Horizon» μεταδίδεται το ακόλουθο μήνυμα προς τους αποσβολωμένους επιβάτες, οι οποίοι ήταν κι αυτοί που ειδοποίησαν το Λιμενικό: «Ενημερώνουμε τους κυρίους επιβάτες ότι η καθυστέρηση απόπλου του πλοίου οφείλεται σε περιστατικό που έγινε στο λιμάνι του Πειραιά. Το πλοίο δεν έχει καμία ευθύνη για το συμβάν. Ευχαριστούμε για την κατανόηση». Περίπου στη 1 τα ξημερώματα η πλοιοκτήτρια Attica Group αποφασίζει να σπάσει τη σιωπή της. Ωστόσο, βρήκε μόλις 29 λέξεις για τις ενέργειες των υπαλλήλων της που οδήγησαν στον βίαιο θάνατο ενός νέου ανθρώπου: «Η Διοίκηση της Attica Group, συγκλονισμένη από το τραγικό περιστατικό που έλαβε χώρα στον λιμένα Πειραιά, δηλώνει ότι συνεργάζεται με κάθε αρμόδια Αρχή για την πλήρη διαλεύκανση του συμβάντος».
Η ανακοίνωση της πλοιοκτήτριας εταιρείας
Περίπου 20 ώρες μετά – και ενώ πια έχουν προ ωρών συλληφθεί τα δύο μέλη του πληρώματος που βρίσκονταν στον καταπέλτη, ο αξιωματικός καταστρώματος και ο κυβερνήτης – η πλοιοκτήτρια επανέρχεται (ενώ ο εκτελεστικός πρόεδρός της Κυριάκος Μάγειρας δεν έχει κάνει καμία προσωπική παρέμβαση) με νέα, μακροσκελή αυτή τη φορά ανακοίνωση: «Η οικογένεια της Attica Group είναι βαθύτατα συγκλονισμένη από το τραγικό συμβάν και εκφράζει την οδύνη, τα συλλυπητήρια, καθώς και τη συμπαράστασή της στην οικογένεια και στους φίλους του 36χρονου, ο οποίος έφυγε από τη ζωή τόσο άδικα. Οι σκηνές που όλοι είδαμε χθες βράδυ είναι αδιανόητες, δεν συνάδουν με τις αξίες του Ομίλου και δεν εκφράζουν ούτε στο ελάχιστο το ήθος και τον επαγγελματισμό, όχι μόνο των πληρωμάτων μας, αλλά και της ελληνικής ναυτοσύνης στο σύνολό της. Θέλουμε να καταστήσουμε σαφές ότι παράλληλα με την έρευνα των Αρχών, προκειμένου να διακριβωθούν στο ακέραιο οι συνθήκες της τραγωδίας, διερευνώνται εσωτερικά οι λόγοι που δεν τηρήθηκαν οι σαφείς, προβλεπόμενες διαδικασίες, οι οποίες οφείλουν να εφαρμόζονται αυστηρά από τα πληρώματα όλων των πλοίων μας».
Η εταιρεία «αδειάζει» το πλήρωμα
Αργότερα, χθες το βράδυ, η εταιρία διακίνησε non-paper στο οποίο θέτει 10 ερωτήματα και δίνει ισάριθμες απαντήσεις για τα όσα εκτυλίχθηκαν στο πλοίο της, «αδειάζοντας» τους τέσσερις υπαλλήλους της που συνελήφθησαν ως υπεύθυνοι για τον θάνατο του 36χρονου – και ιδιαίτερα τον κυβερνήτη. Μεταξύ άλλων, αναφέρει χαρακτηριστικά: «Γνώριζε ο καπετάνιος τι συνέβαινε στον καταπέλτη; Γιατί δεν σταμάτησε αμέσως το πλοίο και γιατί δεν ρίχτηκε σωσίβιο με σχοινί ή άλλο μέσο προκειμένου να διασωθεί;» Και απαντά: «Την ώρα που έδωσε την εντολή απόπλου δεν υπήρχε συμβάν στον καταπέλτη. Στη συνέχεια, αντελήφθη άνθρωπο να πέφτει στη θάλασσα από την κάμερα της γέφυρας. Ήταν λανθασμένες και η εκτίμηση και η απόφαση του πλοιάρχου και μάλιστα έρχονται σε απόλυτη αντίθεση με την εκπαίδευση που έχει λάβει και την πάγια ναυτική πρακτική.»